Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gæst Yossarian

Grimme får hårdere straf (fortsat)

Recommended Posts

Gæst Yossarian

Er der så mange flere mandlige dommere end kvindelige?

Jeg tror nu ikke meget på, at mænd er mere fascinerede af skønhed, end kvinder. Jeg snakkede engang med en, hvis ven var under anklage for en forbrydelse, hvor flertallet af nævningene var kvinder. Vennen så meget godt ud, og blev frikendt, selvom der (ifølge ham jeg snakkede med) var meget belastende beviser imod ham.

Man kunne jo også godt forestille sig en situation, hvor en kvinde skal dømme en anden kvinde, og at der ville opstå en søsterskabsfølelse, så man ville se mildere på den anklagede. Eller hvis en mand er under anklage for en forbrydelse begået mod en kvinde. Det tror jeg også kunne påvirke en kvindelig dommer/nævning.

Jeg synes det er lidt sjovt, at der altid er en masse, der anfægter de her ting, fordi de mener, at man ikke kan definere skønhed. Som I, Luthien og @us, rigtigt siger, så er det her jo ikke eksakt, men at de individuelle præferencer skulle adskille sig så meget, at en klassifikation er umulig, det tror jeg overhovedet ikke på. Hvis vi tre satte os sammen, og ud af en gennemsnitlig flok mennesker skulle udpege dem, der var decideret grimme og decideret smukke, så tror jeg ikke uenigheden ville være særlig stor.

Et eksempel på noget lignende er forskellen på høje og lave mænds livsvilkår, hvilket da i hvert fald er noget man kan måle præcist. Høje mænd har gennemsnitligt bedre jobs, højere løn, bedre helbred, længere liv osv. end lave mænd. Det er ikke noget biologisk, der ligger til grund, men ganske enkelt diskrimination.

Jeg mener faktisk det er noget vi skal tage ret alvorligt. Det er en betydelig trussel imod retssikerheden, og også et problem, at vi definerer en masse værdier og normer, som vi mener er retfærdige, men som vi ikke de facto lever op til overhovedet. Det er bare som om, at mange af dem jeg snakker med det om, enten afviser det eller nærmest bliver sure. Måske fordi de tager det personligt. For grimme menneskers vedkommende er det måske ikke så behageligt, at illusionen om, at man har samme muligheder som alle andre, brydes. Og for smukke menneskers vedkommende er det måske ikke så behageligt, at man får en følelse af, at der skabes usikkerhed om kvaliteten af ens personlige egenskaber ("Fik jeg nu jobbet, fordi jeg er dygtig, eller pga. mit udseende?")

Yossarian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst en.mand

Mænd er ikke generelt grimmere end kvinder, men kvinder virker generelt mindre farlige og "skurkeagtige" end mænd. Derfor bliver de generelt idømt mildere straffe.

Om skønhed er subjektiv...ja det er den vel, men i grove træk er der altså noget som alle kan blive enige om. En rockertype med tykkere hals end hovede, kronraget og med tusser over det hele, han får sansynligvis en hårdere straf end en lille artigt udseende bogorm. For samme forbrydelse. Der er sikkert nogle der ville finde rockeren mere tiltrækkende fordi han ser potent og spændende ud. Skal vi kalde det en form for skønhed? Ihvertfald giver sådan et udseende minuspoint i en retssal.

Morale: Skal man for retten, så se så dydig ud som muligt.

Apropos: Er der nogle af jeg der har set billederne af Winnona Ryder der skulle ind og forklare om sit butikstyveri *gg* Hun får nok bare betinget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.