Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Jeg begrænser min ungdom for utaknemmelige generationer

Recommended Posts

dewey
Skrevet (redigeret)

https://politiken.dk/debat/art8002704/Jeg-begrænser-min-ungdom-for-utaknemmelige-generationer

Gymnasieelever ofrer deres ungdom for voksne og ældre, der ikke vil give noget tilbage. Unge i coronatiden har ofret festivaler, rejser, fester og mange andre sociale arrangementer for at holde covid-19-smittetallet så lavt som muligt. Selvom det er bevist, at virussen rammer ældre generationer hårdere, har vi opført os ansvarligt med andres bedste i sinde.

Som 17-årig burde jeg være ude at feste uden bekymringer og nyde min ungdom og frihed, men corona har holdt os alle tilbage. Jeg begrænser min ungdom for generationer, der er utaknemmelige og ikke værdsætter min ofring. På medierne bliver vi udstillet som uansvarlige og egoistiske, som dronningen siger: »Det er tankeløst og først og fremmest hensynsløst«. Sådan er det ikke!

Mine forældres og bedsteforældres generationer har ikke tænkt sig at tage klimakrisen alvorligt, fordi det ikke påvirker deres liv. Det har de vist ved at udsætte klimaloven. Hvorfor skal vi så have urimelige restriktioner for at beskytte deres liv? Det giver ikke mening, at forholdet mellem aldersgrupperne er så ulige og ensidigt.

Hvorfor skal vi spilde vores bedste år på at beskytte mennesker, der ikke engang vil ofre deres kød, rejser og store biler for miljøet i de fremtidige generationer?

Spørger den 17-årige - giver du vedkommende ret?

Jeg gør ikke slet ikke, han/hun er endnu ikke tør bag ørene og aner ikke, hvad han/hun overhovedet taler om, jeg anser vedkommende virkelig som uansvarlig og egoistisk, men undskyder det dog med en 17-årig's mening.

Måske skulle nogle fortælle vedkommende, at bedsteforældrene sikkert var den generation, der har givet afkald på meget mere end fester, den generation var måske dem, der levede under  2. verdenskrig, hvor mange kvinder mistede deres mænd, sønner og brødre. Så jeg tror ikke den 17-årige må bringe ret mange ofre i sine unge år ved at give afkald på ungdomsfester i den nuværende pandemi situation.

Redigeret af dewey

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er jo skrevet igennem en 17 årigs øjne. Det er præcist så naivt som man kan forvente - og mine forældre-gener hamre derudaf..og jeg kan blive helt urolig for barnet, når livets uretfærdigheder træder frem for alvor. 

Jeg elsker vreden. Jeg elsker iveren...men jeg smiler sagligt over argumentet om uretfærdigheden. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mechanic

Hvis man køber præmissen om, den globale opvarmning tager af hendes og ødelægge fremtidige generationers fremtid,  så har hun jo sådan set ret. I medierne bliver hun fremstillet som uansvarlig og i hvert fald hvor jeg kommer i hverdagen, der bliver de unge meget udskældt. Jeg gør ikke, har aldrig gjort og kommer næppe til at gøre noget i den tjeneste eller for den sags skyld i covid 19's tjeneste, fordi jeg ganske enkelt ikke køber præmissen for hverken den ene eller den anden.

Når du ser unge komme gående eller cyklende, så har de meget tit mundbind på, åbenbart 24/7, så jeg kan da godt forstå hvis de mener de bliver udskældt for noget, hvor de egentlig skulle havde tak. Jeg tror nej jeg ved sgu, at de drenge jeg gik med den gang og jeg selv, ville have modarbejdet det her i stor stil, fordi vi bare konsekvent gjorde det modsatte af, hvad vore forældre sagde.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, dewey skrev:

https://politiken.dk/debat/art8002704/Jeg-begrænser-min-ungdom-for-utaknemmelige-generationer

Gymnasieelever ofrer deres ungdom for voksne og ældre, der ikke vil give noget tilbage. Unge i coronatiden har ofret festivaler, rejser, fester og mange andre sociale arrangementer for at holde covid-19-smittetallet så lavt som muligt. Selvom det er bevist, at virussen rammer ældre generationer hårdere, har vi opført os ansvarligt med andres bedste i sinde.

Som 17-årig burde jeg være ude at feste uden bekymringer og nyde min ungdom og frihed, men corona har holdt os alle tilbage. Jeg begrænser min ungdom for generationer, der er utaknemmelige og ikke værdsætter min ofring. På medierne bliver vi udstillet som uansvarlige og egoistiske, som dronningen siger: »Det er tankeløst og først og fremmest hensynsløst«. Sådan er det ikke!

Mine forældres og bedsteforældres generationer har ikke tænkt sig at tage klimakrisen alvorligt, fordi det ikke påvirker deres liv. Det har de vist ved at udsætte klimaloven. Hvorfor skal vi så have urimelige restriktioner for at beskytte deres liv? Det giver ikke mening, at forholdet mellem aldersgrupperne er så ulige og ensidigt.

Hvorfor skal vi spilde vores bedste år på at beskytte mennesker, der ikke engang vil ofre deres kød, rejser og store biler for miljøet i de fremtidige generationer?

Spørger den 17-årige - giver du vedkommende ret?

Jeg gør ikke slet ikke, han/hun er endnu ikke tør bag ørene og aner ikke, hvad han/hun overhovedet taler om, jeg anser vedkommende virkelig som uansvarlig og egoistisk, men undskyder det dog med en 17-årig's mening.

Måske skulle nogle fortælle vedkommende, at bedsteforældrene sikkert var den generation, der har givet afkald på meget mere end fester, den generation var måske dem, der levede under  2. verdenskrig, hvor mange kvinder mistede deres mænd, sønner og brødre. Så jeg tror ikke den 17-årige må bringe ret mange ofre i sine unge år ved at give afkald på ungdomsfester i den nuværende pandemi situation.

Selvom vi, de gamle i min ælder har oplevet hårde tider, så giver jeg de unge ret, i sidste ende er ""Vi"" de snot forkælede heldige og egoistiske generation.

Vi har råd til at være overbærende og dømmende ovenfor fremtidens generationer.

Vi efterlader vores verden rigere for de rige, tømt for ressourcer og fattigt for miljøet og de svage.

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 3 timer siden, Jojojo skrev:

Vi har råd til at være overbærende og dømmende ovenfor fremtidens generationer.

Hvad mener du med det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 15 minutter siden, Arend skrev:

Hvad mener du med det?

Hmmm, hvis du ikke forstår hvad jeg mener har jeg et problem. Jeg mener det præcist som jeg skriver dette, men kan godt se at det duer ikke.

Måske på denne måde, I min ungdom var det de rige, som kunne tillade sig at tale ned til de unge og uerfarne de fattige og dem som ikke truede deres position.

Nu er det mig som er forholdsvis rige, og skal måske dømme dem som er nævnt in indlægget.

Jeg havde faktisk samme problem andet sted idag da jeg ikke brugte ordet ""rescind"" korrekt. 🤓

Er det bedre.   

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 7 minutter siden, Jojojo skrev:

Hmmm, hvis du ikke forstår hvad jeg mener har jeg et problem. Jeg mener det præcist som jeg skriver dette, men kan godt se at det duer ikke.

Måske på denne måde, I min ungdom var det de rige, som kunne tillade sig at tale ned til de unge og uerfarne de fattige og dem som ikke truede deres position.

Nu er det mig som er forholdsvis rige, og skal måske dømme dem som er nævnt in indlægget.

Er det bedre.  

Er det ikke i modstrid med at være overbærende, som du nævnte i den samme sætningskonstruktion?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)

Det kan godt være, jeg skal nok kontrollere ordets betydning og prøver rette op på sagen,  😉

Nu har jeg læst ordet, og det passer faktisk til hvad jeg mente, overbærende, er arrogant. 

Altså min generation er arrogant ovenfor de unge mennesker. 

Håber det giver mening. 

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Langt værre er at boomerne har givet de unge det dystopiske multietniske samfund, og drevet rovdrift på naturen. Der burde være meget at være vred over :) 

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 20 minutter siden, Leonidas skrev:

Langt værre er at boomerne har givet de unge det dystopiske multietniske samfund, og drevet rovdrift på naturen. Der burde være meget at være vred over :) 

Det 

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...