Jump to content
Velkommen til DinDebat
Hjemmelegionæren

Skal de fortsat skære i raske drenges penis?

Recommended Posts

Hjemmelegionæren
Skrevet (redigeret)

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-17-flere-gange-om-aaret-giver-omskaeringer-alvorlige-skader-der-kraever-behandling

Omskæring af drengebørn - det er jo som regel af religiøse og/eller kulturelle grunde - fortsætter i Danmark, selv om det jævnligt fører til så alvorlige komplikationer, at der er behov for behandling på hospitaler. Det viser en aktindsigt, som TV2 har fået i de sidste fem års sager.

Overlæge Torsten Lauritsen udtaler, at en del af omskæringerne medfører komplikationer, fordi de ikke foregår under trygge forhold (køkkenborde i private hjem, for eks.) Nye Borgerliges Lars Boye Mathiesen var på tv til morgen med en udtalelse om, at "det ikke kan være rigtigt, at man stadig må skære i raske drengebørns penisser." Liselott Blixt fra DF har været inde på det samme. Imidlertid ønsker folketingets to største partier S og V ikke noget forbud mod omskæringerne. Socialdemokratiet svarer pr. automatik med deres sædvanlige historie: De har lovet jøderne i 1945, at Danmark skal være et godt sted for dem!

Hvad mener du? Skal denne lemlæstelse af drengebørn fortsætte? Eller skal vi have et forbud, uanset hvad middelalderlige ritualer byder nogle mennesker? Eller er der en mellemvej, nemlig at det skal være påbudt, at omskæringer foretages på et hospital (i Danmark ja) af en rigtig læge? Jeg hælder til forbuddet. Synes det er forfærdende, at man skærer i drengebørn, der intet fejler.

Redigeret af Hjemmelegionæren
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rocky Burnette
For 4 minutter siden, Hjemmelegionæren skrev:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-17-flere-gange-om-aaret-giver-omskaeringer-alvorlige-skader-der-kraver-behandling

Omskæring af drengebørn - det er jo som regel af religiøse og/eller kulturelle grunde - fortsætter i Danmark, selv om det jævnligt fører til så alvorlige komplikationer, at der er behov for behandling på hospitaler. Det viser en aktindsigt, som TV2 har fået i de sidste fem års sager.

Overlæge Torsten Lauritsen udtaler, at en del af omskæringerne medfører komplikationer, fordi de ikke foregår under trygge forhold (køkkenborde i private hjem, for eks.) Nye Borgerliges Lars Boye Mathiesen var på tv til morgen med en udtalelse om, at "det ikke kan være rigtigt, at man stadig må skære i raske drengebørns penisser." Liselott Blixt fra DF har været inde på det samme. Imidlertid ønsker folketingets to største partier S og V ikke noget forbud mod omskæringerne. Socialdemokratiet svarer pr. automatik med deres sædvanlige historie: De har lovet jøderne i 1945, at Danmark skal være et godt sted for dem!

Hvad mener du? Skal denne lemlæstelse af drengebørn fortsætte? Eller skal vi have et forbud, uanset hvad middelalderlige ritualer byder nogle mennesker? Eller er der en mellemvej, nemlig at det skal være påbudt, at omskæringer foretages på et hospital (i Danmark ja) af en rigtig læge? Jeg hælder til forbuddet. Synes det er forfærdende, at man skærer i drengebørn, der intet fejler.

Jeg er enig med dem, der ønsker at det skal forbydes. Det var noget helt andet, hvis der var risiko for deres helbred, hvis man ikke foretog indgrebet. Men det er jo lige omvendt i de tilfælde, hvor noget er gået galt.

Altså ...vi skriver snart 2021. For mig rangerer disse køkkenbordsindgreb på linje med fortidens værste kvaksalverier, herunder dem med strikkepindene, mens abort var strengt forbudt. Men der sker næppe ændringer, så længe både V og S er lodret imod - fordi "ellers rejser jødefolket" ?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg har en dyb respekt for kulturelle/religiøse dogmer, men jeg har som ateist, svært ved at se at disse skal står over alm. sund fornuft. 

Ingen religiøse eller kurlurealle regler må står over gældende lov. 

I det her tilfælde kan jeg ikke se at det er nødvendigt at skære i sunde drengebørn (eller piger for den sag skyld) - og jeg ser gerne et opgør med de religiøse dogmer her. Flere jødiske og islamiske familier er allerede gået væk for den praksis. 

Jeg kan dog leve med et alternativ, at indgrebet skal ske på hospitalet under dækkende bedøvelse. Der er stor tvivl om lokalbedøvelse er nok/effektiv. 

Og ja.. familierne kan bare tage til andre lande og få indgrebet udført - men det må ligge på deres skuldre så - vi bør have vores samvittighed ren - og sende et klart signal. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mechanic

Det er forældrene der har ansvaret for og opdrager børnene, ikke staten... Der kan siges meget for og i mod, men det er lidt sådan, at dem der er i mod, kommer med alle skræmmebillederne og dem der er for, viser hvor smukt det er, men det er bare noget forældrene bestemmer og længere er den ikke.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Jeg er stadig imod. Det må kunne vente til barnets 18'ende år.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner
Skrevet (redigeret)

staten skal ikke bestemme om børn skal omskæres. det er op til forældrene. og en alders grænse på 18 år ville være alt for anti Israel. Jeg holder med Israel og USA.

Redigeret af ElskerFolieBalloner

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...