Jump to content
Velkommen til DinDebat
Leonidas

Vi bør bakke op om Macron

Recommended Posts

Leonidas

Jeg var ikke begejstret for at Macron blev præsident, men nu vil jeg alligevel vise ham og Frankrig min støtte. Det er nemlig kampen for ytringsfrihed, og imod Tyrkiets Erdogan, som opfører sig stærkt fjendtligt. Håber vi kan lægge et pres på den danske regering til at vi strammer op på de diplomatiske forbindelser til Tyrkiet, ligesom Frankrig. Nogle som har yderligere kommentarer, eller spørgsmål? 

https://www.dr.dk/nyheder/udland/macron-forsvarer-muhammedtegninger-trods-boykot-af-ost-og-opfordring-til

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 24 minutter siden, Fantomet skrev:

Men er der grund til at have den store tiltro til præs. Macron?

Jeg faldt tidligere på dagen over nedenstående, som er en slags åbent brev til præsidenten, bragt i den franske netavis Riposte Laïque (18/10) under overskriften "M. Macron, on ne fait pas Nation avec des gens qui nons naïsent."

Uddrag (oversat) af medarbejder på danske www.snaphanen.dk:

" Hr. Præsident: Man danner ikke en nation med folk, der hader en

Den franske befolkning er hverken racister eller fremmedhadere, men det bliver den i sagens natur, hvis ikke det allerede er sket. Ja, i sagens natur pga. alle de dumheder, der er begået af Deres forgængere og de dumheder, De selv har begået i de første tre år af deres embede."

Det åbne brev stiller en række spørgsmål til præs. Macron og konkluderer:

"Jeg siger Dem, at hvis De virkelig vil skabe én nation, så vil det som det første være at hjemsende en masse. Der er millioner af dem, som hader landet og dets befolkning inderligt, og som kun elsker de sociale ydelser, understøttelserne og koranen. At skabe en nation er først og fremmest at have de samme accepterede love og skikke i det samme geografiske område. Men at undervise i arabisk i skolerne for denne befolkningsgruppe af anden etnisk herkomst vil aldrig fungere. En nation består af dem, der taler landets sprog."

Brevet slutter med et simpelt spørgsmål:

"Har De bestemt Dem for at redde landet eller ikke? Hvis ja, vil De så påbegynde en øjeblikkelig massiv hjemsendelse af alle de uønskede, før det alligevel ikke kan undgås?"

Se, her synes jeg jo, at en folkets røst lyder, idet skribenten påpeger det bydende nødvendige: Repatriering af de hadefulde islamister, der ikke vil Frankrig det godt. Det må være det første, hvis han vil 'danne en nation'. (Udtrykket overraskede mig lidt, men skribenten mener vel, at Frankrig efter masseindvandringen ikke længere er en rigtig nation. Og det kan der nok være noget om.)

Jeg mener også, at man godt kan støtte Macron, eller i hvert fald Frankrig, når det angribes som beskrevet i oplægget. Men Frankrigs situation gør, at der er meget mere at støtte, og der ser jeg ikke Macron som en allieret.

Du finder ikke en løsning som hedder "smid alle ud som ikke har samme overbevisning som jeg". 
Og den frihed du tilstræber, den skal vel også gælde alle andre som opholder sig lovligt i landet - altså en demokratisk mulighed for at ændre de ting i landet man er utilfreds med. 

Hvordan vil du gøre dig til dommer for hvem "som ikke ønsker det bedste for frankrig (vil dem det godt)"? 

Nej.. der skal aldrig dømmes ud fra folks religiøse, eller seksuelle orientering. Og hvis du kommer frem til, at der kun menes "de som bryder loven", så er der allerede gældende lov som håndterer dette. Og at "smide folk ud" er heller ikke altid noget som man bare gør. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל

Ytringsfrihed er vigtig.

Men det der sker i Frankrig, har efter min ringe mening ikke så meget med ytringsfrihed at gøre.

Man har ikke lov til at slå folk ihjel, uanset hvad de gør.

Terrorisme skal bekæmpes, uanset hvilken begrundelse terroristerne har for deres ugerninger.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
1 time siden, Fantomet skrev:

Se, her synes jeg jo, at en folkets røst lyder, idet skribenten påpeger det bydende nødvendige: Repatriering af de hadefulde islamister, der ikke vil Frankrig det godt. Det må være det første, hvis han vil 'danne en nation'. (Udtrykket overraskede mig lidt, men skribenten mener vel, at Frankrig efter masseindvandringen ikke længere er en rigtig nation. Og det kan der nok være noget om.)

Folkets røst betyder ikke at gøre det, som du anser for at være nødvendigt

-  men er det - som folket går ind for :)

Allerede her halter det - og er det virkelig folkets røst, vil det jo ske efter næste valg - men virkeligheden er også - at le Penn ikke er mere populær end Macron.

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_French_presidential_election

Redigeret af Arend
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 2 minutter siden, Fantomet skrev:

Det ved du så ikke, om hun er ved næste præsidentvalg.

- og?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kampen
For 38 minutter siden, Jezebel אִיזֶבֶל skrev:

Ytringsfrihed er vigtig.

Men det der sker i Frankrig, har efter min ringe mening ikke så meget med ytringsfrihed at gøre.

Man har ikke lov til at slå folk ihjel, uanset hvad de gør.

Terrorisme skal bekæmpes, uanset hvilken begrundelse terroristerne har for deres ugerninger.

Ååhr, nu begyndte (det aktuelle) dog med, at en lærer underviste i ytringsfrihed. Ikke?

'Terrorisme skal bekæmpes'. Enig. Hvordan mener du, man bedst gør i det, f.eks. i Frankrig og Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 4 minutter siden, Vandringsmanden skrev:

Ååhr, nu begyndte (det aktuelle) dog med, at en lærer underviste i ytringsfrihed. Ikke?

'Terrorisme skal bekæmpes'. Enig. Hvordan mener du, man bedst gør i det, f.eks. i Frankrig og Danmark?

Han underviste i ytringsfrihed, ja.   Hvad nu, hvis han havde undervist i noget andet?

Havde det så været i orden at slå ham ihjel?

Efter min mening bør man ikke offentliggøre karikaturtegninger med det formål at provokere.   Men det er underordnet her, for uanset hvad man mener, må man respektere landets love, og man har ikke lov til at slå andre mennesker ihjel.  

Her er der et forstyrret individ der har begået et bestjalsk mord og betalt med sit eget liv.  Det er tragisk.   

Terrorisme skal bekæmpes af politiet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kampen
For 3 minutter siden, Jezebel אִיזֶבֶל skrev:

Han underviste i ytringsfrihed, ja.   Hvad nu, hvis han havde undervist i noget andet?

Havde det så været i orden at slå ham ihjel?

Efter min mening bør man ikke offentliggøre karikaturtegninger med det formål at provokere.   Men det er underordnet her, for uanset hvad man mener, må man respektere landets love, og man har ikke lov til at slå andre mennesker ihjel.  

Her er der et forstyrret individ der har begået et bestjalsk mord og betalt med sit eget liv.  Det er tragisk.   

Terrorisme skal bekæmpes af politiet.

Du er sikkert rar - men bundnaiv.

"Et forstyrret individ" ... den er for slidt i forbindelse med islamiske terrordrab. Han var ikke mere forstyrret end alle de andre. Dem, der begik terrorhandlingerne ved Bastille-fejringen i Nice (med lastbil) og Julemarkedet i Berlin (2016), gågaden i Stockholm centrum (2017) eller ham, der angreb 'Krudttønden' og den jødiske synagoge i København. De var muslimer, kære ven, og således kom terrorhandlingen jo ikke ud af den blå luft.

Ofte råber disse personer endda 'Allahu Akbar', når de går til angreb, om det så er det sidste de gør i dette liv.

Det samme ved masser af de 'lone wolf'-aktioner med økser, biler, knive, og hvad der nu er for hånden, vi har set i Europa i de senere år. 'Allahu Akbar' næsten hver gang. I sidste sæson var der ved at gå 'mode' i at skubbe unge vantro, som ventede på tog, ned på skinnerne. Det er også sket i Danmark, vidste du det?

Hvordan ved du, at gymnasielærer Samuel Paty fremviste Muhammed-tegningen med det ene formål at provokere? Hvem er det, der lader sig provokere? Er det de franske elever? Nej vel?

Politiet skal aktiveres, ja, men det kræver netop politisk handling bag politiet. Altså er det den givne nations politikere, der skal sætte ind for at bekæmpe den islamiske (og eventuel anden) terror. Det gøres ikke alene ved at opstille nogle store runde cementkugler foran deres egen arbejdsplads, parlamentet!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 1 minut siden, Vandringsmanden skrev:

Du er sikkert rar - men bundnaiv.

"Et forstyrret individ" ... den er for slidt i forbindelse med islamiske terrordrab. Han var ikke mere forstyrret end alle de andre.

Hvorfor kan muslimer ikke have mentale sygdomme?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Jeg kan sagtens følge jer( @Arend , @ThomasSneum og @Jezebel אִיזֶבֶל) der er liberaldemokrater, men hvor langt ud i sumpen skal vi før vi må omvurdere alle de fine principper? Det vælter jo ind med migranter, og de kan ikke tilbagesendes. 

• Wow 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...