Jump to content
Velkommen til DinDebat
Hitzige Helga

Forgæves lock-down?

Recommended Posts

Hitzige Helga

Nedennævnte er ikke et forsøg på, eller opfordring til ikke at følge myndighedernes retningslinier. Jeg holder dem selv, og mere til og det synes jeg alle skulle gøre.

Denne tråd håber jeg kan blive fri for at Google professorerne kommer stormende. Hold jeg i de tråde i allerede har slammet til.

I Tyskland er problemet i øjeblikket at man ikke har kapacitet til at spore spredning tilbage. Desuden at de nye tilfælde i Tyskland ikke kommer fra hotspots, men ud over fladen. Det føjer et nyt problem til, nemlig at spredningen finder sted i de nære omgivelser. Bag hjemmenes fire vægge.

https://www.focus.de/gesundheit/gesundleben/fitness/corona-groesste-ansteckungsgefahr-durch-treffen-mit-freunde-familie_id_12576215.html

Her hjælper lock-down ikke.

Nogle andre facts. Peru, som har foretaget hårdt lock-down, har flere corona dødsfald end Brasilien, hvor man ikke har foretaget sig noget synderligt. USA har ikke højre infektionsrate eller dødsrate end nogle europæiske lande der har foretaget lock-down.

Forkert vej at gå, når infektionerne i øjeblikket finder sted i de nære relationer, som der ingen mulighed for at indføre lock-down overfor?

Men der er håb. Noget som ikke har været så meget omtalt i DK, men mere i tyske medier. Nemlig hurtigtest. Jeg så lige en professor der udtalte at de kan masseproduceres og udbredes hurtigt. Man får et anti-stof resultat i løbet af tyve minutter.

Det kunne lyde som en god måde at sejle op imod epidemien på. F eks kan sundhedspersonale undersøge sig selv før det går på arbejde. Men især udbredelse af smitte i ens nære miljø.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 5 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Denne tråd håber jeg kan blive fri for at Google professorerne kommer stormende. Hold jeg i de tråde i allerede har slammet til.

Det ville være for een gangs skyld være rart ikke at skulle læse alenlange tekster kopieret fra Google:slem:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Det regeringerne foretager sig er ikke bygget på solid empiri, vi ved ikke om det hjælper på længere sigt. Men vi kan være sikre på at økonomien vil tabe på en restriktiv politik. Det er sørgeligt at det danske studie om mundbinds effekt, ikke kan blive offentligtgjort.  Jeg tror nemlig dets konklusion er noget, som vil ryste nuværende konsensus. Sverige som vi har peget fingre ad, klarer sig meget bedre end nogle af de lande med de skarpeste restriktioner.  

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 30 minutter siden, Leonidas skrev:

Sverige som vi har peget fingre ad, klarer sig meget bedre end nogle af de lande med de skarpeste restriktioner.  

I Sverige stiger infektionstallene også, det har ført til restriktioner i Uppsala i første omgang til 3. november, det er ikke udeukkende, at restiktioner også indføres i andre regioner, det meddeler stats-epidemilogen  Anders Tegnell.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 5 timer siden, Leonidas skrev:

Det regeringerne foretager sig er ikke bygget på solid empiri, vi ved ikke om det hjælper på længere sigt. Men vi kan være sikre på at økonomien vil tabe på en restriktiv politik. Det er sørgeligt at det danske studie om mundbinds effekt, ikke kan blive offentligtgjort.  Jeg tror nemlig dets konklusion er noget, som vil ryste nuværende konsensus. Sverige som vi har peget fingre ad, klarer sig meget bedre end nogle af de lande med de skarpeste restriktioner.  

Et nyt studie skulle bekræfte, at mundbind ikke beskytter det fjerneste mod coronavirus, ligesom bindene ikke forhindrer spredning.

Sådan lyder i hvert fald et rygte på sociale medier, hvor corona-skeptikere på stribe fremhæver det nye studie.

Men studiets konklusion bliver fordrejet. For selv om forskerne bag studiet ikke finder nogen storslået effekt af at bruge mundbind, så betyder det altså ikke, at de når frem til, at mundbind slet ikke virker.

https://www.tjekdet.dk/faktatjek/nyt-studie-beviser-ikke-mundbind-ikke-virker

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 4 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Et nyt studie skulle bekræfte, at mundbind ikke beskytter det fjerneste mod coronavirus, ligesom bindene ikke forhindrer spredning.

Sådan lyder i hvert fald et rygte på sociale medier, hvor corona-skeptikere på stribe fremhæver det nye studie.

Men studiets konklusion bliver fordrejet. For selv om forskerne bag studiet ikke finder nogen storslået effekt af at bruge mundbind, så betyder det altså ikke, at de når frem til, at mundbind slet ikke virker.

https://www.tjekdet.dk/faktatjek/nyt-studie-beviser-ikke-mundbind-ikke-virker

Jeg på ingen måde uenig med Tjekdet. Står man tæt på folk, som fx læger og deres patient, så er det åbenlyst at det nedsætte risiko for smitte. Men der skal understreges at korrekt brug, er lige så nødvendigt. Bind skal ikke smides på gaden, hvis skraldespanden er fyldt, det er fandme klamt. Har man selv en småforkølelse og lidt hoste, så er bind virkelig noget møg. Jeg tror flere vil gå med visir, men det forhindrer ikke luftbårne vira i at komme ind via mund og næse. Rigtigt mange steder, så er det muligt at holde afstand, og så er det i mine øjne lidt overkill med maske. 

• Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 7 timer siden, ThomasSneum skrev:

122534685_10221959811158128_2125566834635812297_n.jpg

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 2 timer siden, Leonidas skrev:

Eksperter stikker hovedet frem og kritiserer coronastrategien: Kan koste flere liv på den anden side af krisen

https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-stikker-hovedet-frem-og-kritiserer-coronastrategien-kan-koste-flere-liv?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Fra dit link: Vi skal ifølge hende ikke undgå smitte i samfundet for enhver pris, indtil der kommer en vaccine.

Der kan gå flere år, inden der findes en vaccine, der kan bruges. Og der kan gå endnu længere tid, før der er en vaccine, som det vil give mening at give til børn og unge, siger Christine Stabell Benn, der har speciale i netop vacciner.

Citat slut

Det er der jo bare ikke nogen andre, som efterspørger, så det er ikke sært, at det store flertal af eksperter er uenige med hende.

Det vi har brug for er en vaccine til risikogrupperne (ligesom de får en influenza vaccine i dag) - og det er det, vi vil have svar på.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
1 time siden, Arend skrev:

Det vi har brug for er en vaccine til risikogrupperne (ligesom de får en influenza vaccine i dag) - og det er det, vi vil have svar på.

Ja! Jo! Men problemet er at epidemien stadigt vil være der, selv om man skulle beskytte de mest udsatte. Det vi allesammen længes efter, det er at vende tilbage til normalen. Eneste synlige udvej er massevaccinationer.

Økonomierne falder sammen selv om vi skulle vaccinere de mest udsatte. Os der er øverst i den kapitalistiske fødekæde vil klare den bedst. Vi kan være glade for dem længere nede, betaler prisen. Uha, hele turistindustrien i Middelhavslandene. og i Thailand hr de ikke længere råd til at fodre aberne og elefanterne i de dyreparker der er baseret på indtægter fra turister. Derfor render dyrene rundt og gør skade.

Men her er noget fra Sydøstasien.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/wirtschaft-suedostasien-corona-101.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...