Jump to content
Velkommen til DinDebat
dewey

Zoo afliver ulveflok og brunbjørn

Recommended Posts

dewey

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/zoo-afliver-ulveflok-og-brunbjoern/8340512

Efter at have kunnet fremvise ulve for deres gæster i 40 år er det nu slut for Københavns Zoologisk Have.

Ulveanlægget er blevet nedlagt, og samtidig er tre hanulve blevet aflivet, skriver TV 2 LORRY.

Det skyldes, at anlægget ikke længere er tidssvarende, og ikke lever op til havens standarder for dyrevelfærd, lyder det fra zoofaglig chef Mads Frost.

- Derfor har vi besluttet at nedlægge anlægget og i stedet skabe et moderne anlæg, der giver plads til et par nye arter. Det betyder samtidig, at de tre hanulve er blevet aflivet, da det ikke har været muligt at placere dem andre steder i Haven eller i andre zoologiske haver, siger han.

Det er ikke kun ulvene, som skal være fortid i Zoologisk Have. Brunbjørnene skal med tiden udfases, og som resultat af det, er en hanbrunbjørn allerede blevet aflivet.

Hvad er din mening om aflivningen af omtalte dyr?

Føj for den lede, siger jeg bare og argumentet for at aflive ulvene, fordi anlægget ikke længere er tidssvarende, er for mig et meget tyndslidt argument, Zoologisk Have havde i tide kunne lave uveanlægget tidssvarende. Og så gik jeg og troede, at de ansvarlige for dyrene i en Zoologisk Have respekt for hvert dyrs liv, desværre er jeg blevet belært om det modsatte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Selvfølgelig skal de aflives alle dyrene i Zoologisk have skal da aflives , det er sgu da ikke et liv at tilbyde dyr at spærre dem inde i Zoologisk Have 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 42 minutter siden, stig6499 skrev:

det er sgu da ikke et liv at tilbyde dyr at spærre dem inde i Zoologisk Have 

helt enig med dig, alle Zoologiske Haver burde lukkes, vilde dyr, fugle m.fl. skal leve i frihed og i spærres inde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

Det er den omvendte verden at være fortaler for at indespærrede dyr skal have ringe levevilkår i al fremtid - og så give det udsende af, at det er for dyrenes skyld.

Nutidige krav går jo typisk ud på, at dyrene skal have bedre plads.

hrnTCZ2.jpg

Selvom de små bure ikke levede op til dyrenes behov, var det ikke fuldt ud bevidst. Dengang gik man ikke så meget op i dyrevelfærd, som man gør i dag.

- Man startede med ganske små anlæg. 

Gennem årene er antallet af dyrearter og anlæg blevet indskrænket i Zoologisk have, for i dag er der mere fokus på ordentlige forhold.

5041499362_1c9d0f0793_b.jpg

Løver i Løveparken i Givskud.

Det er der selvfølgelig ikke plads til i København.

Redigeret af Arend
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

På mig lyder det som om zoo har truffet de helt rigtige valg.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Med alderen, hvor jeg har set hvordan nogle dyr behandles, er jeg nået frem til, at en aflivning ikke er det værste man kan gøre mod et dyr.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 5 minutter siden, Entrelac skrev:

Med alderen, hvor jeg har set hvordan nogle dyr behandles, er jeg nået frem til, at en aflivning ikke er det værste man kan gøre mod et dyr.

Og så påberåber sig zoologiske haver sig, at de er til for at bevare dyrearter, mon ikke det også handler om økonomi nu, hvor corana pandemien har indskrænket besøgstallet i zoo, har haven langt mindre indtægter, så kan man jo bare aflive overflødige dyr. Føj siger jeg bare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, dewey skrev:

Og så påberåber sig zoologiske haver sig, at de er til for at bevare dyrearter, mon ikke det også handler om økonomi nu, hvor corana pandemien har indskrænket besøgstallet i zoo, har haven langt mindre indtægter, så kan man jo bare aflive overflødige dyr. Føj siger jeg bare.

Nu er ulven vel ikke ligefrem udrydningstruet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 26 minutter siden, Entrelac skrev:

Nu er ulven vel ikke ligefrem udrydningstruet.

Den er ikke udrydningstruet i Danmark, da den er fredet, derfor er det for mig uforståeligt, at Zoologisk have bare kan aflive ulve.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...