Jump to content
Velkommen til DinDebat
snoozz

Hvorfor så stor forskel i holdbarhed?

Recommended Posts

snoozz

Fx med pålæg: Nogle typer kan kun holde sig ganske få dage - jeg mener fra det er produceret, til udløbsdatoen, ikke fordi jeg generelt køber pålæg tæt på udløbsdatoen.

Og så er der typer som Spege-pølse som kan holde sig 4-5 mdr !

Det gælder endnu mere inden for mælk:

En helt alm liter mælk kan typisk holde er det ikke 8-9 dage fra den er malket (så fremt den er på køl hele tiden).

Men så er der andre mælketyper, Matilde Kakaomælk, som jeg dog ikke ved om der er ekstra konservering i, men så på Cocio Chokolade mælk, der står specifikt på at der kun er mælk, kakao, og sukker i, og intet andet.

De 2 sidst nævnte behøver ikke engang være på køl, og kan holde sig i mange måneder?

Og så er der endelig "færdig-tilberedte varer" som nogle supermarkeder laver, fx stegte fiskefileter eller Frikadeller, som typisk kun kan holde 1-2 dage, så dem skal man enten spise samme dag, eller senest dagen efter.

Tænk jeg troede lige at varmebehandlingen, netop ville at gøre at det kunne holde sig længere end ellers ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Og så er der endelig "færdig-tilberedte varer" som nogle supermarkeder laver, fx stegte fiskefileter eller Frikadeller, som typisk kun kan holde 1-2 dage, så dem skal man enten spise samme dag, eller senest dagen efter.

Tænk jeg troede lige at varmebehandlingen, netop ville at gøre at det kunne holde sig længere end ellers ?

Hvis fiskefiléterne og frikadellerne er lune når du køber dem, så tror jeg det er dér årsagen skal findes, til den korte holdbarhed.

Hvis man derhjemme steger f.eks. frikadeller, hvoraf nogen skal bruges til madpakkerne de næste dage, så er det vigtigt for holdbarheden, at de køles ned så hurtigt som muligt. Bakterierne trives og formerer sig bedst ved varme.

Stegt kød holder sig længere/bedre end kogt kød.

Hvis de hjemmelavede frikadeller i køleskabet nærmer sig "sidste holdbarhedsdato", så kan man smide dem på en varm pande og stege dem igen, og selvfølgelige køle dem ned igen hurtigst muligt, så forlænges holdbarheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

I mit supermarked har de "hjemmelavede" frikadeller og fiskefilet - både på køl og i en "lunemontre", men datoen derpå er den samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 minutter siden, snoozz skrev:

I mit supermarked har de "hjemmelavede" frikadeller og fiskefilet - både på køl og i en "lunemontre", men datoen derpå er den samme.

Så er det måske for at være på den sikre side. Så det ikke er deres skyld hvis nogen bliver syge fordi det har stået for længe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Fx med pålæg: Nogle typer kan kun holde sig ganske få dage - jeg mener fra det er produceret, til udløbsdatoen, ikke fordi jeg generelt køber pålæg tæt på udløbsdatoen.

Og så er der typer som Spege-pølse som kan holde sig 4-5 mdr !

Det gælder endnu mere inden for mælk:

En helt alm liter mælk kan typisk holde er det ikke 8-9 dage fra den er malket (så fremt den er på køl hele tiden).

Men så er der andre mælketyper, Matilde Kakaomælk, som jeg dog ikke ved om der er ekstra konservering i, men så på Cocio Chokolade mælk, der står specifikt på at der kun er mælk, kakao, og sukker i, og intet andet.

De 2 sidst nævnte behøver ikke engang være på køl, og kan holde sig i mange måneder?

Google er din ven, når du søger viden :)

Hvis også bakteriesporer skal ødelægges, må temperaturen op mod 120°C og nogle gange højere (130-140°C). Så bliver maden steril, dvs. helt uden mikroorganismer.

Det bruger fødevareindustrien, når den laver mad på konservesdåser, som kan holde sig i flere år ved stuetemperatur.

Den kraftige varme bruges også, når man laver fløde og kakaomælk, som kan holde sig ved stuetemperatur.

Det kaldes UHT-fløde eller UHT-mælk.

UHT står for Ultra Høj Temperatur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...