Jump to content
Velkommen til DinDebat
arthuro

Skolelederformand om Muhammed-tegninger i undervisningen: »Det er

Recommended Posts

arthuro

https://www.berlingske.dk/samfund/skolelederformand-om-muhammed-tegninger-i-undervisningen-det-er-ikke-en

Fredag sidste uge blev den franske lærer dræbt og fik skåret sit hoved af af en 18-årig gerningsmand, efter at Paty i en undervisningstime om ytringsfrihed havde vist sine elever karikaturtegninger af den muslimske profet Muhammed.

Siden har flere danske lærere åbent fortalt, at de bruger tegningerne i deres undervisning. Én skrev på Facebook, at hun ville til at gøre det i sympati med sin franske kollega, men modtog efterfølgende trusler og har nu slettet sit opslag.

Claus Hjortdal mener, det er en dårlig idé at vise sine elever tegningerne.

»Skal vi sikre en tegners ytringsfrihed i folkeskolen? Er det vores opgave? Kan man forklare ytringsfrihed på andre måder uden at krænke nogen?« spørger han retorisk:

»Hvis man på forhånd ved, at man krænker nogle forældre og støder elever fra sig, så har man fejlet i folkeskolen. Vores opgave er ikke at provokere nogen til at tage afstand. Lærerens undervisning er direkte mislykkedes, hvis tre elever går ud af klassen, fordi de nægter at høre, hvad han siger.«

»Vi har kunnet undervise i ytringsfrihed i hundredvis af år uden at vise Muhammed-tegninger. Det tror jeg stadig godt, vi kan, og jeg tror også sagtens, man kan fortælle om dem, og hvis eleverne er mere interesserede, kan man sige, at de kan finde dem på nettet. Jeg vil ikke vise dem i undervisningen, fordi der sidder Yasmin og Muhammed, og deres forældre har en tro, der gør, at man ikke må håne dem ved at vise dem her i undervisningen. Det vil jeg ikke gøre, lige som jeg ikke vil gøre noget, som kan gøre andre kede af det«.

»Men hvorfor har vi behov for at vise tegningerne? Hvad vil vi med lige præcis det? Hvad er den positive hensigt ved at vise tegningerne? Det kan jeg godt efterlyse, hvis det betyder, at nogle elever ikke vil følge undervisningen. Der mangler vi respekten for de elevers tro.«

»At nogle få idioter med samme tro reagerer voldeligt, det er en anden sag. Det er ikke dem, vi snakker om. Vi snakker om ganske almindelige troende muslimer, som synes, det her er grænseoverskridende og ikke bryder sig om det. Jeg synes, at vi fejler som folkeskole, hvis vi i ytringsfrihedens hellige navn vil presse et billede ned i hovedet på folk. Jeg kan ikke se den positive hensigt andet, end at vi kan gøre det. Tegnerens ytringsfrihed er sikret gennem blade, medier, museer osv. Det er ikke vores opgave, at sørge for, deres billeder kommer frem.«

Hvad mener du om at vise eller ikke vise Muhammed-tegninger til elever i skolen?

Som undervsningsmateriale ser jeg ikke nødvendigheden i at vise disse tegninger, men som et eksempel på den højt besungne danske ytringsfrihed, synes jeg det er i orden at vise dem.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Vi ved alle at vi har ret til det. Og vi ved at de tegninger provokerer nogen kraftigt - så meget at nogle ekstremister er villige til at dræbe uskyldige for denne provokation.

Igen...vi ved alle at vi har ret til det. Jeg mener personligt ikke det er prisen værd, at vælge provokationen.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Molko

Selvfølgelig skal man kunne anvende tegninger i undervisningen. De er det bedst eksempel/sympol vi overhovedet har for ytringsfrihed. En frihedsrettighed vi aldrig må gi køb på.

Der er så rieligt udvanding af vors frihedsrettigheder pga uansvarligt politisk makværk fra Tinge.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 3 timer siden, arthuro skrev:

Hvad mener du om at vise eller ikke vise Muhammed-tegninger til elever i skolen?

Som undervsningsmateriale ser jeg ikke nødvendigheden i at vise disse tegninger, men som et eksempel på den højt besungne danske ytringsfrihed, synes jeg det er i orden at vise dem.

Der er situationer, hvor det er nødvendigt at provokere, og der er situation, hvor det ikke er nødvendigt.

Ud fra den betragtning mener jeg ikke at det er nødvendigt at bruge tegningerne i undervisningen.  Hvis eleverne er interesseret i at se, hvordan de tegninger ser ud, kan de sagtens finde dem selv, så ytringsfriheden er ikke truet.

En anden ting er at skolen, efter min mening, bør være politisk neutral.  Det er skolens opgave at undervise i politik og demokrati, men det er ikke dens opgave at diktere en bestemt politisk holdning.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Provokation eller ej, det staten der bestemmer fagmaterialets indhold…

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 4 timer siden, arthuro skrev:

Hej Arthuro,

Spændende indlæg du har copy/pastet , desværre uden du selv har skrevet meget.

Jeg stoler på den enkelte læreres dømmekraft - nogen gange der er brug for en elev bliver konfronteret med en provokation, hvis eleven ikke har lært at håndtere provokationer hensigtsmæssigt.

Med venlig hilsen

ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

En kinesisk journalist blev for ikke så lang tid siden dømt til 15 års fængsel for systemkritik mod det kinesiske kommunistparti. Det er fordi, der ikke er ytringsfrihed i Kina og fordi domstolene i Kina er under kontrol af kommunistpartier. Jeg har svært ved at se, hvordan det at bringe muhammedtegninger i undervisningen i Europa er relevant, når vi ikke fængsler systemkritikere, fordi vi har ytingsfrihed i Europa og fordi vi har uafhængige domstole.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 4 timer siden, ThomasSneum skrev:

Vi ved alle at vi har ret til det. Og vi ved at de tegninger provokerer nogen kraftigt - så meget at nogle ekstremister er villige til at dræbe uskyldige for denne provokation.

Igen...vi ved alle at vi har ret til det. Jeg mener personligt ikke det er prisen værd, at vælge provokationen.

Jeg mener at provokationen er nødvendig for at få skilt fårene fra bukkene.

Når vi tegner Muhammed, så kan vi se på, hvem som reagerer aggressivt, voldeligt og truende.

Alle dem, der reagerer således, skal med første fly ud af landet uden returbillet.

Så at tegne Muhammed er en god test for at se, hvilke personer fra muslimske miljøer, der er integrérbare og hvem, som ikke er - og som bør sendes ud af landet uden returbillet.

• Synes godt om 3
  • Ked 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 35 minutter siden, Lucianone skrev:

Jeg mener at provokationen er nødvendig for at få skilt fårene fra bukkene.

Når vi tegner Muhammed, så kan vi se på, hvem som reagerer aggressivt, voldeligt og truende.

Alle dem, der reagerer således, skal med første fly ud af landet uden returbillet.

Så at tegne Muhammed er en god test for at se, hvilke personer fra muslimske miljøer, der er integrérbare og hvem, som ikke er - og som bør sendes ud af landet uden returbillet.

LOL

Du finder det uheldigt, hvis en potentiel aggressiv muslim ikke får anledning til at blive aggressiv.

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 10 minutter siden, Arend skrev:

LOL

Du finder det uheldigt, hvis en potentiel aggressiv muslim ikke får anledning til at blive aggressiv.

Øh, hva?

Den kommentar forstår jeg slet ikke. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...