Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Elendigt TV?

Recommended Posts

Ethanol-Erik
For 4 timer siden, Arend skrev:

Jeg ved ikke, hvorfor du stadig kalder DR et monopol, når der er andet TV - som TV2  :fløjt:

Kan jeg undgå at betale til DR som tv-ejer? Nej!

Kan jeg undgå at betale til TV2 som tv-ejer? Ja!

🙃

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Forkert, nu kan jeg ikke helt huske hvor meget det er, men en del af licensmidlerne går også til tv 2 + deres regioner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
1 time siden, Ethanol-Erik skrev:

Kan jeg undgå at betale til DR som tv-ejer? Nej!

Kan jeg undgå at betale til TV2 som tv-ejer? Ja!

🙃

Jeg beklager meget, men monopol betyder altså ikke, at man er tvunget til at betale.

Ordbogen definerer det sådan: - det forhold at der på markedet kun findes én udbyder af en bestemt vare eller tjenesteydelse.

2 eksempler fra ordbogen: 

1. Hansestæderne opnåede efterhånden noget nær et monopol på transport og salg af salte sild i hele Europa
  2. Den 29. juli 1958 blev Danmarks Radios monopol brudt for første gang, da Radio Mercur gik i luften

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=monopol

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
Skrevet (redigeret)
1 time siden, snoozz skrev:

Forkert, nu kan jeg ikke helt huske hvor meget det er, men en del af licensmidlerne går også til tv 2 + deres regioner.

Jeg er helt klar over at regionerne får en lille del af licensmidlerne, men jeg skriver derfor TV2 som i det landsdækkende..

- alene ordet 'licens' - kan du høre det for dig? 🤔

Tag nu feks. apotekerne, kan du forestille dig hvis ikke apotekerne havde eneret på at sælge receptpligtigt medicin..? 

Hvis man nu - selvfølgelig underlagt en form for autorisation - gav mulighed for konkurrence på dette område, så er jeg sikker på at de UALMINDELIGT grådige apotekere ville komme lidt ned på jorden igen, hvad prislejet angår..

Jeg ved udmærket godt at medicinproducenterne også tager godt for sig, men de har jo trods alt også et dyrt forskningsarbejde inden et produkt bliver godkendt..

De selvstændige apotekere kan dybest set selv sætte priserne på receptpligtigt medicin, ligesom alt andet der forhandles i disse 'røverhuler' også altid er væsentligt dyrere end i almindelige butikker.. 

Derfor - et frit marked, med muligheden for SELV at vælge hvor pengene skal lægges, dét går jeg ind for!

- også på tv-området..! 😜   

Redigeret af Ethanol-Erik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
For 9 minutter siden, Ethanol-Erik skrev:

Jeg er helt klar over at regionerne får en lille del af licensmidlerne, men jeg skriver derfor TV2 som i det landsdækkende..

- alene ordet 'licens' - kan du høre det for dig? 🤔

Tag nu feks. apotekerne, kan du forestille dig hvis ikke apotekerne havde eneret på at sælge receptpligtigt medicin..? 

Hvis man nu - selvfølgelig underlagt en form for autorisation, og til en uddannet 'pilletriller' - gav mulighed for konkurrence på dette område, så er jeg sikker på at de UALMINDELIGT grådige apotekere ville komme lidt ned på jorden igen, hvad prislejet angår..

Jeg ved udmærket godt at medicinproducenterne også tager godt for sig, men de har jo trods alt også et dyrt forskningsarbejde inden et produkt bliver godkendt..

De selvstændige apotekere kan dybest set selv sætte priserne på receptpligtigt medicin, ligesom alt andet der forhandles i disse 'røverhuler' også altid er væsentligt dyrere end i almindelige butikker.. 

Derfor - et frit marked, med muligheden for SELV at vælge hvor pengene skal lægges, dét går jeg ind for!

- også på tv-området..! 😜   

Staten stiller nogen krav om public service - og derfor betaler de.

Det behøver ikke at være DR, som står for hovedparten af public service - så det kan laves om - eller man kan gå over til at se udenlandsk TV.

- men man betaler i øvrigt for al TV - for ingen arbejder gratis i den her verden ;)

- så det kan man ikke vælge fra. Man betaler endda for reklame TV - selvom man aldrig har ejet et TV, en computer eller en radio.

Redigeret af Arend
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

På et frit marked bliver vi underlagt amerikanske og australske mediemonopoler - og vi får ikke danske nyhedsredaktioner

Rupert Murdoch, (født 11. marts 1931 i Melbourne, Australien) er en australsk-amerikansk mediemogul, der er hovedaktionær, bestyrelsesformand og direktør for News Corporation (News Corp). Murdoch ejede i begyndelsen aviser, magasiner og tv-stationer i hjemlandet Australien, men ekspanderede senere til Storbritannien, USA og Asien.

Porteføljen af medier er bred og omfatter bl.a. verdens største engelsksprogede avis, britiske The Sun.

I løbet af de senere år er News Corp blevet en ledende investor i satellit-tv, filmindustrien og internet, hvor koncernen bl.a. ejer den sociale platform MySpace. 

Wiki

- det kan sagtens tænkes, at det tegner et billede af fremtiden uden Public Service.

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
For 3 minutter siden, Arend skrev:

Staten stiller nogen krav om public service - og derfor betaler de.

'Public service' - ja, men det bliver der faktisk længere og længere imellem på DR.. og måske er tiden også ved at løbe fra at een institution skal stå for at 'oplyse folket' - jeg tror altså godt at nutidens danskere kan finde ud af at søge dannelse og indsigt andre steder..🙂

- hvis du ser på en gennemsnitlig sendeflade på DRs kanaler, så har jeg sgu svært ved at se det 'oplysende' ved åregamle gen-gen-genudsendelser af Bonderøven, Barnaby, Kender du typen, Unge Morse, Fader Brown, Nak & æd, Antik-mig-her-og-der, Taggert, Maria Wern, Lewis, Spise med Price, Mrs. Marple, - og jeg kunne blive ved..!!

Men for at vende tilbage til trådstarters klage, så JA! - de nuværende tv-kanaler er ALLE en gang jammerligt lort..!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 1 minut siden, Ethanol-Erik skrev:

'Public service' - ja, men det bliver der faktisk længere og længere imellem på DR.. og måske er tiden også ved at løbe fra at een institution skal stå for at 'oplyse folket' - jeg tror altså godt at nutidens danskere kan finde ud af at søge dannelse og indsigt andre steder..🙂

- hvis du ser på en gennemsnitlig sendeflade på DRs kanaler, så har jeg sgu svært ved at se det 'oplysende' ved åregamle gen-gen-genudsendelser af Bonderøven, Barnaby, Kender du typen, Unge Morse, Fader Brown, Nak & æd, Antik-mig-her-og-der, Taggert, Maria Wern, Lewis, Spise med Price, Mrs. Marple, - og jeg kunne blive ved..!!

Men for at vende tilbage til trådstarters klage, så JA! - de nuværende tv-kanaler er ALLE en gang jammerligt lort..!

I hele Europa er motivationen for at give tilskud, at man vil bevare noget nationalt TV, og det synes jeg ikke, du forholder dig til :)

Jeg er også tit træt af genudsendelser - men så kan man jo bare gå over til streaming på nettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
For 4 minutter siden, Arend skrev:

- det kan sagtens tænkes, at det tegner et billede af fremtiden uden Public Service.

Jamen, jeg ville da gerne betale til DR for at få denne service - men det kunne DR nok godt stå for uden at skulle brede sig ud over hele fire kanaler, DR1, DR2, Ramasjang og DR-ultra - og endnu flere radiokanaler..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 1 minut siden, Ethanol-Erik skrev:

Jamen, jeg ville da gerne betale til DR for at få denne service - men det kunne DR nok godt stå for uden at skulle brede sig ud over hele fire kanaler, DR1, DR2, Ramasjang og DR-ultra - og endnu flere radiokanaler..

Ja - Licensfinansiering kan let blive en sovepude, og så skal der ruskes op i det.

DR kan forbedre kvaliteten - og DR sender da også amerikanske film med MANGE genudsendelser ...

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...