Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Kina under og efter Covid-19

Recommended Posts

BenniM

Kina har haft travlt med hvad nogle mener var et lille uheld i et laboratorie. Nu ser de lyset på den anden side og har selvom de har haft travlt med at bekæmpe Covid-19 også haft gang i andre projekter. Projekter som verdenspressen ikke har tid til at sætte på forsiden på grund af pandemien. I flæng nævner jeg:

• Få styr på HongKong. Folk som protesterede bliver sendt i arbejdslejr.
  • Få styr på Uighurerne som er et muslimsk mindretal. Igen er opskriften arbejdslejre, men også bonus operationer som sterilisation, hvis kvinder indlægges af andre årsager, så mindretallet uddør efter en generation.
  • Spille med musklerne overfor Indien så de kan fortælle hvem der styrer oppe i bjergene.

Covid-19 har selvfølgelig også påvirket Kina, men Kina var også før pandemien et dårligt sted. Økonomien var ikke god. Der var bygget byer i håbet om økonomisk vækst, men mange boliger stod tomme, mens befolkningen fortsat klemte sig sammen i gamle huse. Byernes trafik var ved at gå i stå. Nogle steder sad myldretidstrafikken fast i dagevis. Pandemien fjernede fokus fra interne problemer, men også omverdenens fokus fra Kina's undertrykkelse af modstandere og det gav plads til indsatser på de 3 ovennævnte fokusområder.

Nu ser det så ud til at de vil indlemme Taiwan. I hvad der var et stort svigt af en allieret under 2. verdenskrig, så støttede USA ikke det oprindelige styre i Kina da de blev fordrevet til Taiwan efter en borgerkrig. Øen havde ellers tilhørt Japan og før det et oprindeligt folk. Så historisk har Kina ikke krav på øen.

Kinas præsident: - Gør jer klar til krig (Ekstra-Bladet)

Hvad mener I?

Hvis Covid-19 eller en forbedret version, som kan laves nu hvor en stresstest af verdenens hospitalssystemer har vist at USA's sundhedssystem er dumpet, ligger USA's flåde ned, hvad er der så i vejen for at Kina kan sejle ud og overtage øen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Internationalt press og fordømmelse? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 7 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Ser det ud til at hjælpe i forhold til HongKong og Østturkistan, hvori Uighurerne bor? Vil det hjælpe hvis Taiwan ophører med at være en selvstændig stat?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 46 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Økonomisk afhængighed.  Vi fodrer selv monsteret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga

I Thailand har der været demonstrationer for demokrati. De blev mødt med forbud. i dag har demonstranter trodset forbuddet og mødtes i 10 000-vis. Noget siger mig at det ender ikke godt.

Thailand afskaffede den kongelige enevælde i 1932 og indførte konstitutionelt monarki efter britisk mønster. Landet har i mellemtiden haft en slags demokrati, der har fyldt landet med korruption. Men i 2003 skete der et militærkup der indførte kongeligt enevælde igen.

Men i Kina er befolkningen 15 % kinesere. Men Kinas økonomiske indflydelse er langt større. Jeg tror det er Kina der trækker i trådene i Thailand, med enevælde og forbud mod demonstrationer. Som kan forventes nedkæmpet med vold..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Det er ikke noget nyt, at Kina ønsker at omfavne Taiwan. Siden Deng Xiaping fremlagde sin plan med et land og to systemer i 1980'erne har Kina forsøgt med diplomati at få Taiwan til at være en selvstændig region under Kina. Nu truer de bare med at bruge magt. Hvis jeg skal være lidt kynisk er det måske også den bedste løsning i det lange løb, for Taiwan har selv ligget som de har redt ved ikke at kræve dobbelt ankerkendelse og desuden er der ikke et alternativ. Taiwan havde stået langt bedre, hvis de havde bibeholdt diplomatiske forbindelser i sin tid. Men et eller andet sted er det noget de selv må løse. Det er ikke et internationalt problem. I Danmark kalder vi jo også Folkerepublikken Kina for Kina og Republikken Kina for Taiwan og ikke Kina 1 og 2. Taiwan kan bare frasige sig retten til at kalde sig Kina.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
On 16.10.2020 at 14:55, homofaber skrev:

Nu truer de bare med at bruge magt. Hvis jeg skal være lidt kynisk er det måske også den bedste løsning i det lange løb, for Taiwan har selv ligget som de har redt ved ikke at kræve dobbelt ankerkendelse og desuden er der ikke et alternativ. Taiwan havde stået langt bedre, hvis de havde bibeholdt diplomatiske forbindelser i sin tid. Men et eller andet sted er det noget de selv må løse. Det er ikke et internationalt problem. I Danmark kalder vi jo også Folkerepublikken Kina for Kina og Republikken Kina for Taiwan og ikke Kina 1 og 2. Taiwan kan bare frasige sig retten til at kalde sig Kina.

Jeg kender ikke ret meget til situationen. Jeg forstår det sådan at da Folkerepublikken Kina i 1971, pressede de for at andre lande ikke måtte have diplomatiske forbindelser med Taiwan. Kun ganske få lande har derfor diplomatiske med Taiwan.

Jeg tror problemet stikker dybere end at Taiwan kalder sig Republikken Kina. Kina har territoriale ambitioner overalt.

Jeg tror ikke Taiwans befolkning har lyst til at underkaste sig Kina. De har vænnet sig til frihed og de ser med gru hvad der er sket med friheden i Hongkong og at de bliver de næste, hvis Kina får magt som de har agt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Kina opfører sig virkelig dårligt i hele det østlige Asien og vi andre, især de vestlige lande, sidder bare på deres hænder for vi vil jo have vores billige produktion og produkter så vi fortsat har råd til 4 fladskærme, ipads, køkkenmaskiner vi aldrig bruger osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Man kan roligt sige at Taiwan og England betalte den hårdeste pris for at stå ved de allieredes side under 2. verdenskrig. England mistede alle sine kolonier og Mao lurpassede oppe i bjergene mens landets legale regering blev bekæmpet af japanerne. Utak er lønnen for at støtte demokrati.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 9 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Jeg kender ikke ret meget til situationen. Jeg forstår det sådan at da Folkerepublikken Kina i 1971, pressede de for at andre lande ikke måtte have diplomatiske forbindelser med Taiwan. Kun ganske få lande har derfor diplomatiske med Taiwan.

Jeg tror problemet stikker dybere end at Taiwan kalder sig Republikken Kina. Kina har territoriale ambitioner overalt.

Jeg tror ikke Taiwans befolkning har lyst til at underkaste sig Kina. De har vænnet sig til frihed og de ser med gru hvad der er sket med friheden i Hongkong og at de bliver de næste, hvis Kina får magt som de har agt.

Taiwan krævede også, at andre land ikke måtte have diplomatiske forbindelser til Folkereupblikken Kina. Det var en stor fejl.

Men både Taiwan og Kina kalder sig Zhonghua i det officielle navn. Det er også det, som begge indbyggere bruger, når de taler om deres land. Begge lande gør retmæssigt krav på at være efterfølgeren til den kinesiske republik. Men fastlandskina har jo altid været Kina. Der kan ikke være to Kina'er, så Taiwan kan bare frasige sig navnet, men det gør de ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...