Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
MP66

Flexjob burde afskaffes?

Recommended Posts

MP66
Skrevet (redigeret)

Hvad tænker I? Burde Flexjob afskaffes? Når jeg ser på folk der arbejder hvad enten det på deltid eller fuldtid, så referer de om sig selv ud fra den profession de udøver. Når jeg møder folk som er i flexjob, så præsenterer de sig som flexjobber. "Det sådan, du ved, lidt alla hippie status på arbejdsmarked," siger nogen af dem. Vi ser flere og flere eksempler på ledige flexjobbere. Hvad er pointen?

Vi havde en på mit arbejde. Pågældendes opgave var at vandre planter og blomster, ca. 5 timer om ugen. Han måtte endda selv bestemme alt det med arbejdstid. Til sidst blev han opsagt på grund af manglende evne.

Jeg har denne holdning. Hvis nogen ikke kan arbejde pga. sygdom om det så er fysisk eller psykisktilstand der bestemmer er ubetydeligt, skal de tilkendes førtidspension (altså handicappensionering)! Dem der kan har vi både deltid og fuld på programmet, så må folk flexe alt det de har lyst til.

Redigeret af MP66

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 9 minutter siden, MP66 skrev:

Hvad tænker I? Burde Flexjob afskaffes? Når jeg ser på folk der arbejder hvad enten det på deltid eller fuldtid, så referer de om sig selv ud fra den profession de udøver. Når jeg møder folk som er i flexjob, så præsenterer de sig som flexjobber. "Det sådan, du ved, lidt alla hippie status på arbejdsmarked," siger nogen af dem. Vi ser flere og flere eksempler på ledige flexjobber. Hvad er pointen?

Vi havde en på mit arbejde. Pågældendes opgave var at vandre planter og blomster, ca. 5 timer om ugen. Han måtte endda selv bestemme alt det med arbejdstid. Til sidst blev han opsagt på grund af manglende evne.

Jeg har denne holdning. Hvis nogen ikke kan arbejde pga. sygdom om det så er fysisk eller psykisktilstand der bestemmer er ubetydeligt, skal de tilkendes førtidspension (altså handicappensionering)! Dem der kan har vi både deltid og fuld på programmet, så må folk flexe alt det de har lyst til.

Flexjob er en god ide for de af mine kunder som har en forretning som ikke kan løbe rundt med arbejdskraft på fuld betaling. Hvis man er god ved sagsbehandlerne i form af nogle flasker god vin, så får man en god medarbejder på flex. Ellers får man en som dårligt kan slikke frimærker før vedkommende er slidt op den dag.

Hvad hvis folk gerne vil arbejde, men ikke kan det på fuld tid? Uden et flex-system vil sagsbehandleren intet gøre ud over at spise småkager inden eftermiddagsluren.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 31 minutter siden, MP66 skrev:

Hvad tænker I? Burde Flexjob afskaffes? Når jeg ser på folk der arbejder hvad enten det på deltid eller fuldtid, så referer de om sig selv ud fra den profession de udøver. Når jeg møder folk som er i flexjob, så præsenterer de sig som flexjobber. "Det sådan, du ved, lidt alla hippie status på arbejdsmarked," siger nogen af dem. Vi ser flere og flere eksempler på ledige flexjobber. Hvad er pointen?

Jeg har indtryk af, at mange fleksjobbere er rigtig glade for ordningen.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66
Skrevet (redigeret)

Jeg kan ikke se noget logik i flexjob så længe vi har segmentet arbejdesprøvning. Mål med flexjob er at vedkommende har et perspektiv dvs. progressivitet, at vedkommende vender tilbage til noget mere ordinær eller flere arbejdstimer end 5 om ugen. Folk kan ikke flexjobbe i 20 år hvis vi ser firkantet på reglerne. Og hvad er så pointen med et flexjob på 5 timer og ugen? I Tyskland f.eks. alt under 6,5 timer om ugen indstilles til invalidepension altså det vi kender her hjemme som førtidspension.

Med alt respekt til sagsbehandlerne men min hustru har mødt mange som partsrepræsentant og endda i retten, især i København kommune, og ni ud af 10 ved ikke hvad de snakker om.

Jeg har indtryk at flexjob bliver lige ud misbrugt, på alle fronter. Fleksjob fungere som en attraktiv form for deltidsarbejde, men det i strid med loven.

Redigeret af MP66

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, BenniM skrev:

Flexjob er en god ide for de af mine kunder som har en forretning som ikke kan løbe rundt med arbejdskraft på fuld betaling.

Reelt er det så offentlige skattemidler til støtte til virksomheder der ikke kan løbe rundt. Så kommer de til at konkurrere ulige med virksomheder der godt kan løbe rundt.

Og hvem på overenskomstmæssig løn skal så fyres for at give plads til en flex-jobber med offentligt løntilskud?

Dårlig ide!

Redigeret af Hitzige Helga

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 9 timer siden, BenniM skrev:

Flexjob er en god ide for de af mine kunder som har en forretning som ikke kan løbe rundt med arbejdskraft på fuld betaling. Hvis man er god ved sagsbehandlerne i form af nogle flasker god vin, så får man en god medarbejder på flex. Ellers får man en som dårligt kan slikke frimærker før vedkommende er slidt op den dag.

Hvad hvis folk gerne vil arbejde, men ikke kan det på fuld tid? Uden et flex-system vil sagsbehandleren intet gøre ud over at spise småkager inden eftermiddagsluren.

Hvis en forretning ikke kan løbe rundt med en medarbejder på fuld betaling er det nok forretningen, der burde lukke ned og ikke bestikke sagsbehandlere til at få noget, der kun duer halvt. Det er naturligt virksomhederne, der skal aflønne medarbejderne og ikke staten. Hvis ikke virksomhederne kan det, skal de ikke belønnes for at være inkompetente. Sådan fungerer det i kapitalismen - som det er i dag, er det som de gamle kommunisktiske lande. Det er så dumt at arbejde gratis.

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
Skrevet (redigeret)
1 time siden, homofaber skrev:

Hvis en forretning ikke kan løbe rundt med en medarbejder på fuld betaling er det nok forretningen, der burde lukke ned og ikke bestikke sagsbehandlere til at få noget, der kun duer halvt. Det er naturligt virksomhederne, der skal aflønne medarbejderne og ikke staten. Hvis ikke virksomhederne kan det, skal de ikke belønnes for at være inkompetente. Sådan fungerer det i kapitalismen - som det er i dag, er det som de gamle kommunisktiske lande. Det er så dumt at arbejde gratis.

Ja, og så er der de pakketransportfirmaer hvor der er livlig trafik med at ansætte chauffører på offentligt løntilskud. Når de så ha været ansat et år og skal have rigtig løn, bliver de fyret.

Chauffører der ikke altid er alt for kloge. Det kan jeg en masse om, men det bliver for meget her. Kun ham der skulle ordne noget med en klaphammer og så klappede han sig selv i hovedet.

Hvordan det var i kommunistiske lande ved du en masse om, selv om du aldrig har været der.

Redigeret af Hitzige Helga
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Antallet af borgere på flexjob er i kraftig vækst. Vi er i dag oppe på ca. 80-85.000 personer i flexjob. I midten af 00'erne var der kun ca. 29.000, og det var mens 30% nedsat arbejdsevne reglen var i kraft.

Når en medarbejder ikke længere er i stand til at klare sit job, men virksomheden ønsker at fastholde medarbejderen i en mere skånsom rolle, så klares dette i stadig stigende grad via offentlig indblanding og tilskud, frem for at man løser det internt på virksomheden.

Min hustru har været vidne til, hvor borgerne bliver tilbudt flexjob inden de når og sige hej til sagsbehandleren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
Skrevet (redigeret)

Det er 100 procent regeringen som bestemmer om der er flexjob eller ej. Der er nogle absurde eksempler. Det indrømmer jeg. En dame i Randers område blev kørt med taxa ud til en arbejdsplads for at lave kaffe hvorefter taxaen efter endt arbejdsdag kørte hende hjem igen. En mand fik en drømmeseng ind på arbejdet så han kunne ligge ned når de 15 minutter han kunne stå op af gangen blev opnået. Efter en time på ryggen kunne han stå igen.

Men så længe at kommunerne får penge af staten for oprette flexjob istedet for at sende folk på førtidspension, så vil du se grænsetilfælde.

Fleksjob kan også sende flere i arbejde. Et eksempel fra vores kontor i en anden region. En landsby langs Frederikssundvejen havde engang en købmand. Det kunne ikke løbe rundt. Den lukkede og en pizza biks med alt muligt mærkeligt i baglokalet blev eneste sted beboerne kunne handle, hvis de ikke ville tage toget ud af byen til Ballerup eller Stenløse. Så fik en supermarkedskæde lyst til at åbne. Der er en bestyrer, en masse unge under 18 og nogle flexjobbere. Det gik fint. Nu er supermarkedet nummer 2 åbnet. Også med en bestyrer, unge under 18 og nogle flexjobbere.

Det vil sige at flexjobberne skaffer unge og bestyrerne arbejde. Hvis de to butikker ikke var åbnet, var pengene selvfølgelig lagt i storcentre i nabobyerne, men jeg har ikke læst at der er lukket storcentre som følge af åbningen af de to butikker.

Redigeret af BenniM
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 4 minutter siden, BenniM skrev:

Fleksjob kan også sende flere i arbejde.

Der er da ikke kommet en eneste i arbejde i det eksempel du nævner. Der er bare flyttet nogle arbejdspladser med hjælp af offentlige tilskud.

Liberalister er undertiden underlige. Så siger de at de går ind for liberale markedskræfter og lavere skatter. Dernæst synes de offentlige midler skal pøses ud på at forvride konkurencen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...