Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Nyt TV, vaskemaskine, ellerlign ? Brug IKKE POWER.

Recommended Posts

Entrelac
For 2 minutter siden, Mie Jensen skrev:

Jamen lille skat, hvorfor bliver du så ved med at påstå det modsatte? ;) 

Ikke forstået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
For 17 minutter siden, Entrelac skrev:

Ikke forstået.

Du bliver ved med at sige det ikke er en forening og du ikke er "medejer" Når du har indgående kendskab til opbygningen, så ved du også det jeg skriver er sandt ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 minut siden, Mie Jensen skrev:

Du bliver ved med at sige det ikke er en forening og du ikke er "medejer" Når du har indgående kendskab til opbygningen, så ved du også det jeg skriver er sandt ;) 

Jeg ved udmærket, at det er beboerne der bestemmer, og betaler;), men jeg kan ikke rigtig forholde mig til påstanden om, at det er beboerne der ejer.

Måske er det mig der ser det for firkantet, men hvis jeg ejer noget, så kan jeg sælge det, eller forære det væk, og det kan jeg ikke med min lejlighed. Der er jo trods alt forskel på at eje og leje.;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
For 1 minut siden, Entrelac skrev:

Jeg ved udmærket, at det er beboerne der bestemmer, og betaler;), men jeg kan ikke rigtig forholde mig til påstanden om, at det er beboerne der ejer.

Måske er det mig der ser det for firkantet, men hvis jeg ejer noget, så kan jeg sælge det, eller forære det væk, og det kan jeg ikke med min lejlighed. Der er jo trods alt forskel på at eje og leje.;)

Du er jo ikke ejer, som i du kan sælge hele lortet i morgen, men var det ikke fordi staten er inde over i netop den almene sektor, så kunne i fælles beslutte at sælge det hele i morgen. I de større byer er det flere gange sket, at man har solgt lejlighederne til de der bor i ejendommen, det har været godt for dem der bor der, men dårligt for lejerne, fordi det som bekendt er alt for dyrt at leje en lejlighed i f.eks. København.

Ja men det er netop fordi i ser jer selv som lejer og ikke som den bestemmende del af afdelingen. At bo i en boligforening eller som du helst vil kalde det organisation (som i ordforklaringen tit er en forening) er ikke det samme som at bo til leje hos en privat. Hvis folk gad møde op til møderne, så har i alt mulighed for at indrette jer som i vil, selvfølgelig er der mange om at mene noget, og alt kan selvfølgelig ikke blive til noget, men hvis folk virkelig forstod hvad det er de bor i, så ville man lave det så ingen nogensinde ville flytte.

Grunden til jeg i dag fravælger det er, at de der bor der behandler det som om det ikke er deres eget og forstår ikke når man svine i opgangen/området, så kan det ses på huslejen, fordi nogen skal rydde op og gøre rent... Jeg elsker ideen, det er lige mig, men det virker bare desværre knapt så godt i praksis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, Mie Jensen skrev:

Ja men det er netop fordi i ser jer selv som lejer og ikke som den bestemmende del af afdelingen. At bo i en boligforening eller som du helst vil kalde det organisation (som i ordforklaringen tit er en forening) er ikke det samme som at bo til leje hos en privat. Hvis folk gad møde op til møderne, så har i alt mulighed for at indrette jer som i vil, selvfølgelig er der mange om at mene noget, og alt kan selvfølgelig ikke blive til noget, men hvis folk virkelig forstod hvad det er de bor i, så ville man lave det så ingen nogensinde ville flytte.

Grunden til jeg i dag fravælger det er, at de der bor der behandler det som om det ikke er deres eget og forstår ikke når man svine i opgangen/området, så kan det ses på huslejen, fordi nogen skal rydde op og gøre rent... Jeg elsker ideen, det er lige mig, men det virker bare desværre knapt så godt i praksis.

Du har fuldstændig ret, som i så mange andre sammenhænge er det de få der ødelægger det for mange.

Personligt har jeg flere gange benyttet mig af muligheden for indflydelse, senest ved at være med i byggeudvalget for at få indflydelse på indretningen af vores boliger.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
For 8 timer siden, Mie Jensen skrev:

Jeg er sådan set enig med dig i, at det er beboerne, der ejer det sociale boligbyggeri, men det er en sandhed med modifikationer.

Jeg har i øvrigt også været i bestyrelsen for et almennyttigt boligselskab.

Der var engang, hvor ejerskabet i det almennyttige byggeri lignede andre former for ejerskaber mere - men så kom lovkravet om, at der skulle laves ventelister efter bestemte regler -  og at kommunerne typisk kunne disponere over hver fjerde ledige bolig til boligsociale forpligtelser.

Ved første øjekast virker det som rimelige bestemmelser, men det har nogen alvorlige konsekvenser.

Man er tvunget til at tage hvem-som-helst ind, og sådan er det ikke andre steder.

I et samfund er der altid nogen - skal vi kalde dem problemfamilier. Det er dem der larmer - laver hærværk og ødelægger boligerne.

I det private boligbyggeri bestemmer man selv, hvem der skal flytte ind i boligerne - men det bestemmer man ikke i det sociale boligbyggeri på grund af lovkravet om, at man har ret til en bolig, hvis det er ens tur på ventelisterne.

Man er derfor nødt til at tage problemfamilierne ind - også i de tilfælde hvor man ved, at det ender dårligt.

Sådan kommer problemfamilierne ofte ind - og nogen ender så med at blive smidt ud igen - men det er altså svært og det tager lang tid. I mellemtiden betaler de ikke alle sammen husleje og varme.

Når de så er smidt ud, så bliver de kommunens problem. Ihvertfald hvis det er boligløse børnefamilier med mindre børn.

De skal jo bo et sted, og kommunen kan jo disponere over hver fjerde ledige bolig i det sociale boligbyggeri til boligsociale forpligtelser. Kommunen er da klog nok til at vælge et andet almennyttigt boligselskab - men noget skal de jo gøre.

Hvis den nu boligløse familie er på kontanthjælp, bliver kommunen nødt til at hjælpe dem med lån til indskuddet.

Så starter det hele forfra - og sådan er det ikke i den private sektor.

Mange familier, der har prøvet at blive smidt ud, er også kloge nok til at stå på flere ventelister, hvor de har et lovkrav på at komme ind i det sociale boligbyggeri - selvom de er blevet smidt ud andre steder på grund af asocial adfærd.

Det er også kommunerne, der har henvist de fleste flygtninge en bolig - og når det sker - så ender flygtningene næsten udelukkende i det sociale boligbyggeri på grund af kommunens anvisningsret. Så ender bebyggelsen af og til som ghettoer.

Derfor kan man på en måde sige, at det er samfundet, der har skabt de her specielle problemer i det almennyttige byggeri gennem lovgivningen - men hvad skulle kommunerne og samfundet ellers gøre?

Vi vil jo ikke have slumkvarterer som i Rio.

Min morfar var i øvrigt med til at starte en af de første almennyttige boligselskaber i landet - og dengang var det ikke sådan - fordi de havde mere selvbestemmelsesret.

Det er et problem der altid har været - og tilbage i tiden har der været fattiggårde, og der har været husvildebarakker mange steder, da fattiggårdene blev lukket. Husvildebarakkerne forslummede hurtigt.

Redigeret af Arend
Stavefejl
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 5 timer siden, Mie Jensen skrev:

Grunden til jeg i dag fravælger det er, at de der bor der behandler det som om det ikke er deres eget og forstår ikke når man svine i opgangen/området, så kan det ses på huslejen, fordi nogen skal rydde op og gøre rent... 

Jeg havde altid boet og ejet hus indtil for kort tid siden og det er altså heller ikke problemfrit. Jeg fik en nabo, hvor familien kom fra en lejlighed og de kunne ikke finde ud af at holde haven så alt ukrudet bl.a. skvalderkål havde jeg på min grund. Den anden havde et læs brænde, som tiltrak rotter og andet skidt. Den anden var alkoholiker og havde arvet huset og der var halvtomme emballage med gammelt mad og hele huset var gennemråddent. Et andet sted var der en, der brugte sig grund som losseplads. Alt sammen er noget, der giver problemer. Så er der plæneklipperne, motorsavene, unge der kører på knallert, unge der får lov til at holde havefester, hunde og katte der skider på ens grund. 

Men det lyder som om, at intet kan gøre dig tilfreds i livet og så er det jo lidt svært.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 49 minutter siden, Arend skrev:

Min morfar var i øvrigt med til at starte en af de første almennyttige boligselskaber i landet - og dengang var det ikke sådan - fordi de havde mere selvbestemmelsesret.

Det er et problem der altid har været - og tilbage i tiden har der været fattiggårde, og der har været husvildebarakker mange steder, da fattiggårdene blev lukket. Husvildebarakkerne forslummede hurtigt.

I min gamle afdeling snakkede jeg af og til med hende, der startede afdelingsbestyrelsen da jeg var barn, dengang var det en advokat der administrerede boligselskabet. Hun har bl.a. fortalt, at advokaten ringede til hende og spurgte, om en specifik familie var nogen de ville have ind i en bolig i afdelingen.:D

Du har fuldstændig ret i, at det er kommunernes anvisningsret, der gør, at der kommer mange problemfamilier ind i afdelingerne. P.g.a. vores helhedsplan er ledige lejemål de sidste 4 år blevet lejet ud på tidsbegrænsede kontrakter, og det har været et sandt mareridt fordi størstedelen af dem har været totalt ligeglade med alt andet end dem selv.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...