Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Har jeg "krav" på en handicap-venlig bolig ?

Recommended Posts

snoozz

Altså kommunen ved det jo ikke endnu for jeg har ikke sagt det til dem endnu, men er det noget jeg har "krav på"? Eller i al fald komme forøst i køen til ?

Handicapboliger er tit dem som er i sturplan, uden dørtrin og tæt på indkøb.

Altså uden at være et decideret plejehjem, men man ses måske lige  1 eller 2 gange pr dag af en sosu ?'

JA og det kræver jo jeg siger hvad min kræft er lungekræft pga rygning i 4. stadie,

Altså jeg KAN godt gå på toilettet selv, men sådan altmuligt andet som støvuge er 1 gang årligt og ske siddende... det er holdbart i længden. Og få leveret varer, og så samler jeg i en sort sæk og får mig bakset ned af trapperne i en sort sæk med fx gamle mølkekoartoner og ling

Hvad skal der til ?.

TIl dem der ikke ved det, jeg er kun 39 år endnu !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, snoozz skrev:

Altså kommunen ved det jo ikke endnu for jeg har ikke sagt det til dem endnu, men er det noget jeg har "krav på"? Eller i al fald komme forøst i køen til ?

Handicapboliger er tit dem som er i sturplan, uden dørtrin og tæt på indkøb.

Altså uden at være et decideret plejehjem, men man ses måske lige  1 eller 2 gange pr dag af en sosu ?'

JA og det kræver jo jeg siger hvad min kræft er lungekræft pga rygning i 4. stadie,

Altså jeg KAN godt gå på toilettet selv, men sådan altmuligt andet som støvuge er 1 gang årligt og ske siddende... det er holdbart i længden. Og få leveret varer, og så samler jeg i en sort sæk og får mig bakset ned af trapperne i en sort sæk med fx gamle mølkekoartoner og ling

Hvad skal der til ?.

TIl dem der ikke ved det, jeg er kun 39 år endnu !

Jeg vil tro, at du godt kunne være berettiget til en handicapbolig.

Men, der er en stor sandsynlighed for, at den vil være en helt del dyrere end den du bor i nu.

Vil en bolig i stueplan gøre, at du selv kan gå ud og handle? Har du behov for et handicap-badeværelse?

Hjemmehjælp er ikke betinget af, at du bor i en handicapbolig. Du vil godt kunne få hjemmehjælp i din nuværende bolig, hvis du er berettiget.

Du skal dog være obs på, at hjemmehjælpen ikke gør hovedrent, de holder sådan set bare det værste skidt fra dørene. Typisk vil de sikkert komme og støvsuge og vaske dit gulv hver 14. dag, og evt. gøre rent på dit badeværelse, men du skal ikke forvente, at de vasker panelerne.

Du kan ringe til kommunen og få en aftale med deres visitator, som så kommer ud til dig, så i kan få en snak om dit behov. Nogle gange kan det være en god idé, at have en pårørende med til sådan et møde. Og du skal ihvertfald ikke nedtone dine problemer ved sådan et møde, nok nærmere lidt det modsatte, for de gør hvad de kan for at spare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 2 timer siden, Entrelac skrev:

Jeg vil tro, at du godt kunne være berettiget til en handicapbolig.

Men, der er en stor sandsynlighed for, at den vil være en helt del dyrere end den du bor i nu.

Ja muligevis, men det har jeg også en økonimi der kan bære, i al faldt sådan einden for rimelighedes grænser.. Altså jeg for langer jo ikke en stor Patricia villa med inden dørs Pool ;)

Vil en bolig i stueplan gøre, at du selv kan gå ud og handle? Har du behov for et handicap-badeværelse?

Afhængrigt af hvor langt, vil jeg i let grad kunne købe ind selv - og elles kan man jo bare bestille så den sel går nok, så bare gå små ture i al fald ja. Badeværesle ja, i form af sådan en "arm i badet", og en Siddestol. Dog ikke tiltoiletbesøge (kan bare ikke stå op uden støtte ret mange min af gangen, altså ikke engang så længe det tager at koge paste fx.. ja så 10 maks, og det er nok også over maks, helst ikke over 5 min .

Jeg kan mærker at barer jeg går to etager ned af mine trapper og op igen, selvom det kun tar 5 min, så er jeg fuldstændig førdig i to uger efter, rent fyisk.

Hjemmehjælp er ikke betinget af, at du bor i en handicapbolig. Du vil godt kunne få hjemmehjælp i din nuværende bolig, hvis du er berettiget.

Ja men er jeg så det ?. Ved da godt at jeg til enhver tid bare kan punge ud og sige "make alle shine ! ""

Du skal dog være obs på, at hjemmehjælpen ikke gør hovedrent, de holder sådan set bare det værste skidt fra dørene. Typisk vil de sikkert komme og støvsuge og vaske dit gulv hver 14. dag, og evt. gøre rent på dit badeværelse, men du skal ikke forvente, at de vasker panelerne.

Men det er også ok, Panelerne... er det dem der nede ved gulvedet? Der ligger jeg så tit ned jo så kan jeg jo selv tørre dem af med en klud vel ?

Du kan ringe til kommunen og få en aftale med deres visitator, som så kommer ud til dig, så i kan få en snak om dit behov. Nogle gange kan det være en god idé, at have en pårørende med til sådan et møde. Og du skal ihvertfald ikke nedtone dine problemer ved sådan et møde, nok nærmere lidt det modsatte, for de gør hvad de kan for at spare.

Hvad tror du de vil sige til mit øl problem ? som er ret tydeligt ?

Altså jeg har ikke afleveret en eneste dåse siden marts hvor corona startede + vodkaflaske i alle skabe og skuffer... ?

Sig de det så til boligforeningen og jeg blir smidt ud eller får jeg hjælp til det ?

Eller blir jeg bare smidt ud ?

Det sidste er jeg mest barne for for det ligene sgu snart et bombet lokum her efter et halvet år uden at gå ud på andet end altanen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)
For 9 timer siden, snoozz skrev:

Jeg er overbevist om, at du er berettiget til hjemmehjælp.

Du skal ikke forvente, at de fjerner dine tomme dåser ell. andet gammelt affald. Og hvis det er meget længe siden du har fået gjort rent er jeg ikke sikker på, at du får dem til, at få bund i det. Måske kunne det være en god idé, at betale nogen for, at gøre din lejlighed ordentligt ren før evt. hjemmehjælpere skal igang.

Jeg har haft kendskab til flere alkoholikere, der har haft hjemmehjælp.

En handicapbolig er oftest 2-værelses, så ikke noget med patriciervilla her;). Men prisen er nogle steder noget helt andet end man normalt ser ved 2-værelses lejligheder. Jeg kender en, der kom hos en mand, der flyttede i en handicapbolig tæt på et plejehjem, og når faste udgifter + mad fra et kommunalt køkken var betalt, så var der ikke meget tilbage.

Ellers skal du prøve at se efter tilgængeligheds-boliger. I forb. med renoveringen af min bolig-afdeling bliver 3 opgange ændret til tilgængelighedsboliger. Det er ikke helt det samme som handicapboliger, men vist meget tæt på. F.eks. er de indrettet så man kan komme rundt med en kørestol, d.v.s. bedre plads på badeværelserne og køkken-stue ud i ét, men med almindelige døre, ikke med skydedøre, og der er elevator. Måske er der allerede tilgængelighedsboliger i dit boligselskab.

Alternativt kan du også se efter en nyere stue-lejlighed i noget tæt-lav bebyggelse, d.v.s. der ikke er opgange, men man har sin egen indgang.

Jeg har kendskab til én, der seriøst har ødelagt sin lejlighed, og så endda hele 2 gange. Jeg kan ikke huske hvordan boligselskabet blev indformeret, om det var via myndighederne eller om det var en vicevært. Han havde haft et eller andet træningsredskab der havde lavet store riller i gulvet (altså meget langt fra alm. ridser), han havde haft affald liggende, så nogle gulvbrædder var begyndt at rådne, og mere i samme stil, jeg kender ikke detaljerne. Han måtte bo på herberg mens lejligheden blev sat i stand, og regningen hænger han selv på, altså det han kan nå at betale før han dør. Nu har han gjort det igen og har i en periode boet på et eller andet behandlingshjem ell.l., og har fået en anden lejlighed i en anden by. Så jeg tror ikke du bliver smidt ud, de sociale myndigheder vil hjælpe dig, men du hænger selv på regningen.

Min bror, som jeg hjalp en del efter han havde haft nogle blodpropper i hjernen, havde hjemmehjælp til støvsugning, gulvvask og rengøring af badeværelse hver anden uge. Jeg gav hans lejlighed en god omgang inden hjemmeplejen begyndte at komme der, og jeg tog hans tomme dåser med når jeg kom hver weekend, der var ingen der påtalte hans forbrug, som nok ikke var helt så slemt som dit.

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay men jeg forventer heller ikke en "patriciavilla".

Men hvor Meget dyrere tror du det ville blive ? Altså modregnet alting koster min nuværende ca 3000 pr mdr + el. - som som regel er ca 1200 hver 3. måned.

Den største grund til at jeg gerne vil i sådan en bolig er dels at jeg er "nede på jorden", så jeg skal ikke være bange for at gå på trapper, og dels at der typisk ikke bor unge mennesker der fester der, så jeg kunne få nattero.

Den behøver ikke være specielt stor, men det kunne være rart med et decideret soveværelse, så køkken stue og soveværelse ikke er det samme rum.

Og så skal det ikke være i Maribo, hvis det tilfældigvis er der de kan finde en ledig ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, snoozz skrev:

Okay men jeg forventer heller ikke en "patriciavilla".

Men hvor Meget dyrere tror du det ville blive ? Altså modregnet alting koster min nuværende ca 3000 pr mdr + el. - som som regel er ca 1200 hver 3. måned.

Den største grund til at jeg gerne vil i sådan en bolig er dels at jeg er "nede på jorden", så jeg skal ikke være bange for at gå på trapper, og dels at der typisk ikke bor unge mennesker der fester der, så jeg kunne få nattero.

Den behøver ikke være specielt stor, men det kunne være rart med et decideret soveværelse, så køkken stue og soveværelse ikke er det samme rum.

Og så skal det ikke være i Maribo, hvis det tilfældigvis er der de kan finde en ledig ;)

Jeg bor tæt på 2 afdelinger med ældre/handicap-boliger, og jeg kan se, at der også bor yngre mennesker, i 30'erne eller 40'erne. Teoretisk set kan det ikke udelukkes, at der kan bo unge mennesker, unge mennesker kan jo også være handicappede.

Jeg snakker af og til med en kvinde, der bor i en af ældreboligerne tæt på mig, og hun har fortalt hvordan de havde problemer med en gammel dame, der havde et heftigt sex-liv, så naboerne blev underholdt af det. Så du kan ikke være helt sikker på ro sådan et sted.:D

Det er mit indtryk, at den slags boliger typisk er 2-værelses.

Jeg kan ikke huske priserne på dem her i byen, jeg så dem ellers da jeg hjalp min bror med at søge.

Mit bedste råd er, at du får fat i visitatoren fra kommunen, det er den person, der både skal vurdere om du kan få hjemmehjælp, og hvor meget, og om du er berettiget til en ældre/handicap-bolig. Vær blot obs på, at en ældrebolig godt kan være på 1. sal, så du skal gøre opmærksom på, at du gerne vil undgå trapper.

Så vidt jeg er orienteret er det kommunen der anviser ældreboligerne, og altså ikke boligselskaberne.

Så, ring til kommunen og aftal en tid med visitatoren.:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 13 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg bor tæt på 2 afdelinger med ældre/handicap-boliger, og jeg kan se, at der også bor yngre mennesker, i 30'erne eller 40'erne. Teoretisk set kan det ikke udelukkes, at der kan bo unge mennesker, unge mennesker kan jo også være handicappede.

Jeg snakker af og til med en kvinde, der bor i en af ældreboligerne tæt på mig, og hun har fortalt hvordan de havde problemer med en gammel dame, der havde et heftigt sex-liv, så naboerne blev underholdt af det. Så du kan ikke være helt sikker på ro sådan et sted.:D

Det er mit indtryk, at den slags boliger typisk er 2-værelses.

Jeg kan ikke huske priserne på dem her i byen, jeg så dem ellers da jeg hjalp min bror med at søge.

Mit bedste råd er, at du får fat i visitatoren fra kommunen, det er den person, der både skal vurdere om du kan få hjemmehjælp, og hvor meget, og om du er berettiget til en ældre/handicap-bolig. Vær blot obs på, at en ældrebolig godt kan være på 1. sal, så du skal gøre opmærksom på, at du gerne vil undgå trapper.

Så vidt jeg er orienteret er det kommunen der anviser ældreboligerne, og altså ikke boligselskaberne.

Så, ring til kommunen og aftal en tid med visitatoren.:gogo:

Ok tak for svar.

Ja naturligvis findes der jo handicappede i 30´erne og 40´erne, jeg er jo natop en af dem jo ;)

Men tænker bare at unge par i 20´erne er mere tilbøjelige til at holde fester, end en 40-årig handicappet ;)

Jeg ved så ikke hvor aktive sexliv det har. Men jeg plejer at holde det nogle lunde lydløst gg.

2 værelses er også fint, hvis der med det menes, bad, køkken/stue og et soveværelse.

Men ok det skræmmer mig lidt at du siger det let kan være dobbelt pris, og det måske slet ikke ER "nede på jorden" alligevel, så er vi jo lige vidt, eller værre stillet endda.

Men kan man slet ikke søge ind på "ældreboliger" altså jeg tænker at det måske kan ske, at det er bedre for kommunen at en bolig trods alt er beboet (og nogen betale husleje) end at det blot står og forfalder ?

Men der er måske så mange ældre nu at selv ældre ikke kan / har meget svært ved at komme ind sådanne steder?

Jeg ved i al fald at mine ben ikke bliver ved med at holde, og at jeg er bange for at gå ned af mine trapper (det er sket en del gange får at jeg er faldet ned af trapper, dog ikke med store skader, men dog med blå øjne og lign... ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, snoozz skrev:

Ok tak for svar.

Ja naturligvis findes der jo handicappede i 30´erne og 40´erne, jeg er jo natop en af dem jo ;)

Men tænker bare at unge par i 20´erne er mere tilbøjelige til at holde fester, end en 40-årig handicappet ;)

Jeg ved så ikke hvor aktive sexliv det har. Men jeg plejer at holde det nogle lunde lydløst gg.

2 værelses er også fint, hvis der med det menes, bad, køkken/stue og et soveværelse.

Men ok det skræmmer mig lidt at du siger det let kan være dobbelt pris, og det måske slet ikke ER "nede på jorden" alligevel, så er vi jo lige vidt, eller værre stillet endda.

Men kan man slet ikke søge ind på "ældreboliger" altså jeg tænker at det måske kan ske, at det er bedre for kommunen at en bolig trods alt er beboet (og nogen betale husleje) end at det blot står og forfalder ?

Men der er måske så mange ældre nu at selv ældre ikke kan / har meget svært ved at komme ind sådanne steder?

Jeg ved i al fald at mine ben ikke bliver ved med at holde, og at jeg er bange for at gå ned af mine trapper (det er sket en del gange får at jeg er faldet ned af trapper, dog ikke med store skader, men dog med blå øjne og lign... ?

En 20-årig kan jo også være handicappet, og kan vel også bo i en handicap-bolig. Og handicappede kan vel også spille musik.;)

Ja, e to-værelses er bad, køkken, stue og værelse, nogle steder er køkken og stue ud i ét.

Hvis du gør opmærksom på, at  det p.g.a. gang-problemer skal være uden trapper, så vil det være det du står på venteliste til.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med, at "søge ind på "ældreboliger". du kan ikke søge dem via boligselskaberne, det er kommunen der visiterer til dem. Jeg tror ikke ældre-boliger står tomme længere end den tid det tager, at gøre lejligheden klar til den næste beboer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nå det er kun kommunen som har handicapvenlige boliger ?

Jeg kender bare til et sted hvor der udelukkende bor ældre mennesker. Ved ikke om det så bare hedder ældreboliger, og derfor kan kun ældre bo der.

Men der ved jeg fx, at udover der ikke er trapper, så er der heller ikke dørtrin mellem rummene, eller hoveddøren - fx så det er nemmere at komme omkring hvis man fx bruger rollator.

"Armlæn" ved toilettet osv.

Så må det være en 1-værelses jeg har nu, eller med lidt god vilje 1½-værelses.

Der er gang badeværelse, og så stue køkken og soveværelse i et. Dog er det L-formet, så man kunne evt sætte et forhæng eller lign op, så ville der "næsten" være et soveværelse. Men det jo lige meget så længe man kun er sig selv ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, snoozz skrev:

Nå det er kun kommunen som har handicapvenlige boliger ?

Jeg kender bare til et sted hvor der udelukkende bor ældre mennesker. Ved ikke om det så bare hedder ældreboliger, og derfor kan kun ældre bo der.

Men der ved jeg fx, at udover der ikke er trapper, så er der heller ikke dørtrin mellem rummene, eller hoveddøren - fx så det er nemmere at komme omkring hvis man fx bruger rollator.

"Armlæn" ved toilettet osv.

Så må det være en 1-værelses jeg har nu, eller med lidt god vilje 1½-værelses.

Der er gang badeværelse, og så stue køkken og soveværelse i et. Dog er det L-formet, så man kunne evt sætte et forhæng eller lign op, så ville der "næsten" være et soveværelse. Men det jo lige meget så længe man kun er sig selv ;)

Ældre- og handicapboliger kan godt ligge i en almennyttig afdeling, og de kan godt tilhøre et almennyttigt boligselskab, men det er kommunen der anviser dem. Sådan er det ihvertfald i "min" kommune.

F.eks. boede jeg tidligere i en lille afdeling (som delte div. faciliteter med en større afdeling, der lå klos op ad), som bestod af en enkelt blok med 3 opgange. I den ene opgang var der 3 lejligheder på hver etage, dem til højre var 3-værelses, dem midt-for var 1-værelses, og dem til venstre var 2-værelses. De 2-værelses var ældre-boliger, som kommunen anviste beboere til. Jeg kender ikke alle detaljerne, men jeg fik engang oplyst, at kommunen havde været med i finansieringen af disse 3 ældre-boliger, og af en eller anden grund var kvm-prisen højere i disse 3 lejligheder end i de øvrige lejligheder i blokken/afdelingen.

Det er min opfattelse, at man ikke længere bruger betegnelserne med 1/2 værelser, nu snakker man om 2-rums, 3-rums o.s.v. Min lejlighed ville tidligere have heddet en 2½-værelses, nu hedder den 3-rums, det handlede om hvor stort værelset var, men jeg ved ikke hvor grænserne gik for, om det var et halvt eller et helt værelse. Mit "halve" værelse er på 7 kvm, 2x3,5 m., og de 2 m er vel at mærke målt over panelerne.:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...