Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Covid-19 lig med Minkbranchens død?

Recommended Posts

Arend
Skrevet (redigeret)

PS

Jeg ser helst, at pelsavl bliver helt forbudt - men mine ønsker forhindrer selvfølgelig ikke, at det er godt for minkavlerne, at udbuddet på verdensmarkedet bliver mindre.

Jojojo har ret i, at efterspørgslen daler, så det er ret påkrævet, at markedet bliver tilpasset efterspørgslen.

Redigeret af Arend
Teghnsætning
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Hvis Danmark fra den ene dag til den anden besluttede sig for, at minkavl skulle forbydes, ville den danske eksport falde med alt mellem 1 og 2,5%. Eller ca. 3,5 og 8% procent af den samlede landbrugseksport. Altså alt mellem ca. 5 og 11 milliarder kroner om året.

Udgifterne til folkeskoler ligger på ca. 42 mia. kr. Altså et tab på alt mellem 5 og 11 milliarder kan betyde at f.eks. alt mellem 125 og 280 skoler skal lukke ned.

Jeg ved, det meget banalt beskrevet, men det sådan det skal forstås.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
Skrevet (redigeret)

Nu færdes jeg i kredse relateret til landbrug. Der er gråd og tænders gnidsel over minkbranchens død. Det er så synd for dem at dem med de fallitter. Jeg kan dog ikke få svar på hvorfor det skulle være mere synd for dem, end for alle andre der går fallit.

Meget af foderet til mink er aflagte æglægningshøns. Det er en robot der der laver hønsene til minkfoder. Det er ikke for børn. Der går en mand foran robotten, hænger hønsene op ved fødderne i indgangen til robotten. Her bliver hønsene aflivet, plukket, taget indvolde ud, kvast til minkfoder i løbet af femten sekunder. Hvor der så er styroporkasser med færdigt minkfoder tages ud af robotten og køres ud til farmene..

Men corona muterer jo siger man. Hvad nu hvis virussen skulle mutere så den også smitter mennesker gennem hunde og katte. sikke et holocaust? Så skal de containere der bruges til aflivning af mink, flyttes ind til bytorvene, hvor folk bare har at aflevere deres kæledyr.

Redigeret af Hitzige Helga

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
On 15.10.2020 at 12:38, MP66 skrev:

Hvis Danmark fra den ene dag til den anden besluttede sig for, at minkavl skulle forbydes, ville den danske eksport falde med alt mellem 1 og 2,5%. Eller ca. 3,5 og 8% procent af den samlede landbrugseksport. Altså alt mellem ca. 5 og 11 milliarder kroner om året.

Udgifterne til folkeskoler ligger på ca. 42 mia. kr. Altså et tab på alt mellem 5 og 11 milliarder kan betyde at f.eks. alt mellem 125 og 280 skoler skal lukke ned.

Jeg ved, det meget banalt beskrevet, men det sådan det skal forstås.

Landbrugseksporten er da kun lille - selvom vi tager hele landbrugs branchen med :)

2 citater af nationalbankdirektør Lars Rohde (i en helt anden anledning):

• "Landbrugets betydning er på skrump. I dag er det kun 1,2 pct. af samfundets værditilvækst - det vi kalder bruttofaktorindkomsten - der kommer fra landbruget. I 1980 bidrog landbruget med fem procent".
  • "Siden finanskrisen er det danske bruttonationalprodukt steget med 10 pct. I forhold til det betyder landbrugets 1,2 pct. relativt lidt for den danske økonomi".

https://landbrugsavisen.dk/nationalbankdirektør-gevinst-landbruget-hvis-den-dårligste-tredjedel-stopper

Minkbranchen har også længe kørt med underskud - og underskuddet kan vi da ikke bruge til at betale skoler med ;)

I artiklen i landbrugsavisen argumenterer nationalbankdirektøren for, at det er godt for dansk økonomi at lade urentable landbrug gå konkurs.

Det må jo også gælde minkfarme. 

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 41 minutter siden, Arend skrev:

Landbrugseksporten er da kun lille - selvom vi tager hele landbrugs branchen med :)

2 citater af nationalbankdirektør Lars Rohde (i en helt anden anledning):

• "Landbrugets betydning er på skrump. I dag er det kun 1,2 pct. af samfundets værditilvækst - det vi kalder bruttofaktorindkomsten - der kommer fra landbruget. I 1980 bidrog landbruget med fem procent".
  • "Siden finanskrisen er det danske bruttonationalprodukt steget med 10 pct. I forhold til det betyder landbrugets 1,2 pct. relativt lidt for den danske økonomi".

https://landbrugsavisen.dk/nationalbankdirektør-gevinst-landbruget-hvis-den-dårligste-tredjedel-stopper

Minkbranchen har også længe kørt med underskud - og underskuddet kan vi da ikke bruge til at betale skoler med ;)

I artiklen i landbrugsavisen argumenterer nationalbankdirektøren for, at det er godt for dansk økonomi at lade urentable landbrug gå konkurs.

Det må jo også gælde minkfarme. 

Hamrende enig i ovenstående. Men et tillæg. Hvad skal der så ske med alle dem der bliver brødløse af at vi lader urentabelt landbrug gå fallit. De kan ikke stå nede foran Føjtex og sælge 'Hus Forbi' allesammen.

Og de vil ikke blive boende ude på landet på bistandshjælp. De vil søge mod byerne, hvor der i forvejen er mangel på boliger til overkommelige priser.

Prolemmet er ikke kun dansk. Jeg er tilhænger af at afskaffe EU's landbrugsstøtte. Men der er et problem. Landbrugsstøtten holder live i masser af urentabelt landbrug. Hvis man afskaffede landbrugsstøtten, ville 50 millioner mennesker i EU vandre mod byerne. Bønderne vil så ind og danse moderne.

Det lover ikke godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Mon ikke de så kunne få job på en større (og rentabelt landbrug)?.

Altså hvis en masse urentable landbrug går konkurs, så bliver der jo alt andet lige jord fri som, de rentable så kan købe og dermed udvide produktionen på ?

Nu er der jo heller ingen der siger at bare fordi man ikke skal opdrætte mink mere, at man så ikke kan opdrætte noget andet. Kyllinger fx.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 32 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Hamrende enig i ovenstående. Men et tillæg. Hvad skal der så ske med alle dem der bliver brødløse af at vi lader urentabelt landbrug gå fallit. De kan ikke stå nede foran Føjtex og sælge 'Hus Forbi' allesammen.

Og de vil ikke blive boende ude på landet på bistandshjælp. De vil søge mod byerne, hvor der i forvejen er mangel på boliger til overkommelige priser.

Prolemmet er ikke kun dansk. Jeg er tilhænger af at afskaffe EU's landbrugsstøtte. Men der er et problem. Landbrugsstøtten holder live i masser af urentabelt landbrug. Hvis man afskaffede landbrugsstøtten, ville 50 millioner mennesker i EU vandre mod byerne. Bønderne vil så ind og danse moderne.

Det lover ikke godt.

Jeg tror ikke problemet er stort.

Der er forholdsvis få hektarer involverede for mink avler og de køber kvoter for deres gylle. Mink avler et typisk en mand firmaer som hyrer Polakker til alle deres arbejde, i hvert fald for dem jeg kender.

Der er mange fortalere i landbrug for afskaffelse af landbrug støtten, det vil specielt gavne de mindre landbrug og øge priser på deres produkter dersom de arbejder hårdere på de rigtige afgrøder og ikke kun tænker på støtte som hjælpe middel.

Jeg ved ikke om der findes tal, men det er hvis jeg husker det rigtigt er det kun de 10% største landbrug firmaer som rager 90% af alle støtte til sig in Danmark.

Mht. fjernelse af landbrugsstøtten vi også få bedre handelsbetinger med f.eks. USA

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 4 minutter siden, snoozz skrev:

Altså hvis en masse urentable landbrug går konkurs, så bliver der jo alt andet lige jord fri som, de rentable så kan købe og dermed udvide produktionen på ?

Nu er der jo heller ingen der siger at bare fordi man ikke skal opdrætte mink mere, at man så ikke kan opdrætte noget andet. Kyllinger fx.

Der er i forvejen massiv overproduktion i landbruget, Især af animalske produkter. Så det er ingen vej frem.

I forvejen er der meget statsstøttet idioti. F eks produktion af sukker fra sukkerroer og olie fra raps. Begge dele kan det langt bedre betale sig at importere fra egne hvor klimaet er til dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 1 minut siden, Jojojo skrev:

............... det vil specielt gavne de mindre landbrug og øge priser på deres produkter ...................

Mht. fjernelse af landbrugsstøtten vi også få bedre handelsbetinger med f.eks. USA

Hvad tror du forbrugerne vil sige til øgede priser? Og hvor de vil stemme til næste valg?

Bedre betingelser med USA? USAs landbrugsøkonomi er endnu værre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
For 9 minutter siden, Jojojo skrev:

For at få det skal vi også acceptere at kvæg får kunstige hormoner for at vokse bedre, at der er rester af visse sprøjtemidler - og der er strammere regler for gensplejsede afgrøder i EU - og det vil vi ikke ændre i Europa for at få bedre handelsbetingelser.

Det bliver en stor hovedpine i UK.

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...