Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Covid-19 lig med Minkbranchens død?

Recommended Posts

Jojojo
For 44 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Hvad tror du forbrugerne vil sige til øgede priser? Og hvor de vil stemme til næste valg?

Bedre betingelser med USA? USAs landbrugsøkonomi er endnu værre.

Jeg tror at det i sidste ende er lige gyldigt med priserne, som forbruger mærker vi ikke ret meget til pris stigninger eller nedsættelser. 

Mht. USA, tja det er noget være roderi, og som Arend skriver så har vi nu også GB til at bakse med, lig dertil svinepest, covid19 og miljøet og så har vi en giftigt cocktail for forbrugere og producenter. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 47 minutter siden, Arend skrev:

For at få det skal vi også acceptere at kvæg får kunstige hormoner for at vokse bedre, at der er rester af visse sprøjtemidler - og der er strammere regler for gensplejsede afgrøder i EU - og det vil vi ikke ændre i Europa for at få bedre handelsbetingelser.

Det bliver en stor hovedpine i UK.

Tja, den havde jeg slet ikke tænkt på, og du har ret.  Der spiller så mange forskellige mekanismer og reguleringer ind på de indre/ydre markeder, det er for forbrugere næsten umuligt at følge med ind. 

Jeg er næsten helt glad for vi har EU, som forhåbentlig har lidt styr på sagen. 🤠

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

Man kan ikke sige noget om, at vi får højere fødevarepriser, hvis man fjerner tilskuddet.

Det er bare noget landmændene siger, for at vi ikke skal blive sure på dem.

Priserne er nemlig kunstigt høje selvom landbruget får tilskud.

EU har stort set afhændet det sidste mælkepulver, som blev købt i 2015.

EU-kommissionen  købte skummetmælkspulver i et forsøg på at holde hånden under mælkeprisen, og da lageret var størst, lå 380.000 tons pulver opmagasineret flere steder i Europa.

Det er bare et eksempel på de fødevarelagre vi får, når priserne ikke er høje nok.

Desuden kunne man liberalisere verdensmarkedspriserne, hvis tilskuddet blev afskaffet - og så ville verdensmarkedspriserne sætte normen.

Redigeret af Arend
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 9 minutter siden, Arend skrev:

Man kan ikke sige noget om, at vi får højere fødevarepriser, hvis man fjerner tilskuddet.

Det er bare noget landmændene siger, for at vi ikke skal blive sure på dem.

Priserne er nemlig kunstigt høje selvom landbruget får tilskud.

EU har stort set afhændet det sidste mælkepulver, som blev købt i 2015.

EU-kommissionen  købte skummetmælkspulver i et forsøg på at holde hånden under mælkeprisen, og da lageret var størst, lå 380.000 tons pulver opmagasineret flere steder i Europa.

Det er bare et eksempel på de fødevarelagre vi får, når priserne ikke er høje nok.

Desuden kunne man liberalisere verdensmarkedspriserne, hvis tilskuddet blev afskaffet - og så ville verdensmarkedspriserne sætte normen.

Bingo, det er nemlig verdens markedet som sætter tempoet hvis vikarer var lidt bedre, eller ens. Bare vi havde overskud til at tilgodese de fattige lande som er meget påvirket af klima ændringer. 

Og det må godt koste noget for os rige forbrugere, vi har penge nok selvom vi klager. 

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg købte kun økologisk modermælks-erstatnings-pulver da min unge datter var i sutteflaske-alderen - kom det så fra disse "overskudslagre"? Gav jeg hende i princippet "gammelt mælk "? Nu det var økologisk - af mærket "Hipp"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 1 minut siden, snoozz skrev:

Jeg købte kun økologisk modermælks-erstatnings-pulver da min unge datter var i sutteflaske-alderen - kom det så fra disse "overskudslagre"? Gav jeg hende i princippet "gammelt mælk "? Nu det var økologisk - af mærket "Hipp"?

Det ved jeg ikke - men mælkepulveret blev solgt på store auktioner.

På de to seneste auktioner er der solgt knap 100.000 tons skummetmælkspulver, og dermed er der kun 3.500 tons tilbage, oplyste Niels Ole Nielsen, Landbrug & Fødevarer, EU-kommissionen sidste år.

Det kan ende mange steder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Mon ikke de så kunne få job på en større (og rentabelt landbrug)?.

Altså hvis en masse urentable landbrug går konkurs, så bliver der jo alt andet lige jord fri som, de rentable så kan købe og dermed udvide produktionen på ?

Nu er der jo heller ingen der siger at bare fordi man ikke skal opdrætte mink mere, at man så ikke kan opdrætte noget andet. Kyllinger fx.

Mange mink landbrug ligger i yderområder såsom in Esbjerg hvor de har industri på den ene side og vadehavet nationalpark på den modsatte side.

Nu er som et mirakel covid19 sygdommen kommet til netop de omtalte, og jeg kan kun være glad for at hele området bliver efter onsdag en fornøjelse til at færdes in, væk med stanken og måger, tilbage til naturen og vadehavet.

Ti polakker mister deres arbejde, men så kan de bare oprette minkfarmer i Poland, der er plads nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...