Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Hitzige Helga

Corona uden ende

Recommended Posts

Hitzige Helga

Nu kan man ikke stole på den slags oplysninger. Men nu læste jeg at i en brasiliansk by var epidemien nået så langt, at så mange havde været smittet at der var opstået flok-immunitet.

Jeg har ikke fulgt udviklingen i Fjernøsten. Kun i Danmark, Norge og Tyskland er epidemien under en form for kontrol, men tallen er stadigt høje. I resten af verden blæser ipidemien uhæmmet igennem. Simpelthen fordi de ikke har ressourcer til at foretage sig noget.

Island og Finland har stået som mønsterlande i corona-bekæmpelsen. Nu er der også i rødt der. De sidste dage har det daglige infektionstal i Tyskland ligget på over 2 500.

Men Sverige har skilt sig ud ved ikke at foretage nedlukning, men koncentrere indsatsen om de mest sårbare. Der blev visket om at satse på flokimmunitet. Det medførte en dødsrate otte gange højere end de danske.  I første omgang. Nu kommer der svingende tal og oplysninger fra Sverige, Men det ser ikke ud til at anden bølge rammer så voldsom i Sverige som i Danmark og Tyskland. I *Deadline' på DR2 var nogle fagfolk inde på at i Sverige kan man konstatere begyndende flokimmunitet. Under starten af epidemien fik vi ellers at vide at flokimmunitet først ville indtræde efter lang tid.

Det er kun i ganske få lande i verden det er muligt at gennemføre de foranstaltninger som vi har. For 95 % af verdens befolknings vedkommende brøler epidemien lige igennem indtil de ender med flok-immunitet..

Skulle Danmark hellere satse på flok-immunitet? Da det bliver resultatet alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er for tidligt at gøre status.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 11 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det er for tidligt at gøre status.

Ja, jo, men man kan vel godt se lidt fremad på baggrund af den hidtidige udvikling. Og sammenholde det med hvordan naturen iøvrigt arter sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

Vi skal ikke regne med, at flokimmuniteten varer ret længe, fordi coronavirus har en tilbøjelighed til at mutere og rekombinere

Vi har jo erfaringer med MERS-CoV fra 2012 og SARS-CoV fra 2003, der begge er corona virus.

Vi kender noget lignende fra influenza

Næsten hvert år opnår supersprederne flokimmunitet vedrørende årets influenzaepidemi, og næste år starter det ofte forfra. 

Så skal de gamle have en ny vaccination, fordi der er kommet en ny type influenza, som de ikke er immune overfor.

Det kan meget vel være noget lignende vedrørende Covid-19. Der kommer hurtigt en ny type, og så skal der dannes flokimmunitet igen.

Den Spanske Syge 

På Københavns Kommunes hospitaler som helhed blev der fra 1. oktober 1918 til 31. marts 1919 indlagt i alt 5.800 influenzapatienter, hvoraf 1.127 døde.

Dødeligheden varierede fra 0,2 procent (Danmark) til 8 procent (Indien) af befolkningen.

I Danmark har vi bevaret detaljerede sygelister over, hvor mange patienter med influenza som var tilset hver uge i København. 

Unge voksne døde i usædvanlig høj rate, mens folk over 40 år blev fuldstændig skånet. 

Det er jo underligt, for i dag er det børn og gamle, der risikerer at dø af influenza.

Kan vi lære noget om corona epidemien af det?

Hvem var immune overfor Den Spanske Syge, og hvorfor var de det?

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 11 timer siden, Arend skrev:

Vi skal ikke regne med, at flokimmuniteten varer ret længe, fordi coronavirus har en tilbøjelighed til at mutere og rekombinere

Jeg følgeren del debatprogrammer med virologer og videnskabelige formidlere på tysk TV. De nævner også at virus muterer. Man slipper ikke uden om, at med vor strategi med isolationer og lock-down, og venten på vaccine, vil man have det samme problem med mutationer.

Det vil plage os i årtier frem, mens økonomierne bryder sammen.

wave.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 1 minut siden, Hitzige Helga skrev:

Jeg følgeren del debatprogrammer med virologer og videnskabelige formidlere på tysk TV. De nævner også at virus muterer. Man slipper ikke uden om, at med vor strategi med isolationer og lock-down, og venten på vaccine, vil man have det samme problem med mutationer.

Derfor virker det hovedløst at satse på flokimmunitet imod covid-19.

Det er et problem vi kender fra influenza, hvor influenzatyperne hele tiden ændrer sig, så man skal vaccineres hvert år for at være beskyttet.

Ofte er de vacciner effektive, men forskernes opgave er at forudse, hvilke virusstammer, de tror, der vil smitte fleste personer den kommende influenzasæson.

Det kiksede i 2018/19, hvor borgerne både blev smittet af den type, der var blevet vaccineret imod - og af en anden type influenza, som vaccinationen ikke gav immunitet imod.

- men som regel virker det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Molko

Man tester for meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
1 time siden, Arend skrev:

Derfor virker det hovedløst at satse på flokimmunitet imod covid-19.

Jeg ser det nu ikke kun fra vore luksuslandes perspektiv. Hvor vi har råd til lock-down, social afstand und-so-weiter. Det kan kun lade sig gøre i de rigeste lande.

Blandt 95 % af verdens befolkning brøler epidemien lige igennem. Nu så jeg lige at i Ukraine har de 4000 nye daglige tilfælde. Det kan ikke sammenlignes med andre lande fordi testfrekvensen kan være forskellig. Ukrainerne lyver ikke direkte, men data kan være ufuldstændige.

I et land som Ukraine vil flokimmunitet nok være en realitet. Selv om der vil komme bølge efter bølge fremover.

Jeg nævner bare Ukraine som et eksempel.

Uanset hvor hovedløst man synes en politik for flokimmunitet er, så bliver den en realitet for hovedparten af verdens befolkning. Sådan rammer den globale ulighed også.

Ovennævnte er ikke imod de danske myndigheders corona-anvisninger. Jeg følger dem til punkt og prikke - og mere til. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 6 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Jeg ser det nu ikke kun fra vore luksuslandes perspektiv. Hvor vi har råd til lock-down, social afstand und-so-weiter. Det kan kun lade sig gøre i de rigeste lande.

Blandt 95 % af verdens befolkning brøler epidemien lige igennem. Nu så jeg lige at i Ukraine har de 4000 nye daglige tilfælde. Det kan ikke sammenlignes med andre lande fordi testfrekvensen kan være forskellig. Ukrainerne lyver ikke direkte, men data kan være ufuldstændige.

I et land som Ukraine vil flokimmunitet nok være en realitet. Selv om der vil komme bølge efter bølge fremover.

Jeg nævner bare Ukraine som et eksempel.

Uanset hvor hovedløst man synes en politik for flokimmunitet er, så bliver den en realitet for hovedparten af verdens befolkning. Sådan rammer den globale ulighed også.

Ovennævnte er ikke imod de danske myndigheders corona-anvisninger. Jeg følger dem til punkt og prikke - og mere til. 

Det forstår jeg ikke, for Europa er meget hårdere ramt end Afrika.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
1 time siden, Arend skrev:

Det forstår jeg ikke, for Europa er meget hårdere ramt end Afrika.

Både Indien og Latinamerika ligger i de varme lande og er meget hårdt ramt. Storbritanien er hårdt ramt og ligger på højde med Danmark. USA er et af verdens hårdest ramte lande og ligger lidt sydligere end Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...