Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Jojojo

Sætter artiklen tanker igang hos dig.

Recommended Posts

Torsten Bonfils

Jeg læste overskriften: "Around 40% of the world's plant species are threatened with extinction", og så tænkte jeg: Har det mon ikke altid været sådan? Hver eneste dag er der arter der uddør og nye der opstår, det er en del af evolutionen. Er 40% mere end normalt?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 45 minutter siden, Torsten Bonfils skrev:

Jeg læste overskriften: "Around 40% of the world's plant species are threatened with extinction", og så tænkte jeg: Har det mon ikke altid været sådan? Hver eneste dag er der arter der uddør og nye der opstår, det er en del af evolutionen. Er 40% mere end normalt?

Arternes uddøen foregår for tiden med en hastighed nogle tusinde gange hurtigere end naturens egne processer.

https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/den-sjette-masseuddoen-jordens-liv-forsvinder-lidt-efter-lidt

Klimaforandringerne og den kapitalistiske udplyndring af naturgrundlaget er en langsommere version af den meteor der udryddede dinoerne for 65 millioner år siden.Nu er Golfstrømmen ved at gå i stå og der er flere 'tipping points' i klimaudviklingen.

https://www.theguardian.com/science/2020/sep/19/the-tipping-points-at-the-heart-of-the-climate-crisis

Men så skal vi vel bare have nogle flere el-biler for at  vende udviklingen?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 51 minutter siden, Torsten Bonfils skrev:

Nu skal jeg ikke lege kloge Åge, men en fordobling fra 20% i 2016  til 40% i 2020 er bestemt ikke noget som  jeg vil fortælle mine børnebørn om Torsten. 

Jeg håber at de ligesom dig ikke gider at læse nyheder, at de hele er falsk og opfundet af oppositionen 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 1 time siden, Jojojo skrev:

Nu skal jeg ikke lege kloge Åge, men en fordobling fra 20% i 2016  til 40% i 2020 er bestemt ikke noget som  jeg vil fortælle mine børnebørn om Torsten.

Men dine oldebørn skal du fortælle hvad en fugl er, for tilden tid vil de være uddøde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 23 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Men dine oldebørn skal du fortælle hvad en fugl er, for tilden tid vil de være uddøde.

Medfølger der et link til den slags påstående eller er det bare en finke med en vognstang 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
1 time siden, Jojojo skrev:

Medfølger der et link til den slags påstående eller er det bare en finke med en vognstang 

Nej, jeg begrunder det bare i mine egne iagttagelser. Der bliver færre og færre fugle. Solsorten f eks er nærmest uddød. Og der har ikke været ret mange svaler i luften i år.

Og hvor er sommerfuglene? Der var fuld knald på sommerfuglebuskene i starten af august, men der er hverken sommerfugle eller andre insekter at se, hvor der plejede at være fuldt af dem. Og med insekterne, dør de insektædende fugle og dyr.

Det betyder at klimaforandringerne er ramsaltet alvor. I Sibirien har de haft haft tropisk varme. Man hører over hele verden om insekternes tilbagegang. Og hvis insekterne uddør, vil de tage mennesker med, og kakkerlakkernes tid vil være inde.

Os der er øverst i den kapitalistiske fødekæde vil klare den længst, for med vor købekraft, kan vi købe maden ud af munden på dem længere nede.

Eller skal vi bare have nogle flere el-biler for at redde den?

Data der understøtter min iagttagelse om sommerfuglene,

https://mailchi.mp/naturbasen/dramatisk_kollaps_for_danske_sommerfugle?e=a19dbf3f94

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 4 timer siden, Torsten Bonfils skrev:

Du har garanteret ikke fået et eneste myggestik i år. fordi der ikke har været nogen myg, med et tørt forår og kold juli.

Er der nogen her der har fået myggestik i år? Ikke dem i Grønland for der er myggene så store som hvepse.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arthuro
For 8 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Nej, jeg begrunder det bare i mine egne iagttagelser. Der bliver færre og færre fugle. Solsorten f eks er nærmest uddød. Og der har ikke været ret mange svaler i luften i år.

Og hvor er sommerfuglene? Der var fuld knald på sommerfuglebuskene i starten af august, men der er hverken sommerfugle eller andre insekter at se, hvor der plejede at være fuldt af dem. Og med insekterne, dør de insektædende fugle og dyr.

Samme iagttagelser har jeg gjort - det er en sørgelig udvikling.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 9 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Det betyder at klimaforandringerne er ramsaltet alvor. I Sibirien har de haft haft tropisk varme. Man hører over hele verden om insekternes tilbagegang. Og hvis insekterne uddør, vil de tage mennesker med, og kakkerlakkernes tid vil være inde.

Os der er øverst i den kapitalistiske fødekæde vil klare den længst, for med vor købekraft, kan vi købe maden ud af munden på dem længere nede.

Eller skal vi bare have nogle flere el-biler for at redde den?

Data der understøtter min iagttagelse om sommerfuglene,

https://mailchi.mp/naturbasen/dramatisk_kollaps_for_danske_sommerfugle?e=a19dbf3f94

Godt begrundet, tak. vi har været så heldigt at fugle her på vestkysten kom tilbage i rimelige tal meget sent i sommeren, også de lang savnede svaler, og der er stadigvæk usandvænligt mange stære, og vi har haft en par uge med mini myg.

Men over de hele set er alt problematisk, jeg har set måge i hobetal spise stankelbenlarve som normal burde være ud på vadehavet og alle her på vestkysten behøver at kigge ud af vinduet på vores gran og lærke træer, det ser trist ud og hvor det normalt vrimler med lus i samme træer har jeg kun set få, og jeg kontrollerer næsten hver dag.

Som et positivt effekt kan man måske nævne at vi har set delfiner og tuna her på vestkysten, men det er det i virkeligheden ikke.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...