Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Samtykke lov ?

Recommended Posts

stig6499

Det er godt nok gamle nyheder men beton feministerne fik gennemtrumfet en samtykke lov hvor der i loven står at lyde og ansigtsudtryk kan tolkes som et ja det er genialt hendes lyde sagde ja hendes ansigtsudtryk sagde ja det er genialt for en gangs skyld er jeg helt på beton feministerne side de er geniale det er den bedste samtykke lov jeg kan forestille mig jeg glæder mig til at de første sager kommer i retten og hvordan retten tolker den geniale samtykke lov hurra hurra for beton feministerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik

'Din mund siger nej-nej, dine øjne siger ja'.....

Så er det sgu ikke let... 😜

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, Ieet skrev:

Hej Stig,

Der er nogen folk som "antyder" det kunne være farligt at afvise - og samtidig spørger de ikke inden de tager "næste skridt". De er tidligere blevet frikendt.

Det vil nu være ulovligt - de skal rent faktisk spørge og kun hvis de får et klart "ja"  vil de ikke kunne dømmes.

https://amnesty.dk/nyhedsliste/2020/danmark-faar-en-samtykkebaseret-voldtaegtslov

Du bør læse dommene og bl.a. Amestys argumentation...

… og slut af med at læse Straffelovrådets argumentation for sine anbefalinger.

En kort opsummering vil være at passivitet og manglende aktiv modstand skal aldrig kunne tolkes som et samtykke.

"Du gjorde aldrig modstand overfor Rockeren som sagde du skulle aflevere din pung, selvom han aldrig trak sin kniv eller truede dig?"

Med venlig hilsen

Ieet

Hvis nu vi forestiller os en situation hvor en velvoksen mand har fået en ung pige ned at ligge på et øde sted, og holder en kniv på hendes strube og med et smørret grin og ondskabsfulde øjne spørger, om han må bolle hende, hvad tror i så den unge pige vil svare (i et forsøg på dog, at redde sit liv)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 7 minutter siden, Entrelac skrev:

Hvis nu vi forestiller os en situation hvor en velvoksen mand har fået en ung pige ned at ligge på et øde sted, og holder en kniv på hendes strube og med et smørret grin og ondskabsfulde øjne spørger, om han må bolle hende, hvad tror i så den unge pige vil svare (i et forsøg på dog, at redde sit liv)?

Her vil samtykke ikke blive anderkendt. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 18 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Her vil samtykke ikke blive anderkendt. 

Det glæder  mig da, men det vil vel altid være et problem, at bevise om noget er gjort under tvang eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 16 minutter siden, Entrelac skrev:

Det glæder  mig da, men det vil vel altid være et problem, at bevise om noget er gjort under tvang eller ej.

Bevisbyrden var svær før - og den er stadig svær. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 4 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Bevisbyrden var svær før - og den er stadig svær. 

Langt det meste sex foregår jo mellem to personer, hvor der ikke er vidner til stede. Så i sagens natur vil det altid være påstand imod påstand. Og hvis der ikke er fysiske beviser (f.eks. fysiske tegn på vold eller skader), så er det nok stadig svært at bevise en voldtægt.

Jeg anser denne lov som primært symbolpolitik. Jeg er ikke sikker på, at den i domstolene vil ændre særligt meget. Men vi får se.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Men jeg er da glad for at beton feministerne er glade for symbol politik, de fik en samtykke lov som er rent til grin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 4 timer siden, Entrelac skrev:

Du må huske på den helt til grin samtykke lov gælder begge veje hvis en velvoksen kvinde har fået en ung mand ned at ligge et øde sted og så videre

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 41 minutter siden, stig6499 skrev:

Du må huske på den helt til grin samtykke lov gælder begge veje hvis en velvoksen kvinde har fået en ung mand ned at ligge et øde sted og så videre

Korrekt, men jeg tror dog der er større sandsynlighed for det modsatte.;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...