Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
ThomasSneum

Teknologi/ Ulighed

Recommended Posts

ThomasSneum

image.png

- Jeg er ikke ude på at få hverken gratis ny telefon, eller tilskud hertil. Men syntes at sådan en app bør kunne bruges af alle telefoner uanset alder eller styresystem, skriver Henny, og ministeriet svarer at de er opmærksomme på problemet:

LINK: https://ekstrabladet.dk/nationen/fattig-og-udsat-har-kun-en-iphone-6/8302475

-----

Hej debatpanel

Ovenstående EB artikel stiller et interessant spørgsmål. 

Kan staten udelukke dele af befolkningen, eller stille krav om den selv må sørge for at kunne orienterer sig? 
Engang hed det jo at man var forpligtet til at have en radio i familien, så man kunne varsles - men jeg tror ikke at der var sanktioner, hvis ikke man havde en. Det var jo ikke alle der havde råd til en Radio. 

Det er vel lidt det samme problem idag, men apps og nye mobiler osv. - er det ok at staten anvender massemedier som kræver at man er ret godt opdateret (Dyre løsninger) - og udstiller det problematikken om ulighed i samfundet? 

Hvad tænker I? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Enhver kan jo købe en til 1 krone.

Og vil man ikke have abonnement med, kan selv de allerbilligste modeller til 5-600 kr det der ønskes.

Så fattig kan man ikke være i DK at man ikke kan finde de penge. I så fald bruger man pengene forkert, for dyr bolig, ludomani, narko eller lign.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 38 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det er vel lidt det samme problem idag, men apps og nye mobiler osv. - er det ok at staten anvender massemedier som kræver at man er ret godt opdateret (Dyre løsninger) - og udstiller det problematikken om ulighed i samfundet? 

Hvad tænker I? 

Problemet har været der hele tiden, med computeres indtog i skolerne. Ikke alle elever havde adgang til en.

I Tyskland er der meget snak om digitalisering efter dansk forbillede, og corona-krisen har forstærket behovet for at elever kan bruge de digitale muligheder for hjemmeundervisning, men også der er der ulighed i adgangen til IT-udstyr.

I DK er de ældre også koblet af den digitale udvikling, men det er ikke af økonomien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 8 minutter siden, snoozz skrev:

Så fattig kan man ikke være i DK at man ikke kan finde de penge. I så fald bruger man pengene forkert, for dyr bolig, ludomani, narko eller lign.

Og booze.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg har skam en ret dyr telefon, Huawei P30 pro ;) . Booze eller ej;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Hvis man er så tåbelig at købe en iphone så er man sgu selv ude om det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Enhver kan jo købe en til 1 krone.

Og vil man ikke have abonnement med, kan selv de allerbilligste modeller til 5-600 kr det der ønskes.

Det er ved at være mange år siden jeg var på kontanthjælp, men mig bekendt er den kun blevet udhulet siden da.

Jeg var alene med 2 børn, boede i en 3-værelses lejlighed (jeg sov i stuen). Da mine børn begyndte at snakke om smarte mobiltelefoner meldte jeg klart ud, at jeg til hver en tid ville sørge for, at de havde en mobiltelefon, de kunne ringe og sms'e fra, men så heller ikke mere, for det kunne min økonomi simpelthen ikke bære. 

De fik først deres egen pc efterhånden som de blev konfirmeret og selv kunne købe en. Indtil da deltes vi om den gamle stationære.

Så jeg er overbevist om, at der findes familier i DK, der ikke har råd til, at købe nyt "bare fordi" den gamle telefon ikke længere er up-to-date.

Men jeg undrer mig over, at Henny i artiklen kun har ca. 10.000 kr. udbetalt om måneden i førtidspension. Det kan tyde på, at hun ikke er enlig, og dermed ikke er alene om, at betale forsikringer o.l. Jeg er på førtidspension, enlig, og jeg er kommet lige over de 13.000 kr. om måneden.

Redigeret af Entrelac
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Jeg ejer slet ikke smartphone. Jeg har en nokia 3310. Ikke pga af penge, men jeg behøver ikke en pc i lommen.

• Synes godt om 2
  • Vred 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 minutter siden, Zorglup skrev:

Jeg ejer slet ikke smartphone. Jeg har en nokia 3310. Ikke pga af penge, men jeg behøver ikke en pc i lommen.

Sådan havde jeg det også længe, bl.a. fordi jeg hader at skulle sætte mig ind i noget nyt, hvordan det fungerer m.m., tingene skal helt være som de plejer.:D

Men sidste år skulle jeg med min datter ud at rejse, jeg kom med på et afbud;), og da besluttede jeg mig for at købe en smartphone forud for rejsen, så jeg kunne være online uden min pc. Og det har jeg ikke fortrudt, nogle gange kan jeg undre mig over hvordan jeg klarede mig før.:D:D:D

• Synes godt om 2
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 45 minutter siden, Entrelac skrev:

Sådan havde jeg det også længe, bl.a. fordi jeg hader at skulle sætte mig ind i noget nyt

Alle andre i husstanden har smartphones og det er mig, der skal sætte dem op som regel. Jeg har stationær pc, bærbar og tablet. Kan samle en pc med bind for øjet, så det er ikke teknik der skræmmer mig. Jeg har bare ikke behovet for at følge med online, når jeg er ude. Der vil jeg gerne nyde roen og samtalen med mine venner. Og står jeg lige og mangler google ( Min ven ), er der som regel en eller anden i nærheden, der villigt lige slår det op, jeg søger. ;) 

• Synes godt om 1
  • Vred 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...