Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
ThomasSneum

Sexisme - har du oplevet "noget"

Recommended Posts

ThomasSneum

image.png

Nu er jeg ikke så sikker på at Bertel er den korrekte målstok her - men som nogen spørger om "kender du selv nogen som har haft Covid-19", når taler om det emne, så kunne det måske være interessant at høre om du selv har været et offer for sexisme, eller du har oplevet andre blive udsat for det? 

Hvis det er tilfældet, hvad har du så været ude for -  eller er bekendt med? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Jeg tror det tætteste jeg har været på, var ved tandlægen. Hun mosede sine bryster rundt om / i mit ansigt. Konsekvent.
Men jeg bed det bare i mig ;)

• Vred 3
  • Haha 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
1 time siden, ThomasSneum skrev:

image.png

Nu er jeg ikke så sikker på at Bertel er den korrekte målstok her - men som nogen spørger om "kender du selv nogen som har haft Covid-19", når taler om det emne, så kunne det måske være interessant at høre om du selv har været et offer for sexisme, eller du har oplevet andre blive udsat for det? 

Ja feminister udtaler sig sexistisk helet tiden, så enhver snak eller debat med en feminister bliver hurtigt sexistisk.

sexistisk = kønsdiskriminerende

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Engang arbejde jeg i en italiensk specialbutik. Ejeren var en lidt mandschauvinistisk, men humoristisk og godmodig (dog temperamentsfuld) siciliansk herre omkring de 60 år. Jeg undrede mig over, så mange kønne 20-25 årige piger, der var ansat i butikken. En dag indrømmede han, da en ca. 20 årig køn pige var til jobsamtale, at "hvis de er lige kvalificerede, tager jeg altid den pæne unge pige, for så har jeg noget smukt at se på!".

Den slags tror jeg er ret almindeligt. Mange steder kommer kønne unge kvinder påfaldende hurtigt op i graderne...

Det går dog begge veje, fordi der er også kvinder er er helt bevidste om at udnytte deres attributter til at kneppe sig til tops eller at charmere sig til en bedre stilling ved at bruge deres smukke udseende til at indynde sig på chefen.

Det nærmeste, jeg selv har været udsat for, var i gymnasiet, hvor vores kvindelige klasselærerinde var ret glad for de unge drenge og flere gange kom med sexistiske kommentarer til os. "Du er jo en køn ung mand" eller "du har en god røv". Ja, det sagde hun virkeligt til os, selvom vi jo bare var teenagedrenge på 17-19 år og hun var ca. 43-44.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Jeg har hørt nogle fladpandede kommentarer med sexuelle undertoner igennem tiden, og jeg har med garanti også selv fyret nogen af.  Men hvad jeg vil betragte som reel sexchikane mindes jeg ikke at have oplevet nogen steder jeg har været.  OK, der var en fyr jeg læste med på CBS, som engang tog en af pigerne fra vores klasse på røven, imens vi stod i køen i kantinen og snakkede om en nylig fest, der havde været hos hende.  Hun blev rød i hovedet, men jeg er ikke bekendt med at der nogensinde skete andet end det.  Personligt syntes jeg det også dengang at det gik over stregen at tage hende på røven, men sexistisk eller chikane må jeg indrømme at jeg har svært ved at se det som.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 20 minutter siden, Ethanol-Erik skrev:

Køge Torv, 14. April, 1962 klokken 12:39...

- på indkøb med Mutter som 7-8 årig blev jeg 'purret' i mine lyse krøller af en temmelig buttet dame i 75års alderen, vistnok en nabokone hjemme fra Nikolajvej...😬

- for at føje spot til ulykke, så smilede kvindemennesket samtidigt lidt skræmmende - alt imens hun nærmest kaglede:

'Sikke nogle fine krøller du har, lille ven!'

- inden jeg kunne nå at tage flugten, så nåede hun endda at 'napse' mig blidt i min venstre kind med et:

'Du er vist en rigtig lille bøllespire!' 😱

Det er mange år siden nu, men jeg lider stadig under voldsomme traumer og hyppige natlige svedeture...

- faktisk kan jeg mærke angsten knuge mig som i et kvælertag, hver eneste gang jeg ser en tyk dame med puddelhund....

Hold op den var sjovt XD

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 2 timer siden, Ethanol-Erik skrev:

Køge Torv, 14. April, 1962 klokken 12:39...

- på indkøb med Mutter som 7-8 årig blev jeg 'purret' i mine lyse krøller af en temmelig buttet dame i 75års alderen, vistnok en nabokone hjemme fra Nikolajvej...😬

- for at føje spot til ulykke, så smilede kvindemennesket samtidigt lidt skræmmende - alt imens hun nærmest kaglede:

'Sikke nogle fine krøller du har, lille ven!'

- inden jeg kunne nå at tage flugten, så nåede hun endda at 'napse' mig blidt i min venstre kind med et:

'Du er vist en rigtig lille bøllespire!' 😱

Det er mange år siden nu, men jeg lider stadig under voldsomme traumer og hyppige natlige svedeture...

- faktisk kan jeg mærke angsten knuge mig som i et kvælertag, hver eneste gang jeg ser en tyk dame med puddelhund....

Nu laver du sjov med det, men alligevel viser dit eksempel noget interessant, hvad enten det er fiktivt eller autentisk...

Nemlig at kvinder til hver en tid slipper afsted med den slags opførsel, du her beskriver. Men opfører en mand sig tilsvarende og pussenusser om et barn og siger "du er vel nok fin" og "sikke et fint krøllet hår du har" - ja, så vil folk ni ud af ti gange mistænke manden for at være pædofil. 

Det er i sig selv ret sexististisk, at man som mand dårligt kan give et barn en kompliment eller vise lidt hengivenhed/omsorg, uden at blive mistænkeliggjort.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
Skrevet (redigeret)
For 8 timer siden, ThomasSneum skrev:

image.png

Sexistiske bemærkninger og opførsel er ret udbredt, og de er langt hen ad vejen en naturlig del af at vi lever i en verden med to køn.

Hvis en mand byder en kvinde op til dans og hun siger nej, bør han acceptere det.  Hvis han begynder at diskutere eller insistere eller spørger igen flere gange senere, kan det godt blive ret irriterende.    Hvis han så også straffer hende, fx med kulde bliver det mere ubehageligt.

Sådanne ting har jeg oplevet. Det er i det private liv.   Det bliver mere problematisk, hvis der er tale om noget der foregår på en arbejdsplads.  

Jeg havde engang et sommerjob, hvor jeg på et tidspunkt kom med en bemærkning om at det var meget varmt den dag, hvorefter en af kollegerne straks svarede:  Så tag alt tøjet af!

Jeg ignorere det, og det tror jeg også er det bedste, og ellers opførte vedkommende sig pænt. 

Den slags bemærkninger er problematiske på en arbejdsplads, fordi man er tvunget til at være sammen og får løn for det.   Hvis en sådan bemærkning var kommet fra en ven eller en tilfældig person på gaden, ville det ikke have rørt mig.

Jeg havde engang et arbejde, hvor chefen viste mig megen positiv opmærksomhed.   Han fulgtes med mig, selvom han skulle en anden vej.  Han spurgte til mit helbred og var i det hele taget meget omsorgsfuld.  Han var ikke sådan overfor nogle af de andre ansatte.  

Jeg spekulerede på om hans omsorg skyldtes at jeg var ung, eller om han var forelsket.  Jeg fandt aldrig ud af det da jeg ikke havde det job så længe, og jeg har ikke haft kontakt med ham siden.

Det jeg skriver her, skal ikke forstås som om jeg er blevet krænket.  Jeg pointerer bare at man skal tænke på, hvad man siger og gør.  Især hvis det er på en arbejdsplads.

Redigeret af Jezebel אִיזֶבֶל
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
Skrevet (redigeret)

ja selvfølgelig har vi mænd oplevet noget , en ud af 20 mænd mellem 18-24 år er blevet seksuelt krænket af kvinder på arbejdspladsen  tv 2 go morgen krænkelser kender ikke køn , det ligger på tv 2 play , det er sådan noget der aldrig kommer i nyhederne , fordi der er en skræk for at sige noget negativt om kvinder i det danske samfund 

Redigeret af stig6499

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...