Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Erpe

Har NATO brug for Tyrkiet?

Recommended Posts

ThomasSneum

Det var måske en lidt bred mundfuld.. 

Hvad er dit eget "take" på spørgsmålet? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 9 minutter siden, Erpe skrev:

Interessante synspunkter vedrørende dette kan ses på https://www.quora.com/Does-NATO-need-Turkey

I høj grad, og jeg støtter Tyrkiet være en del af EUl

• Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 41 minutter siden, Jojojo skrev:

Dette er mere kompliceret. For dels er Tyrkiet ikke en del af Europa, og dels har Erdogan jo trukket Tyrkiet i en ikke-demokratisk retning. Desuden risikerer vi, at tyrkere vil oversvømme Europa. For godt nok har vi i EU accepteret østeuropæiske lande, der er fattigere og har færre demokratiske traditioner end Tyrkiet uden at blive oversvømmet af deres borgere. Men Tyrkiet er et meget stort land med hele 83,1 mio indbyggere.

I princippet er jeg enig i, at det ville være godt at få Tyrkiet med i EU. Men EU bør stille en række betingelser, som Tyrkiet først må opfylde.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 5 minutter siden, Erpe skrev:

Dette er mere kompliceret. For dels er Tyrkiet ikke en del af Europa, og dels har Erdogan jo trukket Tyrkiet i en ikke-demokratisk retning. Desuden risikerer vi, at tyrkere vil oversvømme Europa. For godt nok har vi i EU accepteret østeuropæiske lande, der er fattigere og har færre demokratiske traditioner end Tyrkiet uden at blive oversvømmet af deres borgere. Men Tyrkiet er et meget stort land med hele 83,1 mio indbyggere.

I princippet er jeg enig i, at det ville være godt at få Tyrkiet med i EU. Men EU bør stille en række betingelser, som Tyrkiet først må opfylde.

Glem ikke Rusland/Tyrkiet samarbejde som forhindrer EU at tage stilling til, EU/USA arbejd 😆

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Nej. Vi behøver ikke Erdogan. Sad but true.
Vi skal bare gro nogle boller selv.

• Synes godt om 1
  • Vred 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arthuro

Har NATO brug for Tyrkiet?

JA!

Tyrkiet har ikke kun den næststørste hær i alliancen og udsender soldater til NATO-operationer i Afghanistan, Kosovo og Irak. Radarsystemet for tidlig varsling i Kurecik er en integreret del af NATOs missilforsvarsplaner. Tyrkiet tjener også Alliancen som en base for operationer i kampen mod islamistisk terror. Tyrkiet grænser også op til Sortehavet, Middelhavet, Syrien og Irak.

Landet ved Bosporus er derfor i centrum for vigtige indflydelseszoner for NATO. Montreux-strædeaftalen fra 1936 tillader også Tyrkiet at regulere tilstedeværelsen af vestlige krigsskibe i Sortehavet. Tyrkiet sørger også for, at Georgien grænser direkte til en NATO-partner - dette er yderst vigtigt for georgiernes følelse af sikkerhed.

Tyrkiet er ikke et europæisk land. 97% af territoriet ligger i Asien, så nej til et tyrkisk medlemsskab af Unionen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg har svært ved at se Tyrkiet som en del af EU i den nære femtid. 
Det virker ikke til at Erdogan er vestlig indstillet - hvilket naturligvis er et frit valg. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 12 timer siden, Jojojo skrev:

I det øjeblik Tyrkiet bliver medlem af EU, bliver de omfattet af arbejdskraftens frie bevægelighed. Og der begyndes at pakkes kufferter omgående.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Ja, vi skal da læne os op ad Tyrkiet og de mange gode ting, der er at hente her. Vi står i Europa overfor det problem - at vi i fremtiden kommer til at mangle hænder på arbejdsmarkedet. Så selvfølgelig skal vi arbejde tæt sammen med Tyrkiet og den Islamiske verden. Tyrkiet skal selvfølgelig være med i EU, så indbyggerne frit kan rejse til de andre EU-landet. :) Det er ikke længere USA, vi skal se til - det er den Islamiske verden.

Eurabia_map.png

Og flaget kunne godt se sådan ud:

drapeau_eurabia.jpg

Det vil blive en meget fredfyldt tid - hvor kunst, filosofi og videnskab vil blomstre. :)

• Synes godt om 1
  • Vred 5
  • Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...