Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Løbehjul - nu med hjelm

Recommended Posts

BenniM

Hvad siger I til det nye lovforslag om tvungen brug af hjelm når et elektrisk løbehjul skal anvendes?

I min optik er det underligt at ministeren glemmer de elektriske cykler. Der sker rigtig mange uheld på løbehjul, flere end ved manuelle cykler så det er OK. Men der er også rigtig mange som kommer til skade når deres cykel kører 25 km/t istedet for 10-15 km/t, som jeg ser mange ældre bevæge sig med når de kører på manuel cykel

Men hvad mener I?

Sender lovkrav om at bære hjelm på elektriske løbehjul i høring (Dagbladet Ingeniøren)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det vil jeg give dig helt ret i.

at hvis det skal bære lovpligtigt på elløbehjul, så skal det også på elcykler - for nogle af dem kører altså  hurtigere end lovlige 30-knallerter, som jo skal have full-facehjelm, eller ikke fullface, men hvad hedder det så, i al fald større end en alm cykelhjelm.

Dårligt gående burde desuden gå med knæbeskyttere, og ikke køre på rulleskøjter på offentlig vej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Jeg har altid ment, at cykelhjelm burde være lovpligtig. Jeg var engang vidne til en midaldrende kvinde, der kom cyklende ganske langsomt og ramte kantstenen og slog hovedet ned i asfalten. Det lød som når man banker på en vandmelon. Jeg havde et teppe, som hun fik om hovedet og kom på skadestuen. Hun var helt væk.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Homofaber, ja du har helt ret, man behøver ikke engang køre ret stærkt før det kan gå helt galt hvis man rammer forkert med hovedet !

Men nu skal jeg heller ikke spille hellig. Selv på knallert /scooter, hvor du ikke engang skal hjule selv, så er en styrthjelm altså ret ulidelig om sommeren. Om vinteren kommer den helt sikkert på ;)

Desuden har den den ulempe som sommeren at kan kan komme til at "fange" en arrig hveps inde i hjelmen, og sådan et stik kan give instant panisk, medmindre man formår at få standset og basket det lort ud igen.

Men jo det er jo små ting hvis alternativet er kraniebrud, måske død.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 6 timer siden, BenniM skrev:

Hvad siger I til det nye lovforslag om tvungen brug af hjelm når et elektrisk løbehjul skal anvendes?

I min optik er det underligt at ministeren glemmer de elektriske cykler. Der sker rigtig mange uheld på løbehjul, flere end ved manuelle cykler så det er OK. Men der er også rigtig mange som kommer til skade når deres cykel kører 25 km/t istedet for 10-15 km/t, som jeg ser mange ældre bevæge sig med når de kører på manuel cykel

Men hvad mener I?

Sender lovkrav om at bære hjelm på elektriske løbehjul i høring (Dagbladet Ingeniøren)

På en cykle mener jeg at det er selv valgt, men alt dette med El motor og høj fart skal være med helm på, og det må gerne være lige her og nu. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Ja tak til lovpligt af hjelm både hos dem, der bruger el-løbehjul og E-cykler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 7 timer siden, Jojojo skrev:

På en cykle mener jeg at det er selv valgt, men alt dette med El motor og høj fart skal være med helm på, og det må gerne være lige her og nu. 

Jeg er faktisk på ingen måder sådan at aRE ikke må v ære derm seføli få de det. kegjeg vil gerne brpæbe em dag men drtot ikke det her er er gott dettiing til det. gg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 26 minutter siden, snoozz skrev:

Jeg er faktisk på ingen måder sådan at aRE ikke må v ære derm seføli få de det. kegjeg vil gerne brpæbe em dag men drtot ikke det her er er gott dettiing til det. gg

Kan du måske oversætte dit volapyk til et forståeligt dansk?:D

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Jeg hører på tilbagemeldlingerne i tråden at der er almen enighed om at en form for motor skal betyde tvungen brug af hjelm uanset om det er skatebord, hooverboard, løbehjul eller cykel vi taler om.

Jeg vil prøve at finde en kammerat med evner indenfor det skriftlige som kan skrive til ministeren. Det må være en forglemmelse at vedkommende kun nævner løbehjul.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 9 timer siden, homofaber skrev:

Jeg har altid ment, at cykelhjelm burde være lovpligtig.

Det lyder fingernemt. Men prøv at tænke det til ende. Når der bliver hjelmpligt vil det medføre at færre mennesker vil sygle. Og når vi ved at en kilometer på syggel sparer 10 kroner i sundhedsudgifter. (Var et tal jeg hørte. Jeg ved ikke om det holder vand).

Og skal politiet rende rundt og give bøder til dem der kører uden hjelm? Jeg har forslag til hvordan politiets ressourcer kan bruges bedre.

Men Dansk Automobil Importør Forening kan godt lide ideen, for så bliver flere mennesker tvunget over i biler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...