Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Ham!

Nyt 'æresdrab' i Randers?

Recommended Posts

Ham!

En kvinde blev fredag dræbt i Randers. Det efterforskes i øjeblikket som et muligt 'æresdrab.'

Østjyllands Politi siger, at man fortsat leder efter motivet til drabet, men man anholdt hurtigt både offerets 59-årige mand og parrets 17-årige søn. De to var i grundlovsforhør i over seks timer; at det varede så længe, kan skyldes at de sigtede behøvede tolk. De er fra Afghanistan.

https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE12423432/far-og-soen-faengslet-efter-drab-paa-kvinde-i-randers/

Netop de sigtedes herkomst kan have været med til lede politiets tanker ind på de såkaldte 'æresdrab' (jeg vil kalde det sharia-likvidering, der er ingen der har ære i den forbindelse). Danmark har oplevet adskillige af disse drab gennem en årrække, mange husker nok stadig likvideringen af den 18-årige (også afghanske) Ghazala Khan, som i 2005 blev skudt, da hun steg ud af en taxa ved Slagelse Banegård efter forinden at være blevet viet til den unge mand, hun selv havde valgt på trods af familiens ønske om, at hun skulle have en fætter fra Afghanistan. Brudens bror, som dræbte hende med skud, forsøgte også at dræbe hendes mand, men han overlevede.

Eller da den 14-årige Somay Ahmad Mohammed blev fundet død i Præstø Havn. Hendes far blev idømt 14 års fængsel for at have slået hende ihjel, fordi hun "levede for dansk." (Drabssagen blev senere - let omskrevet - anvendt til et afsnit af DR-serien 'Rejseholdet.')

I den aktuelle sag opererer politiet dog endnu med flere teorier, herunder jalousi-drab. Hvad kan motivet mon være i den aktuelle sag? Her er jo ikke tale om en ung kvinde som offer....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 54 minutter siden, Ham! skrev:

I den aktuelle sag opererer politiet dog endnu med flere teorier, herunder jalousi-drab. Hvad kan motivet mon være i den aktuelle sag? Her er jo ikke tale om en ung kvinde som offer....

Mon den 17.årige søn har været jaloux på sin mor og derfor drøbte hende? jeg tror det næppe, og jeg tror heller ikke på nødværge var årsagen til drabet.

fra det indsatte link:

Den 17-åriges erkendte, at han har stukket kvinden med kniv. Han forklarede, at der var tale om nødværge.

Selvfølgelig var det den 17-årige, der myrdede omtalte kvinde og ikke faren, den 17-årige bliver dømt ungdomsstraf, det slipper faren jo ikke med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
1 time siden, Ham! skrev:

Lad os nu vente på domsafsigelsen. Fortilfælde har vist at de ikke slipper godt fra at lade mindreårig føre kniven. Så nemt slipper man ikke i det danske retssystem. I Gazella-sagen fik faderen mange års fængsel og ligeledes et par onkler.

I Aabenraa var der en alvorlig sag for et par år siden med en syrer der dræbte kone og to børn og puttede dem i dybfryseren. Sindslidelse fuelet af islamisk ære.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

En tynd kop te

Politiet arbejder stadig på at fastslå et motiv til drabet.

- Vi kigger bredt i vores efterforskning, fortalte politiinspektør Michael Kjeldgaard fra Østjyllands Politi ...

Uvidenhed forhindrer åbenbart ikke, at nogen kloger sig om drabet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 4 timer siden, Ham! skrev:

De er fra Afghanistan

Hvorfor tror du det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, Erpe skrev:

Hvorfor tror du det?

Det str i det indsatte link: Ifølge Ekstra Bladet, der var til stede ved starten af grundlovsforhøret, er de af afghansk oprindelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 2 minutter siden, dewey skrev:

Det str i det indsatte link: Ifølge Ekstra Bladet, der var til stede ved starten af grundlovsforhøret, er de af afghansk oprindelse.

OK. Det så jeg ikke, og jeg fandt heller ikke oplysningen i Ekstrabladets artikel. Men det er jo formodentlig rigtigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Æresdrab? Var de da nationalkonservative? 

• Synes godt om 2
  • Vred 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 10 timer siden, Tigermanden skrev:

Æresdrab? Var de da nationalkonservative? 

Hvad sagde du til mit forslag til hende I kunne være otte om?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
For 7 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Hvad sagde du til mit forslag til hende I kunne være otte om?

Hvad er det? :)

• Synes godt om 1
  • Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...