Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Læser: Rystende, at en sognepræst forsvarer begravelser på 30 min

Recommended Posts

dewey

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/arrogant-holdning-til-begravelser

Det er rystende at læse, at sognepræst Lars Gustav Lindhardt fra Frederiksberg Sogn udtaler, at kirken opfordrer til, at bisættelser og begravelser ikke varer mere end 30 minutter.

”Vi er et travlt sogn, hvor der kan være ganske mange begravelser i løbet af en uge. Og for at undgå, at det bliver en samlebåndsoplevelse, hvor den ene kiste er på vej ind, før den anden er på vej ud, er hovedreglen, at vi så vidt muligt holder os under 30 minutter. Det er vores erfaring, at man sagtens kan holde en smuk og meningsfuld begravelse på den tid,” siger han og tilføjer, at beslutningen ikke handler om økonomi.

En sognepræst? Undskyld, nu hopper kæden af. Kan kirken, når et mennesker dør, kun afse 30 minutter eller – forstår man mellem linjerne – gerne mindre? Den holdning kan ikke på nogen måde forsvares. Den er umenneskelig, arrogant og en manglende forståelse for kirkens rolle på et tidspunkt, hvor der virkelig er brug for den. Har Finansministeriets regnearkstyranni virkelig fangarmene så langt ude? Jeg håber, et behjertet menneske vil retlede den vildfarne sognepræst eller overflytte ham til Finansministeriet.

Hvad mener du om opfordringen til, at en begravelse ikke skal vare mere end 30 minutter?

For mig er det en uforskammet opfordring og den kan heller ikke forsvares over for de pårørende til den afdøde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
Skrevet (redigeret)

Jeg kan sagtens forstå hvad du siger, og er man meget traditionsbundet, så giver det også meget god mening, at man tænker som du... Det vi bare skal have med er, at kremering vinder kraftig ind, om det har overhalet begravelser alle steder er jeg ikke inde i, men flere vælger den løsning fordi det er langt det nemmeste og også langt det billigste. Er det uetisk at blande økonomi ind i begravelse? Det synes jeg bestemt ikke, for mange er det jo den afdødes eget valg der blot føres ud i livet.

I 18 bisatte vi min mor, det forgik direkte fra kapellet i forbindelse med et hospital, om det vare mere eller mindre end 15 minutter kan jeg der var berørt af sorg ikke helt sige, men det var hurtigt overstået. Det var discount pris, så billigt at folk nærmest troede jeg havde misforstået prisen, men det var en smuk afsked. En uge efter hentede vi urnen og mødtes på kirkegården og sank den ned i en fællesgrav, det der i folkemunde stadig hedder de ukendtes. 

Senere var jeg til en bisættelse hvor kapel og kremering er i samme bygning, så du kan selv regne ud hvordan det foregår, det er bare den slags afsked der vinder mere og mere ind, fordi det andet er noget opstillet bavl, som kun er med til at trække penge ud af lommerne på de efterladte. Jeg er f.eks. ikke medlem af folkekirken og det er bare den måde jeg skal herfra på, så vil min pastor (på det tidspunkt) sige et par ord og de vil tage afsked med bøn og et par lovsange. Det er også længe gjort på en halvtime. 

Er man til det andet, så må man jo opsøge en præst som er til det, men en "normal begravelse tager altså ikke meget mere end en halv time, denne præst sætter bare tal på, og det provokere så åbenbart dig,

Redigeret af Mie Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 11 minutter siden, Mie Jensen skrev:

Er man til det andet, så må man jo opsøge en præst som er til det, men en "normal begravelse tager altså ikke meget mere end en halv time, denne præst sætter bare tal på, og det provokere så åbenbart dig,

Ihvertfald tog 'en normal begravelse' for mine forældre  hhv langt længere end 30 minutter ca. 1-1/2-2 timer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
Skrevet (redigeret)
For 28 minutter siden, dewey skrev:

Ihvertfald tog 'en normal begravelse' for mine forældre  hhv langt længere end 30 minutter ca. 1-1/2-2 timer.

Det kan jeg jo ikke tale i mod, og en begravelse er jo delt i to og tager derfor typisk lidt længere tid end en bisættelse, men det kan sagtens gøres på 30 minutter og det er kun fordi der sættes en tid på det, at det kan lyde forkert. På kirkegårde i større byer, holder personalet og venter med en minigraver, for at dække hullet inden fyraften, vi skal bare alle herfra og har du gjort op med din skaber, så ved du det bare er et hylster der er tilbage.

Redigeret af Mie Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

En begravelse skal tage så lang tid det nu tager. Det er for mange en dag hvor tid ikke skal være en faktor.

• Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
Skrevet (redigeret)

"”Vi er et travlt sogn, hvor der kan være ganske mange begravelser i løbet af en uge. Og for at undgå, at det bliver en samlebåndsoplevelse, hvor den ene kiste er på vej ind, før den anden er på vej ud, er hovedreglen, at vi så vidt muligt holder os under 30 minutter. Det er vores erfaring, at man sagtens kan holde en smuk og meningsfuld begravelse på den tid,” siger han og tilføjer, at beslutningen ikke handler om økonomi."

Det er jo netop folks følelser præsten gerne vil beskytte, fordi det netop i de travle sogne kan virke som et samlebånd, hvor makiner holder i baggrunden og venter på at dække graven til... Heldigvis er de fleste danskere med på, at det ikke skal tage længere tid en nødvendigt og bisættelse er tilvalgt i stor stil og det som jeg allerede har skrevet, også mange gange alternative steder, hvor man ikke kommer i nærheden af kirken/kirkegården før urnen skal nedsænkes, som tager få minutter, så vender man lige hovedet den anden vej og graveren dækker hullet og man kan lægge evt. medbragt flor.

Alternativt skal vi bygge flere kirker hvor der er travlhed, det tror jeg ikke der er tilslutning til?

Redigeret af Mie Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 minut siden, Mie Jensen skrev:

Alternativt skal vi bygge flere kirker hvor der er travlhed, det tror jeg ikke der er tilslutning til?

Hvorfor i alverden skulle vi dog det? og hvad har en præst's travlhed med en kirke at gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
Lige nu, dewey skrev:

Hvorfor i alverden skulle vi dog det? og hvad har en præst's travlhed med en kirke at gøre?

Læs artiklen, det er dig der har delt den :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, Mie Jensen skrev:

Det vi bare skal have med er, at kremering vinder kraftig ind, om det har overhalet begravelser alle steder er jeg ikke inde i, men flere vælger den løsning fordi det er langt det nemmeste og også langt det billigste.

Jeg går ud fra, at omdrejningspunktet i artiklen er den tid det tager i kirken eller kapellet, og så er det vel underordnet om afdøde skal begraves eller bisættes.

Jeg har været til flere bisættelser, en enkelt foregik i kapellet ved sygehuset, hvor vi, udover præsten var 5 deltagere, og hele seancen tog max. et kvarter.

De øvrige bisættelser jeg har deltaget i har foregået i et kapel, som ligger på kirkegårdens grund, og de har taget ca. en time, og af hensyn til de pårørende, som er ved at "falde fra hinanden" synes jeg ikke det må gøres hurtigere.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 timer siden, Mie Jensen skrev:

Læs artiklen, det er dig der har delt den :D 

Den har jeg skam læst - endda hvert bogstav i artiklen - men jeg kan ikke tro at omtalte præst arbejder på akkord.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...