Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Har levet 15 år i asylsystemet: Hjælp

Er det OK at Danmark lader børn vokse op på asylcentre?  

4 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

dewey

https://ekstrabladet.dk/nationen/har-levet-15-aar-i-asylsystemet-hjaelp/8290158- g hedder Ibrahim og jeg er 15 år og født i Sandholmlejren.

- Min søster hedder Özlem, hun er 12 år og også født i Sandholmlejren.

- Det var der vi boede, indtil vi fik lov til at bo i et hus i Allerød, hvor vi fik hvert sit værelse.

- I huset kunne vores venner komme på besøg, og vi kunne selv bestemme, hvornår vi kom og gik.

- Vi gik begge to I Blovstrød skole, men så skulle vi flytte til Sjælsmark.

Dele værelse med mor og søster
Sådan lyder de første sætninger i et brev nationen! har modtaget fra to unge asylsøgere, der synes livet er meget svært. De to har stadig kontakt med en pædagog, de lærte at kende i børnehaven i Blovstrød. Hun hedder Grethe, og hun har hjulpet med at skrive brevet, som de håber kan være med til at sætte fokus på deres håbløse situation.

Lige nu venter de nemlig på at blive udvist til Nordirak.

- På Sjælsmark skulle jeg så dele værelse med min mor og Özlem.

- Vi kunne hænge tøj mellem sengene, så vi ikke kunne se hinanden, men jeg kunne høre, når min mor græd og når min søster råbte.

- Min far blev syg, og min mor kunne ikke lide de andre på centeret, fordi de skændes og nogen slog min mor.

Se også: Børnefamilier fra Sjælsmarks skæbne afgjort

Ikke vores skyld vi blev født i Sandholm
- Nu bor jeg så i Avnstrup sammen med Özlem og min far, mens min mor bor i Sjælsmark.

- Vi går ikke længere I Blovstrød skole og Özlem ser ikke sin veninder mere.

- Det er ikke vores skyld, at vi blev født I Sandholmlejren og det er heller ikke vores skyld, at vi ikke kan bo som vores gamle skolekammerater.

- Vi har aldrig været udenfor Danmark og aldrig set det sted i nord Irak, hvor vi skal hen.

- Kære Mette, du siger at du er Børnenes statsminister, er du ikke også vores?

- Og hvis du ikke er, hvem er det så, der skal passe på os, skriver Ibrahim, der i weekenden blev indlagt på Skt Hans med depression. Han spiser iøvrigt heller ikke, oplyser Grethe, der synes familien er blevet kastebold i et uretfærdig system.

Hvad er din mening om denne asyl sag?

Det er umenneskeligt at lade en familie leve 15 år i asylsystemet, og efter 15 år beslutte at udvise den som i dette tilfælde til Nord Irak, men det er uansvarligt af flygtninge at sætte børn i verden så længe de ikke har en afgørelse om, de kan få asyl og blive i Danmark. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 18 minutter siden, dewey skrev:

Det er umenneskeligt at lade en familie leve 15 år i asylsystemet, og efter 15 år beslutte at udvise den som i dette tilfælde til Nord Irak,

Enig.

For 19 minutter siden, dewey skrev:

men det er uansvarligt af flygtninge at sætte børn i verden så længe de ikke har en afgørelse om, de kan få asyl og blive i Danmark. 

Alle mennesker får børn, når de har alderen til det. Kvinder kan ikke bare vente med at få børn, indtil de er over 50. Så de får dem uanset, hvor usikkert deres liv er, hvis da ikke de har så travlt med karriere eller lignende, at de slet ikke har tid til at få børn. Dette får vi jo næppe nogen til at lave om på.

Så problemet er stadig, at flygtningene skal vente i årtier i Danmark på, at deres oprindelige land måske bliver sikkert nok til, at de kan vende tilbage alligevel. Sådan burde man aldrig behandle mennesker. Så disse flygtninge burde da i stedet have fået permanent opholdstilladelse for længe siden, når de ikke kunne sendes tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 3 minutter siden, Ieet skrev:

Nu ved vi ikke hvorfor forældrene har fået afslag på Asyl.

Men myndighederne vurderede de ikke ville være i fare ved at tage hjem. 

Nej! Myndighederne vurderede, at forholdene i Irak endnu ikke var sikre nok til at sende dem hjem, men at de måske om nogle år kunne blive det. Derfor anbragte man dem i en dansk flygtningelejr i ventetiden!

At den slags overhovedet kan lade sig gøre viser jo desværre bare, at racisterne har fået alt for meget indflydelse i Danmark!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 7 minutter siden, Ieet skrev:

Spændende at du kender myndighedernes begrundelse i netop deres sag. Den så jeg ikke.

Den er vel ikke så svær at regne ud? For hvis Irak havde været sikkert at sende dem tilbage til, så var det da sket forlængst!

De er derfor blevet fanget i et politisk spil, hvor de ikke kunne sendes tilbage; men hvor man hele tiden “løste” problemet bare ved at udsætte hjemsendelsen - og efterhånden jo på ubestemt tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er ikke en skæbne jeg ønsker for nogen børn, men det er forældrene som har sat dem i den situation, ikke den danske stat. 

Jeg kan sagtes forholde mig til at familien ikke kan se en fremtid for dem i hjemlandet, men det indløser ikke en blankocheck til så bare at vælge et andet land, efter behov.

Man kan godt begræde folks skæbner, men det er ingen gangbar løsning, bare at lade folk komme hertil, uden at kunne tilbyde at kunne forsørge sig selv. 

Kendte jeg familien personligt, ville mit hjerte sikkert briste på deres vegne. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 30 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det er ikke en skæbne jeg ønsker for nogen børn, men de er forældrene som har sat dem i den situation, ikke den danske stat. 

Det er nu ikke forældrenes skyld, at USA invaderede Irak.

Jeg er dog enig i, at de skulle have valgt et mindre fremmedfjendsk land end lige Danmark, hvis dette havde været muligt for dem.

For 32 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Man kan godt begræde folks skæbner, men det er ingen gangbar løsning, bare at lade folk komme hertil, uden at kunne tilbyde at kunne forsørge sig selv. 

De kom sikkert hertil med den daværende regerings accept. Men så fik vi jo en blå og mere fremmedfjendsk regering, der bare ville sende dem tilbage, hvor de kom fra, selvom det så viste sig, at dette ikke kunne lade sig gøre lige nu.

Problemet er så, at den nye socialdemokratiske regering jo heller ikke tør ændre på dette, fordi den jo ved, at det vil være vand på de blå partiers mølle og derfor koste stemmer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...