Jump to content
Velkommen til DinDebat
Tigermanden

Den danske dobbeltmoral

Recommended Posts

Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 11 timer siden, dna skrev:

Hvem siger jeg er stolt af det? Det er noget som skete for ca. 1000-1300 år siden. Der er forskel på hvad der skete for over 1000 år siden og hvad der sker i dag. Tiden var en anden. For de fleste af os har verden udviklet sig en del i de år og sammenligne dengang med nu viser bare hvor galt afmarcheret du er.

Hej.

Hvor længe i historien er noget relevante mener du, personligt synes jeg at alt hvad der skete har indflydelse på mig/verden.

Kan du sætte et tal på din tanke.

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
1 time siden, Jojojo skrev:

Hvor længe i historien er noget relevante mener du, personligt synes jeg at alt hvad der skete har indflydelse på mig/verden.

Kan du uddybe, hvordan og med hvad fortidens 'skete' har indflydelse på dig og din verden, jeg spørger af interesse, fordi meget af det, der er sket i den tid jeg har levet, har indflydelse på mig og min verden, men hvad der skete for 1000 år siden, har ingen indflydelse på mig/min verden.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 minutter siden, Ethanol-Erik skrev:

Jeg kan altså godt byde ind med nogle grimme, grimme følger af fortidens hændelser...

- efter mordet i Finderup Lade, den 22. november 1286 - så er jeg stadig ikke meget for at gå over i brændeskuret efter mørkets frembrud...! :ad!:

Det kan jeg godt forstå, man skal jo ikke ligefrem og bevidst begive sig i fare - for som mange siger - historien gentager sig:huh:

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, dewey skrev:

Kan du uddybe, hvordan og med hvad fortidens 'skete' har indflydelse på dig og din verden, jeg spørger af interesse, fordi meget af det, der er sket i den tid jeg har levet, har indflydelse på mig og min verden, men hvad der skete for 1000 år siden, har ingen indflydelse på mig/min verden.

Har du aldrig hørt om gener, mine har stort indflydelse og er kortlagt fra sent 1500 tallet, bestemte træk gælder og alene vores navnet har indflydelse, F.eks. kan jeg nævne at der i kongefamilien, ""som jeg så ikke er med ind"" følger titler, arv og gods med fra måske siden år tusind skifte. I vores familien er det i et mere beskedent grad, dog mærkbart.

Fortiden præger i høj grad hvad vi fortager os idag, også hvordan vi opfører os, alene at f.eks. sang fra vores fortid påvirker os på alt mulige måder, grænser påvirker os i en meget høj grad fra den tid de blev bygget eller fjernet, røvdrift eller frødige steder, de alt sammen har meget at gøre med hvad eller hvem vi er idag.

Jeg kan skrive meget mere om hvordan fortiden påvirker ALT omkring os, men jeg må hellere lade være.

Man nægter eller fornægter ikke sin fortid, med mindre man har noget at skjule, f.eks. har byen hvor Trumps familien kommer fra Kallstadt in Tyskland fjernet en del navner på bygninger som bærede navnet Trump og vil man vide noget om manden siger man Nein Danke. Her er fortiden en belastning.

For resten, familiens gamle hus i Kallstadt er til salg til et meget meget fornuftigt pris, der er dog ingen købere.

Så kære Dewey, fortiden, også den lange påvirker os/alle rigtigt meget, og også dette med Vikinger.   

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, Jojojo skrev:

Har du aldrig hørt om gener,

Jo da jeg har hørt meget om gener, men dem ligger jeg ikke og roder med 1000 år tilbage i tiden:D

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 9 timer siden, Jojojo skrev:

Hej.

Alt er vel i en eller anden grad relevant. Det er med til at forme vores historie. Men jeg render squ ikke rundt og tuder over at mine forfædre kastede det ene spyd efter det andet ind i kroppen på en mammut når de skulle nedlægge det selv om det med dagens øjne vil være dyrplageri.

At vikingerne og mange andre krigere gennem tiden plyndrede og voldtog var en del af spillet (spoils of war), men jeg forventer bestemt af soldater nu om dage (og andre for den sags skyld) at de IKKE gør det.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 56 minutter siden, dewey skrev:

Jo da jeg har hørt meget om gener, men dem ligger jeg ikke og roder med 1000 år tilbage i tiden:D

Haha, Dewey, ""cherry piicking happens"",  Jeg er stolt af vores tradition, Oops, nej det er jeg ikke fordi det ligger for langt tilbage. 🤪

https://en.wikipedia.org/wiki/Tradition

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...