Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Gælder en anden sexualmoral for mænd end for kvinder?

Gælder en anderledes sexualmoral for kvinder end for mænd?  

16 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)

I lyset af Jeppe Kofod-sagen og alt ståhejet omkring sagen selv nu 12 år efter, vil jeg undersøge dindebat-panelets holdning til to scenarier. Det ene scenarie er, hvor en 34 årig mand har sex med en 15 årig pige - og det andet scenario er, hvor en 34 årig kvinde har sex med en 15 årig dreng.

Formålet er at finde ud af, om der er forskel på samfundets syn på de to scenarier og om, hvor vidt, folk er mere overbærende overfor kvinder end overfor mænd, når disse har forhold til langt yngre partnere.

Jeg har selv stemt svarmulighed nr. 3 i begge tilfælde. Forholdet er i orden, hvis bare pigen eller drengen selv vil, fordi i så fald er loven jo ikke blevet brudt og ingen er blevet krænket. Her går vi ud fra, at den voksne 34 årige ikke udnytter sin overlegenhed eller sin magt overfor den unge. ;)

Der er for mig ingen forskel på, om der er tale om et pige-mand-forhold eller et dreng-kvinde-forhold. Eller for den sags skyld homoseksuelle forhold mellem mand-dreng eller kvinde-pige. Vi kan ikke gøre forskel her. Det ville være diskrimination.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Problemet i Jeppe Kofod sagen er, hvordan man fortolker den:

1. Som sex mellem to personer, der ikke lagde pres på hinanden og ikke var afhængige af hinanden.

2. Som et forhold, der var ligestillet med sex mellem en lærer og hans elev. (Dette er ulovligt, når partneren ikke er fyldt 18.)

Formelt kunne man ikke få Jeppe Kofoed dømt, da han ikke officielt var pigens lærer. Men alligevel betragtede man jo forholdet mellem et kendt politiker og en purung pige, der var medlem af partiets ungdomsorganisation, som betænkeligt, fordi det måske kunne siges at svare til en seksuel forbindelse mellem en lærer og hans elev?

Personlig mener jeg, at man burde have droppet kritikken mod Jeppe Kofod, når han alligevel ikke kunne dømmes. For så gjorde han jo intet ulovligt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל

Det er trist at en sådan sag bliver taget op efter så mange år.  

Som det bliver beskrevet, har det intet med sexisme at gøre.  Man fokuserer mest på aldersforskellen.

Derudover er det betænkeligt at noget sådant foregår på et seminar (eller hvad det nu var) i et politisk parti.  På det tidspunkt havde partiet ingen regler der forbød dette. Det har man nu,

Hvis forholdet havde fundet sted på neutral grund, og der ikke havde været tale om nogen form for pres, kan jeg ikke se problemet.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Det glæder mig, at folk indtil nu har stemt på det samme for kvinder som for mænd, d.v.s. at der indtil videre ikke synes at være en skævvridning i folks seksualmoral overfor kvinder kontra mænd. I hvert fald ikke her på dindebat.

M.h.t. Jeppe Kofod, mener jeg også, at forholdet var lidt på grænsen rent moralsk, fordi han var et 34 årigt ret profileret medlem af partiet, der på et partimøde/konkres ondulerede en 15 årig helt ung pige. Jeg mener dog, at manden fik straf nok og var rigeligt i galgen dengang og jeg forstår ikke, at man behøver hænge ham ud for dette forhold 12 år senere. Vi må ligesom videre. Jeg tror manden HAR fortrudt, hvad der skete dengang.

Dog har jeg ikke selv noget problem med forhold med stor aldersforskel, hvor den ene er 15-17 år og den anden i 30´erne eller 40´erne. Nogle vil sige til mig, at "det ville du ikke sige, hvis du havde haft en søn eller datter i den alder!". 

Og nej, måske ikke? Eller det kan jeg jo ikke vide, da jeg ikke har børn selv og aldrig får det, tror jeg da (jeg er ved at være for gammel til at jeg vil have børn). Men hvis man spørger mig rent principielt og moralsk, så er det min holdning, at unge mennesker skal have lov at leve livet og gøre, hvad de vil.

Så hvis en 16 årig pige eller dreng har lyst til frivilligt at dyrke sex med en mand eller kvinde på 34, så mener jeg faktisk ikke, at forældrene bør forbyde dette. Ja, de kan selvfølgelig godt give råd og sige, at den unge skal passe på o.s.v. Det ville jeg nok også selv gøre! Men hvis ellers den 34 årig er sød og rar og viser hensyn, tror jeg ikke på, at det behøver være mere skadeligt for en 15 årig at være sammen med en på 34 end med en på 16. Det er ikke alderen, der afgør det. Men hvor fintfølende og hensynsfuld partneren er. En 16 årig dreng kan være klodset og kejtet og kan i nogle tilfælde gøre mere skade på en usikker 15 årig pige end en erfaren og hensynsfuld mand i 30´erne. Derfor mener jeg, at det er for simpelt bare at lade det være et spørgsmål om alder. I princippet mener jeg også, at en 15 årig kan være sammen med en 65 årig, hvis bare den 65 årig er sød og tager hensyn og hvis den 15 årig selv har lyst. Alt andet mener jeg er aldersdiskrimination, for man kan ikke bare sige, at en 15 årig godt må tænde på en 19 årig men ikke på en 65 årig. ;)

Men lige et forhold som det Jeppe Kofoed havde til den 15 årige var jo et forhold i fuldskab, som jeg forstår det. Så der var der nok nogen etik, der var tvivlsom. Jeg synes ikke, at man som 34 årig bør score en 15 årig i fuldskab. Det ligner udnyttelse lidt.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 6 minutter siden, Jezebel אִיזֶבֶל skrev:

Det er trist at en sådan sag bliver taget op efter så mange år.  

Som det bliver beskrevet, har det intet med sexisme at gøre.  Man fokuserer mest på aldersforskellen.

Derudover er det betænkeligt at noget sådant foregår på et seminar (eller hvad det nu var) i et politisk parti.  På det tidspunkt havde partiet ingen regler der forbød dette. Det har man nu,

Hvis forholdet havde fundet sted på neutral grund, og der ikke havde været tale om nogen form for pres, kan jeg ikke se problemet.

Ja, jeg er enig i, at der var problematiske ting ved det forhold

Mit problem er bare, at man tager det op nu, hvor sagen egentlig var afsluttet og manden én gang allerede har været i den moralske skammekrog.

Vi kan dog godt diskutere, om han er værdig som minister. Men der mener jeg så, at diskussionen burde have været taget, den dag man udnævnte ham til minister. Ikke flere måneder senere. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 2 minutter siden, Lucianone skrev:

Ja, jeg er enig i, at der var problematiske ting ved det forhold

Mit problem er bare, at man tager det op nu, hvor sagen egentlig var afsluttet og manden én gang allerede har været i den moralske skammekrog.

Vi kan dog godt diskutere, om han er værdig som minister. Men der mener jeg så, at diskussionen burde have været taget, den dag man udnævnte ham til minister. Ikke flere måneder senere. 

Jeg mener ikke at det er rimeligt at diskutere om nogen er værdig til at være minister på grund af en enkeltstående handling.

Hvis en politiker foretager sig noget der kan være uheldigt i forhold til hans/hendes parti, så må man disciplinere vedkommende straks.  Derefter bør sagen være glemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Lige nu, Jezebel אִיזֶבֶל skrev:

Jeg mener ikke at det er rimeligt at diskutere om nogen er værdig til at være minister på grund af en enkeltstående handling.

Hvis en politiker foretager sig noget der kan være uheldigt i forhold til hans/hendes parti, så må man disciplinere vedkommende straks.  Derefter bør sagen være glemt.

Det kan du have en pointe i. Og dersom man allerede disciplinerede Kofoed dengang, burde man ikke genoptage sagen nu, 12 år senere.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Hvad der skal til for at blive minister står mig lidt uklar. Jeg er enig med at manden er blevet straffet en gang og så er det overstået. Jeg håber at den unge kvinde fik en pæn stilling i partiet som tak for den hårde indsats ellers ville der ingen retfærdighed være til.

Men man har også sagt at en mand ikke måtte blive minister fordi han var opvokset i Køge og som barn omgav sig med lokalbefolkningen som i en havneby godt kan være lidt rå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

JA der gælder en anden sexualmoral for mænd end for kvinder , mænd bliver hurtigt kaldt for perverse liderlig stodder hvor kvinder som laver nøjagtig det samme som mænd bliver hyldet som tæske seje kvinder , 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, stig6499 skrev:

JA der gælder en anden sexualmoral for mænd end for kvinder , mænd bliver hurtigt kaldt for perverse liderlig stodder hvor kvinder som laver nøjagtig det samme som mænd bliver hyldet som tæske seje kvinder , 

Nogle fiktive, men dog realistiske eksempler:

1. a) Kvinde ligger med meget stram bikini midt i en bypark og blotter stort set hele begge sine baller. Kun selve revnen er dækket af bikinien. Ingen siger noget til det.

1. b) Mand gør det samme. Et ramaskrig lyder. Manden politianmeldes for blufærdighedskrænkelse.

2. a) Kvinde komplimenterer mand i nattelivet og siger han har en god røv. Manden smiler og tager det kun for hvad det er, en kompliment.

2. b) Mand komplimenterer kvinde i nattelivet og siger hun har en god røv. Kvinden tager telefonen og ringer til politiet og melder ham for blufærdighedskrænkelse.

3. a) 47 årig kvinde har sex med naboens 16 årige knægt. Hele kvarteret ved det godt, men synes bare det er frækt og at kvinden opfylder drengens inderligste fantasi. Inden længe har kvinden et helt harem af villige drenge fra kvarteret. Ingen har ondt i røven af det. Ingen af dem er over 18, et par stykker er under 15. Men pyt nu med det, for hun er en kvinde og kvinder kan ikke være krænkere - tænker folk!

3. b) 47 årig mand har sex med naboens 16 årig datter. Da hele kvarteret finder ud af det, dukker en dag tre maskerede mænd op på mandens adresse og gennembanker ham. Manden ligger i koma i tre måneder og to år efter er han stadig i kørestol. De tre maskerede mænd får betingede straffe, da dommeren mener at de handlede i affekt. I kvarteret mener man, at manden er en farlig pædofil og at det var godt, at han blev passiviseret, så han ikke hopper på flere uskyldige små 16 årige piger.

4. a) Kvinde går ind i swingerklub og straks er der 12 mænd, der gerne vil have sex med hende. Kvinden er sluppet ind gratis, da der er gratis entre for kvinden. For den gratis entre kan kvinden vælge og vrage mellem 12 mænd.

4. b) Mand går ind i swingerklub og der er ingen kvinder, der vil ham, trods at han har betalt 250 kroner for entreen. Manden røvkeder sig i 4 timer og det ender med, at han må tage sig en spiller til en film. En dyr spiller!

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...