Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Bannerføreren

Ligger det mon i kulturen?

Recommended Posts

Bannerføreren

Hver gang der registreres nye alarmerende tal vedrørende nye corona-smittede i Danmark, fremdrager tv-journalisterne et slagteri på Sjælland, et par minkfarme i Nordjylland og så ellers de festglade unge som årsager. Det forekommer mig, at der er noget, de har en tendens til at springe over.

Det er nok den politiske overkorrekthed - den, der blokerer for reel information i dette land - der forhindrer dem i at rette fokus mod:

Da store grupper af somaliere begravede deres faldne trosfæller og bandekrigere i Aarhus, gik politiet ind og henstillede at man holdt mere afstand til hinanden. Og så ikke mere. Smittetallet steg snart efter fatalt i netop de somaliske miljøer.

Nu får vi så at vide, at den er rigtig gal på den københavnske vestegn, hvor der jo ikke bor så farligt mange danskere længere. Faktisk er det offentliggjort, at 46 procent af de smittede i otte kommuner på vestegnen har pakistansk baggrund! Og tager man Københavns Kommune for sig, udgør personer med pakistansk baggrund (slutningen af sidste uge) 24 procent af de smittede.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/danske-pakistanere-udgoer-knap-halvdelen-af-de-smittede-paa-vestegnen

Efter min mening, er der noget rav-ruskende galt der. Er der for lidt oplysning? Man skulle ikke synes det med den strøm af advarsler og påbud, vi andre hører fra tv, i bybusser  fra supermarkedernes højtalere osv.osv. Det forsvinder ikke bare ved at holde et møde. Ole Bjørstorp (S-borgmester i Ishøj) fortæller, at kommunen "har haft to møder med pakistanere om smitten." Javel. Det hjalp åbenbart ikke?

Hvad tænker Jubii's debatpanel - er f.eks. somaliere og pakistanere dårligere informeret om virus-smitten end de fleste andre? Eller har det at gøre med kulturen? Summa summarum er i hvert fald, at de tal er vilde. Jeg tror personligt, at det har med kulturen at gøre.

• Synes godt om 3
  • Vred 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Nej jeg tror ikke, det har det mindste at gøre med kulturen, bl.a. i Østrig, Spanien og Tyskland stiger næsten dagligt antallet af Corona smittede, ihvertfald har jeg ikke hørt noget om at smitten skulle være særligt udbredt under udlændinge - tværtimod er det landenes egen befolkning der til stor del medbringer smitten, når de vender hjem fra rejser til risikoområder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En Lige Højre

Svært at sige. Men det lader til, at der i bestemte indvandrermiljøer er en tendens til ikke at rette sig efter myndighedernes simple påbud. Jeg har på fornemmelsen, at det er generelt for visse grupper; de føler ikke noget særligt ansvar for helheden og er formentlig lige glade med risikogrupperne af svage ældre danskere. På den måde - ja, det har at gøre med, at det er en helt anden kultur.

Hvis man vil ud til også disse grupper med information, må man gøre meget mere end at holde to møder med pakistanerne (det hjalp jo ikke). Men man tester så åbenbart massivt også der, ellers kunne man ikke vide, hvor mange der er smittede.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En Lige Højre
For 3 minutter siden, dewey skrev:

Nej jeg tror ikke, det har det mindste at gøre med kulturen, bl.a. i Østrig, Spanien og Tyskland stiger næsten dagligt antallet af Corona smittede, ihvertfald har jeg ikke hørt noget om at smitten skulle være særligt udbredt under udlændinge - tværtimod er det landenes egen befolkning der til stor del medbringer smitten, når de vender hjem fra rejser til risikoområder.

Rejser, jo. Det var det også i Danmark til begynde med (februar-marts), men i den senere periode, kan du ikke komme udenom, at der har bredt sig voldsom smitte i bestemte miljøer, ikke mindst dem der er nævnt i Bannerførerens oplæg.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Smitten hæfter sig ikke ved bestemte kulturer, det er vist helt sikkert. 

Man har heller ikke kunne dokumenterer en sammenhæng imellem etnisitet og smitten. (Mørke mennekser er ikke mere modtagelige end ikke mørke) 

Man har dog en formodniing om social- økonomiske forhold, kan spille ind. Folk der bor tættere sammen, folk som arbejder tættere sammen osv. - Og så er der visse arbejdsgrupper/områder som er mere udsat. 

Rengøring
Renovation
Varme hænder
osv. 

Grupper hvor mange "mørke" mennesker er aktive i. 
Der er intet som tyder på en kollektiv dårligere hygiejne, eller en kollektiv modstand for myndighedernes vejledninger osv. 

• Synes godt om 2
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ubeskriveligt

Jeg tror bestemt ens tilpasningsevne har noget at sige.

Følger man vejledningerne fra myndighederne? Undgår man store forsamlinger? Holder man afstand? Vasker man hyppigt hænder? Er ens hygiejne i top? Hvis man ikke kan sige ja til disse spørgsmål, har man helt sikkert et problem.

Generelt kan man sige, at folk der forstår at tilpasse sig kommer nemmere gennem Corona krisen end folk, der ikke kan tilpasse sig.

Det gælder Corona og det gælder så mange andre ting i det danske samfund.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Som altid handler det om slet ikke at nævne forskelle blandt mennesker - således også i corona-debatten. Hvorfor skulle vi hæfte os særligt ved - de smittedes etniske ophav? :)

• Synes godt om 6
  • Vred 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MammaMia

Nor man hør det blive gentaget igen og igen, at man skal holde avstand, sprite af osv, så kan man godt få svært ved og ta det seriøst… De behøver ik nævne det 600 mio. gange…🖕
KÆÆÆFT hvor er det rædsomt at høre på…  :(

Der fins masser af pædagoger blant os, vis vi sku ha svært ved at huske de regler. :(  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 timer siden, Tigermanden skrev:

Hvorfor skulle vi hæfte os særligt ved - de smittedes etniske ophav? :)

Det anser jeg også for at være komplet uvigtigt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 10 minutter siden, MammaMia skrev:

Nor man hør det blive gentaget igen og igen, at man skal holde avstand, sprite af osv, så kan man godt få svært ved og ta det seriøst… De behøver ik nævne det 600 mio. gange…🖕

Problemet er jo bare, at et hav af videoer og vidneberetninger viser, at de unge bare blæser på rådene og ignorerer dem lige så snart, at der ikke er betjente eller vagtpersonale i nærheden. Unge københavnere gider bare hverken at holde afstand eller bruge mundbind og gør det derfor kun, sålænge politiet eller vagterne er der.

Det bliver interessant at se, om reglen om, at alt nu skal lukke kl. 22 nu vil få de unge til at ændre indstilling. Eller om de unge virkelig ønsker, at barer og spisesteder skul lukke totalt og, at der skal indføres store bøder for ikke at holde afstand eller for at undlade at bruge mundbind?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...