Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Arend

Fundamentalt spørgsmål

Recommended Posts

Lucianone

Jeg må indrømme, at jeg også altid har regnet Iran som et arabisk land - fordi jeg har altid regnet det med arabisk for at være en geografisk definition. Derfor har jeg omvendt heller ikke regnet Somalia og Sudan med til de arabiske lande.

Men hvis det er en sproglig definition ud fra hvilke lande, der har arabisk som hovedsprog, så står tingene jo anderledes. 

Mauretanien har jeg heller aldrig anset som arabisk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
For 12 minutter siden, Lucianone skrev:

Jeg må indrømme, at jeg også altid har regnet Iran som et arabisk land - fordi jeg har altid regnet det med arabisk for at være en geografisk definition. Derfor har jeg omvendt heller ikke regnet Somalia og Sudan med til de arabiske lande.

Men hvis det er en sproglig definition ud fra hvilke lande, der har arabisk som hovedsprog, så står tingene jo anderledes. 

Mauretanien har jeg heller aldrig anset som arabisk...

Man kan definere det på forskellige måder, men sproget er altid et væsentligt aspekt, hvis man taler om tilhørsforhold.

Ifølge den danske Wikipedia består de arabiske lande af:

• Algeriet
  • Bahrain
  • Djibouti
  • Egypten
  • Irak
  • Jordan
  • Kuwait
  • Libanon
  • Libyen
  • Mauretanien
  • Marokko
  • Oman
  • Palæstina
  • Qatar
  • Saudi-Arabien
  • Somalia
  • Sudan
  • Syrien
  • Tunesien
  • Forenede Arabiske Emirater
  • Vestsahara (SADR)
  • Yemen

https://da.wikipedia.org/wiki/Arabiske_verden

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Ja, det kan jo være lidt tricky at sætte grænsen. Jeg ville som sagt ikke have gættet at Mauretanien, Sudan, Somalia og Djibouti var arabiske lande. Til gengæld havde jeg nok taget Iran med. Ja, der er kulturelle og sproglige forskelle dér, jeg ved det. Men geografisk ligger de jo midt mellem de andre arabiske lande. 

Det er lidt sjovt, at man arbejder med en sproglig definition i stedet for en geografisk definition. I Europa er det jo den geografiske definition, der gælder, så der tæller vi alle med til Europa, uanset om vi taler dansk, norsk, tysk, spansk eller bulgarsk.

Tyrkiet er et land, der også er svært at placere. Er de europæisk eller asiatisk? De deltager jo ved Melodi Grand Prix og EM i fodbold, men alligevel vil jeg jo sige, at de er asiatiske i deres geografiske beliggenhed. 

Rusland er et andet land, der sådan er halvt europæisk og halvt asiatisk. 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 12 minutter siden, Lucianone skrev:

Ja, det kan jo være lidt tricky at sætte grænsen. Jeg ville som sagt ikke have gættet at Mauretanien, Sudan, Somalia og Djibouti var arabiske lande. Til gengæld havde jeg nok taget Iran med. Ja, der er kulturelle og sproglige forskelle dér, jeg ved det. Men geografisk ligger de jo midt mellem de andre arabiske lande. 

Det er lidt sjovt, at man arbejder med en sproglig definition i stedet for en geografisk definition. I Europa er det jo den geografiske definition, der gælder, så der tæller vi alle med til Europa, uanset om vi taler dansk, norsk, tysk, spansk eller bulgarsk.

Tyrkiet er et land, der også er svært at placere. Er de europæisk eller asiatisk? De deltager jo ved Melodi Grand Prix og EM i fodbold, men alligevel vil jeg jo sige, at de er asiatiske i deres geografiske beliggenhed. 

Rusland er et andet land, der sådan er halvt europæisk og halvt asiatisk. 

Jojojo ville tage Tyrkiet med - men hverken i den danske eller den engelske Wikipedia er Tyrkiet eller Iran regnet med til den arabiske verden.

I Iran taler de persisk, og de bliver fornærmede, hvis man kalder dem arabere :)

Perserne menes at være efterkommere af den Ariske stamme, der migrede fra Centralasien.

Tyrkiet har både en europæisk og en asiatisk del.

Vi tæller ganske vist alle der bor i Europa med til Europa, uanset om vi taler dansk, norsk, tysk, spansk eller bulgarsk - men Europa er en geografisk betegnelse - og der er jo ikke tilsvarende et geografisk område, der hedder Arabien.

Hvis vi taler om europæere som folk, så er det også noget andet. Nationalisterne har ihvertfald deres egen mening om den sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 18 timer siden, Arend skrev:

Hvor tror du, der bor flest mennesker.

I EU eller i de arabiske lande?

I de arabiske lande er der underskud på dyrkbar jord. I EU er der overskud. Så EU ligefrem giver bønderne tilskud til at lægge den brak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
For 12 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Fint, bare den kvindelige parts fødekanal er nittet godt til. Velegnede nitter fås hos Jem og Fix.

Som Muslim bliver jeg krænket over en sådan udtalelse. 

• Vred 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 5 minutter siden, Tigermanden skrev:

Som Muslim bliver jeg krænket over en sådan udtalelse. 

Jeg bliver nu ikke krænket, men sådan en udtalelse er for mig 'low level'.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 8 timer siden, Lucianone skrev:

Det er ikke et krav, at deltagerlande skal ligge i Europa for at deltage i MGP. Marokko deltog i 1980. Landene skal bare være med i European Broadcasting Union.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 11 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg tror altså, at de fleste ville synes, det var mere sjovt at regne Israel for at være et arabisk land.

Det er vi godt nok ikke vant til ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

For 22 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg må indrømme, at jeg også altid har regnet Iran som et arabisk land

Iran hører mere sammen med Afghanistan og Tadsjikistan. Så regner du også dem med til de arabiske lande?🙂

Persisk, farsi og dari er en fællesbetegnelse for iransk, afghansk og tadsjikisk. Det officielle sprog i Iran er persisk, som er bedre kendt som farsi og tales af alle i Iran. I Afghanistan og Tadsjikistan taler man henholdsvis dari og tadsjikisk, som er dialekter af persisk.

https://da.wikipedia.org/wiki/Persisk_(sprog)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...