Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Arend

Fundamentalt spørgsmål

Recommended Posts

Arend

Hvor tror du, der bor flest mennesker.

I EU eller i de arabiske lande?

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, Arend skrev:

Hvor tror du, der bor flest mennesker.

I EU eller i de arabiske lande?

Jeg må jo ikke snyde og google det, så det undlader jeg.

Mit gæt er EU. 

Arabiske lande er jo ret tyndt befolkede med al deres ørken og sand. 

EU-lande er ofte tæt befolkede.

Omvendt udgør arabiske lande jo et større areal, så jeg er ikke skråsikker. Men det forekommer mig ikke, at der generelt bor særligt store befolkninger i de arabiske lande. Med arabiske lande tænker jeg på Tunesien, Algeriet, Marokko, Libyen, Kuwait, Syrien, Iran, Irak, Ægypten, Qatar, Saudi Arabien, Bahrain, Oman plus et par lande mere, jeg sikkert lige har glemt.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Nu er jeg selv ved at slå befolkningstallene i Arabien op...men det er ikke snyd, fordi jeg FIK jo svaret inden:

Irak 38 millioner ca.

Iran 81 millioner

Saudi Arabien 30 millioner

Ægypten 94 millioner

(jeg er overrasket over at der bor næsten 100 mio i Ægypten med alt det ørken de har...jeg vidst dog godt, at der bor ca. 20 mio i hovedstaden..men så troede jeg at der var tyndere befolket i resten af landet)

Syrien 18 millioner

Kuwait 4,6 millioner

Qatar 2,3 millioner (anslået)

Algeriet 42 millioner

Marokko 36 millioner

Tunesien 11,5 millioner

Libyen 6,4 millioner (tal fra 2009, så meget usikre tal)

Bahrain 1,5 millioner

...læg dertil de lande, jeg har glemt/overset ;)

Det virker som tæt løb, men jeg tror stadig, at der må bo lidt flere i EU samlet end i arabiske lande samlet, selvom der er et par store lande i Arabien. Men de er jo ikke større end Tyskland, Spanien, England og Italien...jo, Ægypten er større end samtlige EU-lande, men de andre arabiske lande er ikke.

Der bor 447 millioner indbyggere i EU. Hvis vi lægger tallene sammen ovenover (de tal giver lige knapt 370 milllioner) for de arabiske lande plus tilføjer de lande, jeg har overset, tror jeg stadig ikke, at vi når over 447 millioner. 

P.S.: Jeg erfarer så lige, ved en googling, at Sudan og Somalia åbenbart også regnes til blandt de arabiske lande. Jeg har aldrig regnet dem som arabiske lande, snarere som afrikanske, selvom jeg dog godt ved, at deres religion primært er muslimsk. Det ændrer jo billedet så! Men ifølge wikipedia når de stadig ikke helt op på EU´s samlede befolkning, i det der står:

"Den arabiske verden ( العالم العربي Al-Alam Al-Arabi) er en betegnelse for de lande hvor der tales et arabisk sprog. Det er 23 lande, inklusive Palæstina og Vestsahara SADR, der strækker sig fra Mauretanien i vest til Oman i øst. Landene har en befolkning på 414 millioner indbyggere."

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Fint emne at tage op - der bor flest i EU - og derfor kan vi godt tage imod mange fra Mellemøsten :)

• Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 4 minutter siden, Tigermanden skrev:

Fint emne at tage op - der bor flest i EU - og derfor kan vi godt tage imod mange fra Mellemøsten :)

Man kunne også vende den om og sige, at eftersom der er færre indbyggere pr. km/2 i Arabien, kunne de rige arabiske oliestater godt tage imod flere flygtninge fra deres egne nabolande. ;)

Problemet er selvfølgelig bare, at hvis man netop flygter fra et arabisk regime, har man måske ikke lige lyst til at bosætte sig i et nyt af slagsen. 

Men jeg mener, at det er et problem at rige oliestater som Qatar og Saudi Arabien ikke i højere grad tager imod flygtninge fra nabolandene. Men det skyldes selvfølgelig, at de selv på sin vis er totalitære regimer. 

Men det er sandt, at den arabiske verden er ikke vanvittigt stor og slet ikke overbefolket. Så på den vis har vi måske ikke så meget at frygte fra den kant, som mange mener. Fordi de er jo faktisk færre end os.

Der er f.eks. Kina en større fare. Og ligeså Indien. Som har kæmpestore befolkninger, der nemt kunne tryne os, fordi de er så mange flere end os.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg må jo ikke snyde og google det, så det undlader jeg.

Mit gæt er EU. 

Arabiske lande er jo ret tyndt befolkede med al deres ørken og sand.

I de befolkede områder i Mellemøsten er befolkningerne meget koncentrerede. F eks i Ægyten bor der 90 millioner mennesker på et område på størrelse med Fugleøen i Sortedamssøen.

Lidt togtrafik fra den del af verden.

3981b816985482f411dbeb015d7b0454.jpg

Redigeret af Hitzige Helga

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 9 minutter siden, Tigermanden skrev:

Fint, bare den kvindelige parts fødekanal er nittet godt til. Velegnede nitter fås hos Jem og Fix.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 1 minut siden, Hitzige Helga skrev:

I de befolkede områder i Mellemøsten er befolkningerne meget koncentrerede. F eks i Ægyten bor der 90 millioner mennesker på et område på størrelse med Fugleøen i Sortedamssøen.

Lidt togtrafik fra den del af verden.

3981b816985482f411dbeb015d7b0454.jpg

Jeg har været i Tunesien én gang som 8 årig. Jeg kan godt huske, at der var nogle meget tætbefolkede slumkvarterer i Tunis, hovedstaden. Jeg kan også huske, at mig og min bror blev overbegloet og raget på af alle de beskidte indfødte børn, fordi vi var så rene og pæne i forhold til dem. 

Jeg kender selvfølgelig også til den kæmpestore slum i Kairo, så ja, du har da ret i, at der er områder i den del af verden, som ER overbefolkede.

Men hvis vi tørt ser på antal indbyggere i forhold til kvadratkilometre, så er befolkningstætheden jo lavere end i Europa. Men her burde man selvfølgelig nok tage ørkenområder ud af ligningen, da disse steder er stort set ubeboelige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 18 minutter siden, Lucianone skrev:

Jeg kan også huske, at mig og min bror blev overbegloet og raget på af alle de beskidte indfødte børn, fordi vi var så rene og pæne i forhold til dem. 

Nix Lucianone ikke fordi i var rene og pæne, men fordi i er hvide, det siges at skulle bringe held en hel dag at berøre en hvid - jeg har selv været i Tunesien og spurgte vores tunesiske guide, hvorfor så mange både børn og voksne 'nev' os lidt i armen, og han fortalte det med heldet var årsagen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 36 minutter siden, Lucianone skrev:

Men jeg mener, at det er et problem at rige oliestater som Qatar og Saudi Arabien ikke i højere grad tager imod flygtninge fra nabolandene. Men det skyldes selvfølgelig, at de selv på sin vis er totalitære regimer. 

Riyadh vil hellere bygge 200 moskeer til de syriske og andre muslimske  flygtninge i Tyskland.

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...