Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Rasende flygtning på Lesbos: Hvad pokker foregår der i Europa?

Recommended Posts

dewey

https://politiken.dk/udland/art7921873/Hvad-pokker-foregår-der-i-Europa-Hvorfor-er-der-ingen-der-gør-noget 

Hvorfor er der ingen, der gør noget?

Efter branden i den store flygtningelejr på Lesbos blev over 12.000 beboere i tre dage tvunget til at sove på gaden eller under et træ. Så gik det græske militær i gang med at indrette en ny lejr på et skydeterræn. Imens accelererede spekulationerne om, hvem der mon satte ild til Moria-lejren. Og hvad sker der i EU?

Mange af migranterne ender på Lesbos eller en af de fire andre græske øer, der ligger tæt på Tyrkiet. Grækenland må tage sig af dem, mener de andre EU-lande, som betaler grækerne for at drive lejrene. Siden 2014 har Den Europæiske Union bidraget med 21 milliarder kroner til driften af de græske flygtningelejre. Ingen har tilsyneladende spurgt, hvad de penge er blevet brugt til. Tydeligvis ikke til at skabe menneskelige forhold i Moria-lejren.

Måske er det også lige meget nu, for natten til onsdag gik elendigheden op i røg. Så godt som hele lejren brændte ned til grunden.

»Moria er væk!«, råber en ung migrant efter fotografen og mig, da vi cykler hen ad vejen til lejren for at få et overblik over, hvor dens næsten 13.000 beboere nu befinder sig. Fyren afslutter råbet med en hysterisk latter. Endelig er det lortested futtet af. En video fra branden kan ses i linket.

Gør Europa/EU ikke nok, hvad mener du?

Jeg tror, det er lige meget, hvad Europa/EU gør eller vil gøre, så vil der altid være nogle, der mener, de gør for lidt - det eneste EU kan blive enige om i flygtninge/asyl politikken er, at de aldrig vil blive enige om selvsamme, mener jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Men vil Moria-branden føre til et gennembrud og en reform af asylsystemet?

»Det korte svar er: nej. Hvor tragisk Moria-branden end er, så er det næppe i sig selv den store gamechanger for EU’s asylpolitik,« siger Thomas Gammeltoft-Hansen, professor i migration- og flygtningeret ved Københavns Universitet.

»Jeg ser det nærmere omvendt: Bag ved hele Moria-historien ligger de manglende reformer af Dublin-systemet og EU’s samlede asylpolitik. Moria-lejren er om noget blevet et symbol på et dysfunktionelt asylsystem, der ikke længere er bæredygtigt.«

Thomas Gammeltoft-Hansen mener, at Moria-lejren de seneste år er blevet brugt og misbrugt af politisk modsatrettede kræfter:

»Moria er blevet omdrejningspunkt for både den migrationsvenlige og den migrationsfjendtlige fløj – både for dem, som ønsker endnu hårdere tilgang, og for dem, som ser Moria som en skændsel for en union af liberale stater, der har skrevet under på menneskerettighedskonventioner.«

Ingen refleksion

Hanne Beirens, migrationsekspert og leder af Bruxelles-tænketanken Migration Policy Institute Europe, tvivler også på, at Moria-katastrofen vil føre til gennemgribende ændringer for, hvordan Europa håndterer og behandler flygtninge.

»Lige nu bliver der sendt nødhjælp for at håndtere den umiddelbare katastrofe, men der er ingen refleksion over, hvorfor det her er sket, hvorfor situationen har været, som den har været i Moria-lejren i så mange år, hvorfor vi tillader den slags på europæisk jord, og hvad vi vil gøre for, at forhindre sådanne tragedier sker igen i fremtiden,« siger Hanne Beirens.

Hun mener, at det er »ubestrideligt«, at de miserable forhold i Moria-lejren og i lejre på andre græske øer i Det Ægæiske Hav er en konsekvens af »EU’s og enkelte landes håndtering af flygtningekrisen«.

Europas migrations- og flygtningepolitik har parkeret asylansøgere i Moria og andre lejre i måneder og år, mens deres asylkrav blev undersøgt.

Ifølge en aftale mellem EU og Tyrkiet skulle de migranter, der ankom til de græske øer, forblive på øerne, mens deres asylkrav blev undersøgt. Hvis de fik tilkendt asyl, kunne de blive sendt videre, ellers skulle de retur til Tyrkiet. Processen skulle foregå hurtigt, men ganske få bliver sendt tilbage til Tyrkiet, asylbehandlingsprocessen har i snit næsten taget et år, og kombineret med andre EU-landes modvilje mod at påtage sig en større andel af den byrde, som er tilfaldet Grækenland, har Lesbos og andre øer fungeret som en stadig mere tilstoppet flaskehals.

»Det har skabt de forhold, som asylansøgerne blev udsat for i Moria inden branden,« siger Hanne Beirens, som mener, at Moria-branden har »fjernet det sidste figenblad, som gav politikere mulighed for at ignorere det faktum, at et modtagelsessystem, som er uværdigt for EU, har fået lov til at eksistere i årevis. At holde asylansøgere på en ø, nogle gange i årevis, under de mest dystre forhold, er symptomatisk for et Europa, der er ude af stand til at finde en balanceret løsning omkring et fælles byrdeløft, og hvilken rolle Europa skal spille, hvis overhovedet nogen, når det kommer til at beskytte klodens udsatte mennesker.«

https://www.information.dk/udland/2020/09/moria-lejren-monument-europaeisk-politik-slaaet-fejl

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom Jensen

EUropa er jo ikke i den situation at de kan absobere mill af migranter, allerede nu er der over 20 mill, dog kun i vestEU, østEU vil bl.a af historiske årsager, fra 1939 - 1945, ikke modtage migranter , det er som med den gordiske knude, f.eks er et land som Ægypten med lige ved 100 mill indbygger ikke i stand til at brødføde sin befolkning, ca 30 % lever under fattigdomsgrænsen, kun fordi USA  sender mill af tons brødkorn, er landet ikke i totalt sekterisk vold og borgerkrig, så løsningen må være, at verden begynder at se sammenhængen ml klima overbefolkning krig fred, og så må man håbe det er tids nok.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

For det første de er ikke flygtninge de drømmer om et bedre liv i Europa som menneske smuglere bilder dem ind at de kan få og tjener millioner på de har råd til menneske smuglere og de er ikke billige det har ikke en dyt at gøre med flygtninge 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom Jensen

Næ sandt nok, men der er ca 100 mill af dem på den anden side af middelhavet, naturligvis kan EUropa ikke løse problemet i det overbefolkede mellemøsten og nordafrika, men på den ene eller anden måde vil det give problemer også i EU, der skal simplet oprettes sikre bufferzoner f.eks i det tidliger spansksahara, til migranter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

danmark kan godt tage alle 12.000 - og det ville være en fin gestus.

• Synes godt om 1
  • Vred 2
  • Ked 1
  • Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
For 51 minutter siden, Tom Jensen skrev:

EUropa er jo ikke i den situation at de kan absobere mill af migranter

Øh, jo - det kan Europa godt. Hvad skulle problemet være? Vi lever på en kugle - der er ved at blive overbefolket, og det betyder, at vi alle må rykke lidt tættere sammen. 

• Synes godt om 1
  • Vred 2
  • Ked 1
  • Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 minutter siden, Tigermanden skrev:

Vi lever på en kugle - der er ved at blive overbefolket, og det betyder, at vi alle må rykke lidt tættere sammen. 

Det bliver uden mig, jeg rykker ikke tættere sammen med en eneste, jeg har arbejdet for og sparet sammen til at kunne leve, som jeg gør i dag. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 7 minutter siden, Tigermanden skrev:

danmark kan godt tage alle 12.000 - og det ville være en fin gestus.

Jamen jeg er overbevist om, at Danmark også, lige såvel som de fleste andre EU-lande, vil give afkald på denne fine gestus,

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
Skrevet (redigeret)
For 4 minutter siden, dewey skrev:

Det bliver uden mig, jeg rykker ikke tættere sammen med en eneste, jeg har arbejdet for og sparet sammen til at kunne leve, som jeg gør i dag. 

Det er klodens andre 7594 milliarder nok ligeglade med 😉

Vi kan ikke gøre noget ved det alligevel, og befolkningen i danmark bifalder den massive indvandring (ellers ville de stemme på de indvandrekritiske partier, som tværtimod samlet får under 10% af stemmerne).

Vi skal da have så mange nye menneskelige ressourcer som muligt - da det er det der skal betale vores folkepension i fremtiden. :) 

Redigeret af Tigermanden
  • Synes godt om 1
  • Vred 2
  • Ked 1
  • Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...