Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Svampe ?

Recommended Posts

stig6499

Vi har fået svampe ude i haven  , er der nogen af jer der har forstand på svampe og om sådan en fætter kan spises og hvis den kan spises vil jeg da dyrke dem i mine potter 

20200911_082501.jpg

20200911_082528.jpg

20200911_082602.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Tror du skal have far i Anna Glad, hun ved en masse om sådan noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga

Tag lige et billede af lamellerne nedefra. Farven på dem er afgørende for bestemmelsen.. Men den på billedet er en art champignong eller en parasolhat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

det farktisk rigtigt nok.

Det er bedre med billeder nedefra hvis man skal se om den er giftig eller ej.

Ellers må du jo bare prøve - måske kun lidt af gangen - om det er ok spisesvampe, nogle man blir skøre af eller decideret giftige ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Lamellerne har ikke åbnet sig endnu

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga

Men prøv at brække hatten op. Hvis der er laksefarvede lameller, er de nok et nærmere studie værd om det er champignon.

Hvis det  er parasollhat, så er det en fremragende spisesvamp.

Ellers er din guide her.

http://www.svampeguide.dk/

Der er mange der tror at Fluesvampe er giftige. Men de værste er Grøn Fluesvamp og Snehvid Fluesvamp. Men der er også nogle gods spisesvampe blandt fluesvampene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja og i det hele taget - hvis du er i tvivl, så lad være med at spise den !Uanset som du tror den er mad enller eurofouriserende gg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Hvad i fortæller mig tør jeg sgu da ikke spise den ,det er jeg en for stor en kylling til den ryger i skraldespanden

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 13 minutter siden, snoozz skrev:

Ja og i det hele taget - hvis du er i tvivl, så lad være med at spise den !Uanset som du tror den er mad enller eurofouriserende gg

Et tip så man ikke går helt galt i skoven. Undgå hvide svampe med hvide lameller og brune svampe med brune lameller. Dem med brune lammeler er Puklet Giftslørhat.

På den måde er man sådan set ude af farezonen. Man risikerer at få noget der smager af - ja, våd svamp. Og nogle der smager så græsseligt, at det giver sig selv.

Man kan forveksle Satans Rørhat med nogle andre velsmagende rørhatte. Men det giver sig selv. Det mindste af den på tungen, vil lære en det på den hårde måde. Især hvis man har lavet en gullashret med den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 11.9.2020 at 08:31, stig6499 skrev:

Vi har fået svampe ude i haven  , er der nogen af jer der har forstand på svampe og om sådan en fætter kan spises og hvis den kan spises vil jeg da dyrke dem i mine potter 

20200911_082501.jpg

20200911_082528.jpg

20200911_082602.jpg

Hej.

Jeg tror det er en støvsvamp af en art, og ikke spiselig.

De svampe som dukker op nu rundt omkring, er ganske enkelt svampesporer der er i luften.

For at du ikke skal spilde din tid, så kan du ikke dyrke svampe( eller andre champignoner, i en potte.

Og du må endeligt ikke tro at du har et klima der er egnet til at dyrke svampe i dit hjem.

Svampe kræver en så stor luftfugtighed, at det er skadeligt for din bolig.

De vil kræve at du får indeklimaforringelser, svarende til skimmelvækst i dit hjem.

Men hvis du har en kælder, kan du gå på You Tube, og se hvordan du starter med rødder fra dine champignon i kaffegrums, og senere i steriliseret halm, som så danner det miljø, som man skal bruge. Men det tager altså sin tid, før end du får en eneste svamp.

Du kan så dyrke dem i en spand, hvor du skærer huller så svampene kan komme ud. Elle simple skraldesække, som du hænger, og ligeledes skører hul så de kan komme ud til dig.

Men igen, så kræver svampedyrkning varme og fugtigt miljø.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...