Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Portugisiske børn og unge sagsøger Danmark

Recommended Posts

dewey

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-09-portugisiske-boern-og-unge-sagsoeger-danmark

Seks unge portugisere har lagt sag an mod Danmark og 32 andre europæiske lande for brud på menneskerettighederne.

De unge sagsøgere mener, at de europæiske lande skal holdes ansvarlige for at svigte klimaet og ikke bremse klimaforandringerne, lyder det.

- Jeg frygter for min fremtid og har følelsen af at leve et sted, der bliver mere og mere fjendtligt for hvert år, der går, siger 20-årige Catarina Mota, en af initiativtagerne bag søgsmålet, under et virtuelt pressemøde.

De unge portugisere er alle mellem 8-21 år, og de har valgt at rejse sagen, efter at de har oplevet ødelæggende hedebølger, tørke og skovbrande i deres hjemland de senere år. I år har Portugal haft den varmeste juli i 90 år.

Derfor går anklagepunkterne på, at klimaforandringerne truer deres liv og helbred.

Hvis de unge vinder retssagen, vil det betyde, at 33 europæiske lande bliver juridisk forpligtet til at styrke indsatsen mod klimaforandringerne. At det med andre ord vil være i strid med menneskerettighederne, hvis ikke landene aktivt er med til at bremse effekterne af klimaforandringerne.

- Men først skal domstolen tage stilling til, om den overhovedet vil behandle sagen. Det kan tage op til et par år, før det er blevet afgjort, siger Louise Holck til TV 2.

- Da der ikke findes fortilfælde, er det vanskeligt at forudse, hvordan domstolen vil vurdere denne sag. I første omgang vil den imidlertid skulle tage stilling til, om sagen overhovedet lever op til domstolens klagebetingelser, forklarer Louise Holck.

Hvad mener du om disse potugisiske børn og unges sagsøgning?

Det kan jeg ikke tage alvorligt og håber, at domstolen afviser klagen, et 8-årigt barn har efter min mening ikke den mindste forstand på klimaforandringen. Jeg ved heller ikke hvilken rolle menneskerettigheder har at gøre med klimaforandringen. 

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Cute.. 

Ikke særligt effektivt. 
Når man taler om den globale opvarmning, så kan ikke kun 33 lande stilles til ansvar. Håber de selv er villige til at rykke i fængsel. 😂

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 8 timer siden, dewey skrev:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-09-portugisiske-boern-og-unge-sagsoeger-danmark

Seks unge portugisere har lagt sag an mod Danmark og 32 andre europæiske lande for brud på menneskerettighederne.

De unge sagsøgere mener, at de europæiske lande skal holdes ansvarlige for at svigte klimaet og ikke bremse klimaforandringerne, lyder det.

- Jeg frygter for min fremtid og har følelsen af at leve et sted, der bliver mere og mere fjendtligt for hvert år, der går, siger 20-årige Catarina Mota, en af initiativtagerne bag søgsmålet, under et virtuelt pressemøde.

De unge portugisere er alle mellem 8-21 år, og de har valgt at rejse sagen, efter at de har oplevet ødelæggende hedebølger, tørke og skovbrande i deres hjemland de senere år. I år har Portugal haft den varmeste juli i 90 år.

Derfor går anklagepunkterne på, at klimaforandringerne truer deres liv og helbred.

Hvis de unge vinder retssagen, vil det betyde, at 33 europæiske lande bliver juridisk forpligtet til at styrke indsatsen mod klimaforandringerne. At det med andre ord vil være i strid med menneskerettighederne, hvis ikke landene aktivt er med til at bremse effekterne af klimaforandringerne.

- Men først skal domstolen tage stilling til, om den overhovedet vil behandle sagen. Det kan tage op til et par år, før det er blevet afgjort, siger Louise Holck til TV 2.

- Da der ikke findes fortilfælde, er det vanskeligt at forudse, hvordan domstolen vil vurdere denne sag. I første omgang vil den imidlertid skulle tage stilling til, om sagen overhovedet lever op til domstolens klagebetingelser, forklarer Louise Holck.

Hvad mener du om disse potugisiske børn og unges sagsøgning?

Det kan jeg ikke tage alvorligt og håber, at domstolen afviser klagen, et 8-årigt barn har efter min mening ikke den mindste forstand på klimaforandringen. Jeg ved heller ikke hvilken rolle menneskerettigheder har at gøre med klimaforandringen. 

Rigtigt godt indspark Dewey.

Det er nemt at skrive hvad Thomas gør, og det er nok også rigtigt, MEN.

Tænk at nogen af de dommedags profetier om klimaet holder stik. Tænk at 66% af alle dyr på verden forsvinder eller er væk. https://edition.cnn.com/2020/09/09/world/wwf-report-species-decline-climate-scn-intl-scli/index.html

Eller hvad hvis en femte del af hele vores verden skal finde andre græsgange. https://edition.cnn.com/2020/09/10/world/climate-global-displacement-report-intl-hnk-scli-scn/index.html

Så er sagen måske slet ikke så tosset som det umiddelbart ser ud. 

Vi er kørt flere gange igennem Spreewald regionen, og det tager mere end 3 timer, og det ser ikke ret godt ud med alle de træer der, de samme i mange andre lande, På Grønland dyrker de kartofler og de samme på Svalbard, hvad sker der som de Portugisiske børn ser, og får dem til at reagere. 

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Mener du virkelig, at en domstol skal afvise sagsøgere, som ikke har forstand på samfundsforhold :fløjt:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 17 minutter siden, Arend skrev:

Mener du virkelig, at en domstol skal afvise sagsøgere, som ikke har forstand på samfundsforhold :fløjt:

Uden undtagelser mener jeg det, jeg skriver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Jeg vil gerne vide, om det er børnene selv, der står for sagsøgningen. Eller om det er nogle voksne, der trækker det ned over hovedet på dem, fordi de voksne har en politisk agenda med det. 

Når dette er sagt, er jeg enig med dem i, som siger, at hvis man skal sagsøge, skal man tage alle lande på jorden, ikke kun 33. 

33? Det er det mest okkulte frimurertal!! Det får mig til at blive mistroisk! Lur mig om det ikke igen igen er den okkulte elite, der står bag denne sagsøgning - på børnenes vegne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Det er ikke noget jeg tager særlig seriøst. Når jeg ser på min bekendtskabskreds (inkl mig selv og også mange børn og unge) så er de måske nok bekymret for klimaet i deres optræden og holdninger, men absolut ikke i deres opførsel og handlinger.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

Uden undtagelser mener jeg det, jeg skriver.

Skal borgerne så op til en statskontrolleret prøve for at kontrollere, om de har forstand nok på samfundsforhold (for at få lov til at klage) 😂

i et retssamfund kan børn og unge under 18 år kan være parter i en afgørelsessag på samme måde som myndige personer.

Men en mindreårigs partsbeføjelser skal som udgangspunkt udøves af den eller dem, som har forældremyndigheden over den mindreårige. 

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ubeskriveligt

Hvis sådan et tiltag skulle give nogen som helst mening, skulle de sagsøge de lande der er de værste mht. deres udledninger af bl.a CO2 eller alternativt alle verdens lande.

Men hvad ved man også om noget, hvis man er 8 år gammel :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
welupe
Skrevet (redigeret)

Jeg vidste ikke at man ku ændre på klimaet, så man undgår hedebølger...    Ville self. ØNSKE det...  he he

Kan man så oz bremse / forhindre indlandsisen på Grønland i at smelte...?  🙄

Redigeret af welupe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...