Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

homofaber
For 6 minutter siden, Lucianone skrev:

Jeg synes ikke, der er nogen nævneværdig forskel på omskæring og et seksuelt overgreb. Fordi det opleves jo lige så traumatisk for barnet som et seksuelt overgreb. Og et lille barn skelner ikke mellem, om den voksnes motiv er seksuelt eller religiøst. Barnet oplever bare smerte og ydmygelse i begge tilfælde.

Okay, hvis der er virkeligt gode medicinske grunde, kan man måske forsvare det. Men ellers ikke. Jeg køber  ikke argumentet om, at man omskærer af religiøse grunde. Fordi så kan man gå videre og sige, at hvis en religion tillader pædofili, så skal det også være tilladt - af selvsamme religiøse grunde. ;)

Har du spurgt ALLE drenge, der er blevet omskåret, om det har oplevet det som traumatisk siden du siger det? Hvis de har oplevet det så traumatisk ville omskæring ikke være så udbred, for børn, der har været udsat for seksuelt overgreb forsvarer altså sjældent også selv pædofili. Så din sammenligning holder ikke. Der er heller ingen pædofile, der argumenterer for, at det skal være tilladt at begå overgreb mod børn, fordi det er tilladt af omskære dem.

Jeg synes faktisk, at når modstanderne sammenlinger omskæring af børn med seksuelt overgreb, at det er en logisk fejlslutning, for det er en appel til følelserne. Hvorfor er det ikke muligt at argumentere mod kulturel/religiøs omskæring isoleret? Hvis man ikke kan argumentere for en sag uden brug af logiske fejlslutninger, er det altså et skidt udgangspunkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 9 timer siden, Jezebel skrev:

Jamen tak for det!

Som jeg skrev før, så er der stor forskel på, i hvor høj grad jøder lever efter reglerne.

Langt de fleste jødiske drenge bliver omskåret,  Det er jeg med på. Derfor kan det være svært at forestille sig, hvordan man kommer videre, men omskæring af en mindreårig er ikke etisk korrekt.  Dels er det legemsbeskadigelse, omend ikke voldsomt, men det er også et overgreb og imod retten til at vælge sin egen religion.   Hvis drengen senere i livet kommer frem til at han ikke vil være jøde, kan indgrebet ikke laves om. 

Mht. argumentet om at indgrebet er tilladt i andre lande, så er det kun et spørgsmål om tid før andre lande følger med.

Det er selvfølgelig en påstand, men jeg er ret sikker.

Og hvordan man så kommer videre?    Man finder en løsning.  Måske en symbolsk omskæring.  Hvad ved jeg?   Det er ikke mit problem, med mindre jeg får en søn.

Jeg ved godt, jeg har svaret på det, men i mellemtiden har jeg læst, hvad Henri Goldstein - der er formand for Det Jødiske samfund i Danmark - siger.

De danske jøder står over for den største krise, siden de måtte flygte ud af landet til Sverige under Anden Verdenskrig. Jødedommen i Danmark vil langsomt, men sikkert gå til grunde, hvis der kommer et forbud mod omskæring.

Henri Goldstein mener, at hele grundlaget for at være jøde i Danmark er spil. Derfor er krisen også større, end da synagogen i København tilbage i 2015 blev ramt af et terrorangreb.

- Det er to helt forskellige ting. Det ene er en terrorhandling, men den terrorhandling var ikke grundlæggende for, om det jødiske samfund kan fortsætte sine aktiviteter. Det her rammer os på religionen, det rammer os på gudstroen. Det andet er forfærdeligt, men det truer ikke eksistensen af det jødiske samfund, siger Henri Goldstein.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/den-stoerste-krise-det-joediske-samfund-i-danmark-siden-anden-verdenskrig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 10 timer siden, Arend skrev:

Hvorfor det?

Det er tilfældet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Det er mishandling af børn men det jødiske samfund behøver ikke at frygte et forbud verken Venstre eller socialdemoktatiet har nosser til at forbyde omskæring af hensyn til det jødiske samfund en ting en sikkert det er ikke forbudt at mishandle børn i DK 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 2 timer siden, Inger Hansen skrev:

Det er tilfældet.

Har du ingen begrundelse for dit standpunkt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga

hvorfor egentlig lave nye love? Vi har i forvejen love imod børnemishandling og mod legemsbeskadigelse. Hvis det skulle være, kunne man bare benytte dem. I stedet for at lave en storm i et glas vand.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 10 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

hvorfor egentlig lave nye love? Vi har i forvejen love imod børnemishandling og mod legemsbeskadigelse. Hvis det skulle være, kunne man bare benytte dem. I stedet for at lave en storm i et glas vand.

De love er rent til grin for det første man kan ikke lovgi sig ud af problemerne der skal holdningsændring til i samfundet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Den nuværende lovgivning

Straffeloven § 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.

Stk. 2. Begås forhold, der er nævnt i stk. 1, gentagne gange over en periode af en person i eller nært knyttet til den forurettedes husstand, uden at forholdet er omfattet af § 245, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 17 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

I så fald skal man gennem domstolene, og det ville nok være mindst lige så besværligt.

I øvrigt er det slet ikke sikkert at loven kan vedtages, hverken i sin nuværende form eller efter ændringer, og hvis det viser sig at være tilfældet, må det forstås sådan at Folketinget billiger omskæring af drenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 5 minutter siden, Arend skrev:

Den nuværende lovgivning

Straffeloven § 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.

Stk. 2. Begås forhold, der er nævnt i stk. 1, gentagne gange over en periode af en person i eller nært knyttet til den forurettedes husstand, uden at forholdet er omfattet af § 245, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år.

Siden hvornår er folk holdt op med at gøre skade på andre , så kan du komme med lige så mange love som du har lyst til hvis folk ikke retter sig efter dem og det gør de ikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...