Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

Jezebel  אִיזֶבֶל
For 3 minutter siden, Arend skrev:

Hvis det er så selvfølgeligt - så undrer det også mig meget - hvorfor Mosaisk Trossamfund ikke mener, at man ville kunne "opretholde et organiseret jødisk liv i Danmark" (hvis omskæring bliver forbudt).

Jeg synes ihvertfald ikke, at din mening bør stå uimodsagt på det område. Mosaisk Trossamfund er jo jødernes officielle talerør i Danmark.

Jamen tak for det!

Som jeg skrev før, så er der stor forskel på, i hvor høj grad jøder lever efter reglerne.

Langt de fleste jødiske drenge bliver omskåret,  Det er jeg med på. Derfor kan det være svært at forestille sig, hvordan man kommer videre, men omskæring af en mindreårig er ikke etisk korrekt.  Dels er det legemsbeskadigelse, omend ikke voldsomt, men det er også et overgreb og imod retten til at vælge sin egen religion.   Hvis drengen senere i livet kommer frem til at han ikke vil være jøde, kan indgrebet ikke laves om. 

Mht. argumentet om at indgrebet er tilladt i andre lande, så er det kun et spørgsmål om tid før andre lande følger med.

Det er selvfølgelig en påstand, men jeg er ret sikker.

Og hvordan man så kommer videre?    Man finder en løsning.  Måske en symbolsk omskæring.  Hvad ved jeg?   Det er ikke mit problem, med mindre jeg får en søn.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Denne her sag viser hvor kompliceret emnet er og at der ikke skal mere til at få et forældrepar dømt. https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-faengslet-omskaere-doetre-de-er-ikke-omskaaret-siger-foerende-ekspert

Var det ikke en ide at få overtalt de forældre, der eventuelt ville få deres børn omskåret til IKKE at gøre det, i stedet for kun at fokusere på at få dem straffet, hvis de gør det. Så er der heller ingen børn, der bliver udsat for det, for skaden på barnet er jo allerede sket, hvis forældrene har fået det gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 3 minutter siden, Jezebel skrev:

Jamen tak for det!

Som jeg skrev før, så er der stor forskel på, i hvor høj grad jøder lever efter reglerne.

Langt de fleste jødiske drenge bliver omskåret,  Det er jeg med på. Derfor kan det være svært at forestille sig, hvordan man kommer videre, men omskæring af en mindreårig er ikke etisk korrekt.  Dels er det legemsbeskadigelse, omend ikke voldsomt, men det er også et overgreb og imod retten til at vælge sin egen religion.   Hvis drengen senere i livet kommer frem til at han ikke vil være jøde, kan indgrebet ikke laves om. 

Mht. argumentet om at indgrebet er tilladt i andre lande, så er det kun et spørgsmål om tid før andre lande følger med.

Det er selvfølgelig en påstand, men jeg er ret sikker.

Og hvordan man så kommer videre?    Man finder en løsning.  Måske en symbolsk omskæring.  Hvad ved jeg?   Det er ikke mit problem, med mindre jeg får en søn.

Jeg synes heller ikke, at omskæring er etisk korrekt - men peger bare på, at et forbud kan få alvorlige konsekvenser.

Vi kan starte med at skelne mellem sekulære og troende jøder.

Jeg ved ikke hvor troende du er, men sekulære jøder kan være svære at skelne fra andre.

Diasporaen

Efter Bar Kokhba-oprøret i år 135 blev jøderne af romerne lukket ude fra Jerusalem og spredt over store dele af verden bl.a. Europa.

I alle de år har omskæring været noget kontroversielt - så jeg savner en forklaring på - hvorfor det er så selvfølgeligt, at jøderne er blevet "mindre jødiske".

Det er enormt mange år de har holdt fast ved deres jødiske skikke på trods af forfølgelse.

Hvordan vil du forklare det?

Det er muligt du har ret i, at det kun et spørgsmål om tid før andre lande følger med, hvis der kommer et forbud i Danmark - men jeg tror også, at Danmark ville blive set på som en fjende af Israel, hvis vi bliver det første land i verden, som forbyder rituel omskæring af børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Jeg tænker: Skal vi lave lovgivning som er besværlig at efterforske?

Når jeg ser på skattesager eller sager om mandatsvig i virksomheder kan de være meget svære at efterforske og nogle tager næsten et årti at komme til bunds i. Skulle vi ophæve en del skatteregler fordi de er vanskelige at efterforske hvis de bliver brudt? Nej. For lovene er til for at beskytte de små borgere som intet andet valg har end at betale deres skat og aktionære som kunne risikere ruin, hvis nogle tager af kassen.

Her taler vi uden at skele til hvad folk tror på om et kirurgisk indgreb. Indgreb som kan gå galt og i en del tilfælde er gået galt med livslang skamfering af et barn. Vi har også indført regler om at slagte dyr på bestemte måder fordi de ikke skal påføres smerter selvom landbruget måske har gjort tingene anderledes i over 1000 år.

Jeg vil som sagt mene at det står folk frit for hvad de måtte tro på og hvad de måtte gøre med deres krop, når de er myndige. I en tid hvor vi alle siger at vi skal lytte til videnskaben når det handler om mundbind osv. så lyder det mærkeligt at vi netop ikke skal lytte til videnskaben når det handler om et livslang tab af en del af sanseapparatet eller et kirurgisk indgreb som ikke er medicinsk begrundet.

Vi er et samfund baseret på videnskab og gør det os at virke bedrevidende, så må det blive sådan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 3 timer siden, Arend skrev:

Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden.

Nå,  men så er alt jo godt, og socialkammeraterne fritaget for at tage stilling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 4 timer siden, homofaber skrev:

Hvordan vil man bevise, at et barn er blevet omskåret på grund af religiøse grunde og ikke medicinske grunde? Og hvem skal tjekke det. Skal det været sådan et reglmæssigt tjek. Forældre kan jo bare sige, at barnet er blevet opereret i udlandet for forhudsforsnævring.

Jeg er imod et sådan forslag, for det løser ikke noget. Tværtimod vil det være med til at polarisere samfundet endnu mere end det er i forvejen. Debatten mellem tilhængere af forbud og dem der forsvarer omskæring er allerede helt forgiftet.

Nemt nok, et korps med Gestapo-lignende beføjelser der sparker døren ind til folks hjem, for at brase ind tjekke om der er noget snittet.

Den omtalte polarisering i samfundet foranlediges også af dem der forsvarer omskæringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 7 timer siden, homofaber skrev:

Denne her sag viser hvor kompliceret emnet er og at der ikke skal mere til at få et forældrepar dømt. https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-faengslet-omskaere-doetre-de-er-ikke-omskaaret-siger-foerende-ekspert

Var det ikke en ide at få overtalt de forældre, der eventuelt ville få deres børn omskåret til IKKE at gøre det, i stedet for kun at fokusere på at få dem straffet, hvis de gør det. Så er der heller ingen børn, der bliver udsat for det, for skaden på barnet er jo allerede sket, hvis forældrene har fået det gjort.

Tjo, men så kan vi også bare prøve at overtale pædofile til ikke at pille ved børns kønsdele. I stedet for at straffe dem. 

Det er samme princip. ;)

Pædofil piller ved barns kønsdel = 10 års fængsel (i USA - i Danmark måske 2 år).

Læge skærer barns kønsdel i stykker, mens barnet skriger af smerte og føler sig totalt ydmyget = straffri.

Lidt dobbeltmoralsk på en måde...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 5 timer siden, Inger Hansen skrev:

Nå,  men så er alt jo godt, og socialkammeraterne fritaget for at tage stilling.

Hvorfor det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 5 minutter siden, Lucianone skrev:

Tjo, men så kan vi også bare prøve at overtale pædofile til ikke at pille ved børns kønsdele. I stedet for at straffe dem. 

Det er samme princip. ;)

Pædofil piller ved barns kønsdel = 10 års fængsel (i USA - i Danmark måske 2 år).

Læge skærer barns kønsdel i stykker, mens barnet skriger af smerte og føler sig totalt ydmyget = straffri.

Lidt dobbeltmoralsk på en måde...

Din sammenlingning holder ikke, fordi seksuelt overgreb på børn er et seksuelt overgreb, men en omskæring kan foretages af forskellige grunde herunder medicinske og religiøse kulturelle. Der er masser af eksempler på omskæring af drenge, der sker af kulturelle årsager, men med et indgreb der udføres som var det en behandling for forhudsforsnævning. Omskæring kan ske på en klinik af en uddannet person med bedøvelse eller det kan ske i et beskidt bryggers af en mand med rystesyge og rustne skalpeller. Det er også derfor, det er forbudt at omskære
Hvis man skal argumentere mod omskæring af drenge skal det være et etisk spørgsmål om at foretage et indgreb af religiøse eller kulturelle årsager uanset om det sker efter medicinsk standard og som barnet ikke har valgt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 2 minutter siden, homofaber skrev:

Din sammenlingning holder ikke, fordi seksuelt overgreb på børn er et seksuelt overgreb, men en omskæring kan foretages af forskellige grunde herunder medicinske og religiøse kulturelle. Der er masser af eksempler på omskæring af drenge, der sker af kulturelle årsager, men med et indgreb der udføres som var det en behandling for forhudsforsnævning. Omskæring kan ske på en klinik af en uddannet person med bedøvelse eller det kan ske i et beskidt bryggers af en mand med rystesyge og rustne skalpeller. Det er også derfor, det er forbudt at omskære
Hvis man skal argumentere mod omskæring af drenge skal det være et etisk spørgsmål om at foretage et indgreb af religiøse eller kulturelle årsager uanset om det sker efter medicinsk standard og som barnet ikke har valgt.

Jeg synes ikke, der er nogen nævneværdig forskel på omskæring og et seksuelt overgreb. Fordi det opleves jo lige så traumatisk for barnet som et seksuelt overgreb. Og et lille barn skelner ikke mellem, om den voksnes motiv er seksuelt eller religiøst. Barnet oplever bare smerte og ydmygelse i begge tilfælde.

Okay, hvis der er virkeligt gode medicinske grunde, kan man måske forsvare det. Men ellers ikke. Jeg køber  ikke argumentet om, at man omskærer af religiøse grunde. Fordi så kan man gå videre og sige, at hvis en religion tillader pædofili, så skal det også være tilladt - af selvsamme religiøse grunde. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...