Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

ThomasSneum
1 time siden, dna skrev:

Nej, det er en påstand. Argumentet mangler. Det er svært at se ud fra det du skriver at det ikke er i din påstand, men hvem er det som kommer med påstanden og har de argumenter for at det vil hjælpe?

Dem som stiller lovforslaget.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 4 timer siden, Jezebel skrev:

Omskæring af børn bør forbydes. Det er legemsbeskadigelse. 

Jeg tror ikke at mange jøder vil forlade landet af den grund. Selvom man har en religion, må man indordne sig under landets love.  

Jeg er selv jøde.

Jøder er ikke mere enige end andre :)

Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden - så det er svært at bevise påstanden om, at jøderne ville blive boende i Danmark.

- så må man forklare, hvorfor jøderne aldrig er blevet assimilerede på "omskærelses området" nogen steder i verden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 3 timer siden, Inger Hansen skrev:

Socialdemokraterne tør ikke.

Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 5 minutter siden, Arend skrev:

Jøder er ikke mere enige end andre :)

Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden - så det er svært at bevise påstanden om, at jøderne ville blive boende i Danmark.

- så må man forklare, hvorfor jøderne aldrig er blevet assimilerede på "omskærelses området" nogen steder i verden?

Man kan ikke bevise at man ikke tror noget vil ske.  Hvis man vil komme det nærmere, kunne man indhente en udtalelse fra Mosaisk Trossamfund.

Jøder har det meget forskelligt med Toraens regler.  Det er de færreste der overholder alle regler. Det er nærmest umuligt, med mindre man bor i Israel. Der findes endda jøder der spiser svinekød.

Hvis omskæring forbydes, er der nok nogle der vil forlade landet, og det synes jeg bare de skal gøre.  Personligt tror jeg ikke at det vil være så mange, og jeg synes ikke at Folketinget bør ligge under for nogen form for pres, hverken fra jøder eller muslimer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Hvordan vil man bevise, at et barn er blevet omskåret på grund af religiøse grunde og ikke medicinske grunde? Og hvem skal tjekke det. Skal det været sådan et reglmæssigt tjek. Forældre kan jo bare sige, at barnet er blevet opereret i udlandet for forhudsforsnævring.

Jeg er imod et sådan forslag, for det løser ikke noget. Tværtimod vil det være med til at polarisere samfundet endnu mere end det er i forvejen. Debatten mellem tilhængere af forbud og dem der forsvarer omskæring er allerede helt forgiftet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 3 minutter siden, homofaber skrev:

Hvordan vil man bevise, at et barn er blevet omskåret på grund af religiøse grunde og ikke medicinske grunde? Og hvem skal tjekke det. Skal det været sådan et reglmæssigt tjek. Forældre kan jo bare sige, at barnet er blevet opereret i udlandet for forhudsforsnævring.

Jeg er imod et sådan forslag, for det løser ikke noget. Tværtimod vil det være med til at polarisere samfundet endnu mere end det er i forvejen. Debatten mellem tilhængere af forbud og dem der forsvarer omskæring er allerede helt forgiftet.

Vi skal ikke undlade at lovgive, med begrundelse at bevisbyrden er svær at løfte. Så må efterforskningen træde til. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
For 19 minutter siden, Jezebel skrev:

Hvis man vil komme det nærmere, kunne man indhente en udtalelse fra Mosaisk Trossamfund.

- og det har jeg gjort. Mosaisk Trossamfund er lodret uenig med dig :)

"Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden" har jeg derfra.

Der står også på Mosaisk Trossamfunds hjemmeside om omskæring (resten er et citat fra Mosaisk Trossamfund):

• Fra andre sundhedsområder ved man, at et forbud, hvorved læger forbydes at medvirke, ofte ikke fører til ophør, men derimod til usikre forhold og større sygelighed.
  • Med forbud følger kriminalisering af helt almindelige dansk-jødiske forældre. I det aktuelle borgerforslag foreslås således en straframme på op til seks års fængsel for at opdrage sit barn i den jødiske tro.
  • Forbud og kriminalisering af danske jøder vil på længere sigt gøre det umuligt at opretholde et organiseret jødisk liv i Danmark i fremtiden.

https://mosaiske.dk/om-djs/info-om-omskaering/

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 1 minut siden, ThomasSneum skrev:

Vi skal ikke undlade at lovgive, med begrundelse at bevisbyrden er svær at løfte. Så må efterforskningen træde til. 

Men har du tænkt dig, at lærere og pædagoger skal rende rundt og hive bukserne ned på børnene og indrapportere manglende forhud? Eller skal det være kommunen, der kræver en lægeundersøgelse. Og hvem skal de så undersøge - det skal jo være ALLE børn, for man registrere ikke folks religion eller om de kommer fra en kultur, hvor det er udbredt.
En lovgivning mod omskæring er bare symbolpolitik.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 1 minut siden, Arend skrev:

- og det har jeg gjort. Mosaisk Trossamfund er lodret uenig med dig :)

"Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden" har jeg derfra. Der står også (resten er et citat fra Mosaisk Trossamfund):

Konsekvenser af et forbud

• Fra andre sundhedsområder ved man, at et forbud, hvorved læger forbydes at medvirke, ofte ikke fører til ophør, men derimod til usikre forhold og større sygelighed.
  • Med forbud følger kriminalisering af helt almindelige dansk-jødiske forældre. I det aktuelle borgerforslag foreslås således en straframme på op til seks års fængsel for at opdrage sit barn i den jødiske tro.
  • Forbud og kriminalisering af danske jøder vil på længere sigt gøre det umuligt at opretholde et organiseret jødisk liv i Danmark i fremtiden.

Jeg ved skam godt at Mosaisk Trossamfund er imod forslaget.

Det sidste punkt i det de skriver, er nyt for mig, og det forekommer mig ærlig talt at være noget forstokket og overdrevet.

Selvfølgelig kan man opretholde et organiseret jødisk liv i Danmark, men der vil selvfølgelig være nogen der foretrækker at bo et andet sted.  Fred være med dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 3 minutter siden, Jezebel skrev:

Jeg ved skam godt at Mosaisk Trossamfund er imod forslaget.

Det sidste punkt i det de skriver, er nyt for mig, og det forekommer mig ærlig talt at være noget forstokket og overdrevet.

Selvfølgelig kan man opretholde et organiseret jødisk liv i Danmark, men der vil selvfølgelig være nogen der foretrækker at bo et andet sted.  Fred være med dem.

Hvis det er så selvfølgeligt - så undrer det også mig meget - hvorfor Mosaisk Trossamfund ikke mener, at man ville kunne "opretholde et organiseret jødisk liv i Danmark" (hvis omskæring bliver forbudt).

Jeg synes ihvertfald ikke, at din mening bør stå uimodsagt på det område. Mosaisk Trossamfund er jo jødernes officielle talerør i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...