Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

Mie Jensen
Skrevet (redigeret)
For 5 timer siden, modpol skrev:

Det siger biblen ikke noget om at Gud gør, så det er din opfattelse ikke bibelens.

Det kan du have en pointe i... Men hvis du tror på Bibelen, så tror du også på, at Helligånden er et sandheds vidne som leder dig gennem livet og Gud taler igennem Helligånden til dig, også om hvilken ægtefælde du skal have, om nogen overhovedet.

Redigeret af Mie Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 3 timer siden, Arend skrev:

Man kan vise de hensyn, man vil - og man har allerede nedfældet i forfatningen, at borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning.

Det har borgerne ret til, men de har ikke ret til at skade et andet individ.

Mange religiøse mennesker påtvinger deres børn deres egen religion, og vi er endnu ikke kommet langt nok når det gælder at begrænse deres mulighed i den henseende.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 2 timer siden, Ham! skrev:

Ha ha, den til tider fundamentalistiske tro på de "universelle" menneskerettigheder er da netop - religiøs.

Jo, men nu er det ikke universelle menneskerettigheder jeg taler om, men hvordan den danske stat bør beskytte mindreårige mod forældrenes overgreb.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 5 timer siden, Jezebel אִיזֶבֶל skrev:

Det har borgerne ret til, men de har ikke ret til at skade et andet individ.

Mange religiøse mennesker påtvinger deres børn deres egen religion, og vi er endnu ikke kommet langt nok når det gælder at begrænse deres mulighed i den henseende.

Jeg har flere gange skrevet, at jeg er imod omskæring - og har kun forholdt mig til din kommentar om menneskerettighederne.

Jeg bider mærke i, at tilhængerne af omskæring også påkalder sig menneskerettighederne til støtte for deres synspunkt - og det synes jeg ikke, du forholder dig til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
For 2 timer siden, Arend skrev:

Jeg har flere gange skrevet, at jeg er imod omskæring - og har kun forholdt mig til din kommentar om menneskerettighederne.

Jeg bider mærke i, at tilhængerne af omskæring også påkalder sig menneskerettighederne til støtte for deres synspunkt - og det synes jeg ikke, du forholder dig til :)

Jeg synes svaret er helt ligetil.

Religionsfrihed er en menneskerettighed - for én selv.  Men her er der tale om forældrenes religionsfrihed krænker barnets religionsfrihed, og så langt bør religionsfriheden ikke gå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

For 6 timer siden, Jezebel אִיזֶבֶל skrev:

Men her er der tale om forældrenes religionsfrihed krænker barnets religionsfrihed, og så langt bør religionsfriheden ikke gå.

Giver det mening at tale om barnets religionsfrihed? - eller tværtimod - at forældre/værger har pligt til at opdrage (bestemme over) barnet, indtil det bliver myndigt?

Forældretyper

• De autoritære forældre er forældre af den gamle skole. Børn skal indordne sig, være lydige.
  • Laissez-faire-forældrene er imod regler og krav.

Bør noget af det da være forbudt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 16 timer siden, Mie Jensen skrev:

Det kan du have en pointe i... Men hvis du tror på Bibelen, så tror du også på, at Helligånden er et sandheds vidne som leder dig gennem livet og Gud taler igennem Helligånden til dig, også om hvilken ægtefælde du skal have, om nogen overhovedet.

Du kan tror hvad biblen siger uden at tror på det du siger der.

Min personlig opfattelse er uden betydning for, om man kan sige sådan og sådan ud fra det biblen siger eller ej. Det er en fair antagelse, men det er en antagelse og ikke rodfæstet i et eller flere skriftsteder som indikerer at det forholder sig sådan.

I princippet kan Gud god tager tag sig af valg af ægtefælle, job, eksamen osv, men det er en tolkning. Ikke noget som står skrevet noget sted.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jezebel  אִיזֶבֶל
Skrevet (redigeret)
For 7 timer siden, Arend skrev:

Giver det mening at tale om barnets religionsfrihed? - eller tværtimod - at forældre/værger har pligt til at opdrage (bestemme over) barnet, indtil det bliver myndigt?

Forældretyper

• De autoritære forældre er forældre af den gamle skole. Børn skal indordne sig, være lydige.
  • Laissez-faire-forældrene er imod regler og krav.

Bør noget af det da være forbudt?

Ordet barn har forskellige betydninger.  Det kan betyde mindreårig, eller det kan betyde afkom. 

I den sidste betydning er man barn hele livet, og det er i den betydning jeg bruger ordet.

Jeg er selv jødisk opdraget og havde indtil jeg var 13 år, kontakt til en jødisk menighed, hvor jeg også en overgang kom på eget initiativ.  

På et tidspunkt kom jeg væk både fra mine forældre og menigheden og havde venner. hvoraf de fleste var katolikker, og jeg overvejede at konvertere til katolicismen.  Det blev ved overvejelserne.  Jeg kom frem til at den jødiske identitet var vigtig for mig.

Jeg bebrejder ikke mine forældre at de har opdraget mig jødisk, ligesom mine venner nok heller ikke har bebrejdet deres forældre at de blev opdraget katolsk.

Men opdragelsen skal stå i forhold til barnets alder.  Omskæring er et blivende indgreb. Derfor ser jeg det ikke som en del af en religiøse opdragelse, og jeg mener at forældrene krænker deres  søns religiøse rettighed, hvis de lader ham omskære.

Redigeret af Jezebel אִיזֶבֶל

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mie Jensen
For 5 timer siden, modpol skrev:

Du kan tror hvad biblen siger uden at tror på det du siger der.

Min personlig opfattelse er uden betydning for, om man kan sige sådan og sådan ud fra det biblen siger eller ej. Det er en fair antagelse, men det er en antagelse og ikke rodfæstet i et eller flere skriftsteder som indikerer at det forholder sig sådan.

I princippet kan Gud god tager tag sig af valg af ægtefælle, job, eksamen osv, men det er en tolkning. Ikke noget som står skrevet noget sted.

Jeg er ikke helt enig, men det skal nu ikke skille os ad... Det er jo rigtig hver enkel ting ikke er skrevet ned, det ville blive et temmelig omfattende værk, men det er i stedet nævnt som en helhed over dit liv. Jeg synes jo Bibelen er meget enkel, det er mennesker der gør det besværligt. Der står f.eks. vi har hele Guddomsfylden i Ham, så er det jo ikke nødvendigt, at skrive hver enkel ting ned, vi har fået det hele. Mit råd er, at læse Bibelen naivt, og blot læse hvad der står, så vil du opdage det begynder at ske i dit liv, nøjagtig som det er skrevet. Men jeg tror vi stopper her, nu kan vi vist ikke koge mere suppe på den smule forhud ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...