Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

30 år tysk genforening

Recommended Posts

dewey

Den 3. oktober 2020 er det 30 år siden Tyskland blev genforenet, i den anledning blev der den 13. august 2020 indvietet nyt mindesmærke for genforeningen. 13. august var dagen i 1961, hvor Berlin murens opførelse begyndte.

Mindesmærket er lavet af min veninde Juliane - jeg er begejstret for dette kunstværk - der står Steinernen Brücke - hvor øst og vest og dermed Schönwalde-Glien og Berlin Spandau var delt i mange år.

Oppe til højre ses byvåbnet for Schönwalde--Glien - nede til venstre byvåbnet for Berlin Spandau.

Den grønne kugle symboliserer Schönwalde-Gliens grønne områder. Den blå kugle Berlins floder. De to kugler forbinder den tidligere delte vej mellem øst og vest. 

Juliane står ved siden af Berlin Spandaus Borgmester tv - th Schönwalde-Gliens borgmester.

Hvad synes andre om dette for mig smukke kunstværk?

2020-08-13-18.21.19_res-3-580x387.jpg

• Synes godt om 3
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Smukt.

• Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er et smukt symbol. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga

Lad mig lige minde om at muren var et resultat af Den Tyske Forbundsrepubliks fuldstændigt stejle og kompromisløse holdning til DDR.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bannerføreren
For 26 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Lad mig lige minde om at muren var et resultat af Den Tyske Forbundsrepubliks fuldstændigt stejle og kompromisløse holdning til DDR.

Sådan ville ægte gammelstalinister i hvert fald have sagt. Men mon ikke de fleste tyskere i dag kan se, at man var nødt til at være kompromisløs i sin holdning til de kommunistiske diktaturer under Den kolde Krig? Som Ronald Reagan, da han i en berømt tale, han holdt ved siden af muren: "Mr. Gorbatjov, riv nu den mur ned!" 🙂

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 43 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Nå ja men så er der ikke andet at gøre end at skrive historien om, for indtil i dag hed det da sig ellers, at Berlin-muren blev bygget for at stoppe flygtningestrømmen var øst til vest.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Det er sku et bitte monument. Mon tyskerne er blevet mere beskedne?

Her er mit favorit tyske mindesmærke. Pæn størrelse, men vist ikke det største.

https://de.wikipedia.org/wiki/Hermannsdenkmal

OIP.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 7 timer siden, Hitzige Helga skrev:

Erich Honecker var en af østblokkens 4 modstandere mod reformer. Honecker bad Moskva om hjælp til at stoppe demonstrationerne da protesterne i DDR mod muren tog til. Det ville Gorbajtov ikke gå med til. Grunden til, at DDR endte som det gjorde var deres egen fejlslagne politik og mangel på føling i befolkningen. DDR endte med at isolere sig op i 80'erne.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hitzige Helga
For 7 timer siden, dewey skrev:

Nå ja men så er der ikke andet at gøre end at skrive historien om, for indtil i dag hed det da sig ellers, at Berlin-muren blev bygget for at stoppe flygtningestrømmen var øst til vest.

Ja, og hvad skulle DDR-myndighederne ellers gøre? Forbundsrepublikken gav dem ikke andet valg.

• Wow 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 3 minutter siden, Hitzige Helga skrev:

Ja, og hvad skulle DDR-myndighederne ellers gøre? Forbundsrepublikken gav dem ikke andet valg.

Uddyb gerne, længe siden jeg har hørt fra en betonkommunist. 🙄

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...