Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Hvorfor skifter min husleje?

Recommended Posts

snoozz

Ja hvorfor gør den det?

Jeg har lige kigget 4 mdr tilbage på min konto (med betalings-service). Og min husleje ligger mellem 2500 kr og 3200 kr.

I vore dage får man jo ikke en specificeret regning mere, og alt netbank afslører er blot beløbet, og ikke mere ?

Jeg ved ikke om der kan være tale om tilbagebetaling af aconto varme eller vandregning eller lign, da man intet "regnskab" får opgjort på dette. ? Men mit vand, og varmeforbrug er stort set konstant, så det skulle da være mærkeligt med så store udsving ? El betales særsklit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 8 timer siden, snoozz skrev:

Ja hvorfor gør den det?

Jeg har lige kigget 4 mdr tilbage på min konto (med betalings-service). Og min husleje ligger mellem 2500 kr og 3200 kr.

I vore dage får man jo ikke en specificeret regning mere, og alt netbank afslører er blot beløbet, og ikke mere ?

Jeg ved ikke om der kan være tale om tilbagebetaling af aconto varme eller vandregning eller lign, da man intet "regnskab" får opgjort på dette. ? Men mit vand, og varmeforbrug er stort set konstant, så det skulle da være mærkeligt med så store udsving ? El betales særsklit.

Det lyder mystisk.

Så vidt jeg husker bor du til leje i et almennyttigt boligselskab, og altså ikke hos en privat udlejer.

På min pbs kan jeg hver måned se hvor meget jeg betaler i husleje, á conto varme, vedligeholdelseskonto, vaskeri og evt. modregning af for meget/lidt betalt varme.

M.h.t. á conto varme skal du have et regnskab for dette.

Jeg synes du skal ringe eller maile til dit boligselskab og spørge hvorfor du ikke får en udspecificeret regning.

Jeg går ud fra, at du får det samme i boligsikring hver måned, ellers kan den også spille ind hvis dit boligselskab er et af dem, hvor udbetaling Danmark overfører boligsikring direkte til udlejer.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja jeg får bolig sikring - tror jeg da nok ! , men heller ikke overblik over dette!

Jeg bruger slet ikke egendommens vaskeri, da jeg finder det for dyrt (og har fundet en anden måde at vaske tøj på, selv her offircielt ikke er plads til en vaskemaskine).

Så det kan heller ikke være derfor.

Ja det er ikke hemmeligt om det så kaldes "Almennyttigt" eller "privat" kan diskuteres gg.

MHT til vand og varme, så har jeg aldrig modtaget en "årsopgørelse" altså hverken på om jeg har brugt "for meget" eller "for lidt" i forhold til Aconto-betalingen.

Desuden var der lovet 100/100 internet som der via coax på en god dag god kan være. Det er forstår ved "en god dag" er så søndag nat kl 04.00.

Så i praksis har jeg etableret en gammelsdags Linije over telefonnettet. Det kan så kun være 25 mb -men i det mindre er det stabilt, som er vigtigt når man driver virksomhed.

Det "rigtige"  vile være at som minimum man fik COAX op at køre, men på længere sigt få skudt fiber ind. Der ligger jo tomrør i forvejen så det er faktisk relativt let !

Men kræver lige at alle beboere på vejen skal være enige i dette, og DET kan være meget sværere---med mange indvandrer-typer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 26 minutter siden, snoozz skrev:

Ja det er ikke hemmeligt om det så kaldes "Almennyttigt" eller "privat" kan diskuteres gg.

Hmmmm, det burde ikke kunne diskuteres om din bolig er i en privat ejendom eller en almennyttig.

På værelser og klub-værelser kan huslejen være incl. varme (altså ikke á conto), og dermed hverken årsregnskab eller opgørelse, men jeg har aldrig hørt om, at det kan være tilfældet i en lejlighed.

Har du set på din pbs-meddelelse om ikke tingene er udspecificeret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jo men grunden til at jeg siger det er at kommunen har anvisningsret på vist nok 25% af lejlighederne. Som kommer der en husvild enlig mor op på kommunen, og der er 4 ledige lejligheder, så har de RET til at give hende en af dem - uanset hvad der ellers er af ventelister også videre.

Teoretisk eksempel, for der ER aldrig ledige lejligheder - kunne ellers være rart bare 14 dage eller noget. Så komme gulvpudseren og så er helvede løs igen gg. God jeg har høreværn med høj musik i. Ja var man ikke døv inden man flyttede ind så skal man nok blive det med tiden.

Nej jeg kan nu meget godt lide stedet, selvom det er sådan en "klassisk 70´er boligblok", og der orden i alting. Det er Lejerbo der har dem, og det er for så vidt vel et privatforetagende, men en del styret af staten.

Det er også fint for mig, så kommer jeg ikke i en sitaution som hos min sidste udlejer hvor jeg fik 14 dage til at flytte, og derfor var hjemløs i 10 mdr, og efterlod det meste af mit indbor (alt jeg ikke lige kunne have i en rygsæk).

Og ja jeg har set på Min PBS, Der står bare "Lejerbo - husleje" - og så beløbet.

Som altså svinger så meget.

Der kan jo være en helt naturlig forklaring, fx over eller underforbrug af varme og vand, men det kan bare ikke ses ud af de tal når de ikke er udspecificeret jo ...!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, snoozz skrev:

Jo men grunden til at jeg siger det er at kommunen har anvisningsret på vist nok 25% af lejlighederne. Som kommer der en husvild enlig mor op på kommunen, og der er 4 ledige lejligheder, så har de RET til at give hende en af dem - uanset hvad der ellers er af ventelister også videre.

Ergo er det et almennyttigt boligselskab du bor i. I almennyttige boliger har kommunen anvisningsretten til min. 25% af boligerne, denne ret har de ikke i privat udlejning.

Jeg synes du skal kontakte dit boligselskab og bede om, at få udgifterne udspecificeret hver måned, så du kan se hvad der er hvad. Det andet lyder altså meget mærkeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ok så er det vel det man kalder et "almennyttigt boligselskab" ja.

Synes ... nu især i disse tider... med MEtoo og lige stilling og pis og lort....

Situation:

Et forhold går i stykker, man går hvert til sit af X grund.

Moren kan ikke umiddelbart finde en anden bolig "her og nu"., så hun går på kommununen, og da hun jo har barnet med (!!!!!) får hun anvist en bolig, må måske lige sove hos venner og familie til den 1. men ellers er den klar ! Også selvom hun ikke har råd til at bo der, så hun smides ud igen efter få mdr. Ja sagsbehandlerne laver arbejde til sig selv, så skal de jo IGEN finde en nu bolig til hende og barnet.

For mænd er historien helt anderledes:

Konen skrider med volvoen vovhunden, og barnet, og man er tilbage alene i et stort hus. Som man slet ikke har brug for som single. Manden henvender sig så ligesom moren til kommunen og siger at man har et akut behov for at blive genhust et eller andet sted.

Manden bliver i sådan et tilfælde henvist til enten "mændene hjem" i Kbh, eller forsorgshjem rundt om i landet.  Som allerede er fyldt.

Eksempelvis kom jeg selv på forsorgshjem.  De var fyldt i forvejen, men de havde dog det de kalde et "nødrum" i kælderen, som var mindre end en fængselscelle, og der sove jeg så  - i ret lang tid faktisk. Og hvis det var regnvejr var det ikke unormalt med 20 cm vand ved morgentid. Så absolutikke efter lade sko, telefon, computer eller lign på gulvet...!

TLDR: Så der er et stort stykke til ligestilling på mange punkter. Men det er altså ikke kvinderne der mangler mest !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 10 timer siden, snoozz skrev:

Ok så er det vel det man kalder et "almennyttigt boligselskab" ja.

Synes ... nu især i disse tider... med MEtoo og lige stilling og pis og lort....

Situation:

Et forhold går i stykker, man går hvert til sit af X grund.

Moren kan ikke umiddelbart finde en anden bolig "her og nu"., så hun går på kommununen, og da hun jo har barnet med (!!!!!) får hun anvist en bolig, må måske lige sove hos venner og familie til den 1. men ellers er den klar ! Også selvom hun ikke har råd til at bo der, så hun smides ud igen efter få mdr. Ja sagsbehandlerne laver arbejde til sig selv, så skal de jo IGEN finde en nu bolig til hende og barnet.

For mænd er historien helt anderledes:

Konen skrider med volvoen vovhunden, og barnet, og man er tilbage alene i et stort hus. Som man slet ikke har brug for som single. Manden henvender sig så ligesom moren til kommunen og siger at man har et akut behov for at blive genhust et eller andet sted.

Manden bliver i sådan et tilfælde henvist til enten "mændene hjem" i Kbh, eller forsorgshjem rundt om i landet.  Som allerede er fyldt.

Eksempelvis kom jeg selv på forsorgshjem.  De var fyldt i forvejen, men de havde dog det de kalde et "nødrum" i kælderen, som var mindre end en fængselscelle, og der sove jeg så  - i ret lang tid faktisk. Og hvis det var regnvejr var det ikke unormalt med 20 cm vand ved morgentid. Så absolutikke efter lade sko, telefon, computer eller lign på gulvet...!

TLDR: Så der er et stort stykke til ligestilling på mange punkter. Men det er altså ikke kvinderne der mangler mest !

Hvad har det at gøre med, at din huslejeopkrævning ikke er udspecificeret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ik så meget - gik lige i selvsving gg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
On 29.8.2020 at 11:32, snoozz skrev:

Hvis jeg har ret i, at du bor i Lejerbo, så kan det ikke diskuteres ret meget :)

Der er kollektivt ejerskab - og det er ikke privat. Ingen tjener på din husleje. Det er demokratisk organiseret.

I vælger en afdelings bestyrelse, og der er en fællesbestyrelse, som er indirekte valgt - og det er dem I vælger - der bestemmer.

Har du nogen sinde været til en generalforsamling?

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...