Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Vitamin piller ?

Recommended Posts

snoozz
For 8 minutter siden, Arend skrev:

Mange spiser også for mange mælkeprodukter. Det er jo ikke vores egen arts mælk

Hvem siger nødvendigvis det ? *sf*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 8 minutter siden, Entrelac skrev:

Vil det sige, at hvis man undgår junkfood og lyst brød, og spiser noget frugt og grønt, så kører det bare?

Ikke nødvendigvis. Men man kan begrænse sit kødindtag, og holde sig til magre typer, som kylling, hamburgeryg og fisk (ja jeg anser fisk for kød, siden der kommer fra et dyr som er slået ihjel).

Det er faktisk ret sjælendt at jeg indtager over 50 gram kød på et døgn, og jeg har da ikke fået skørbug endnu ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 7 minutter siden, Entrelac skrev:

Vil det sige, at hvis man spiser meget plantebaseret og en del fisk, kun magert kød og få æg, og sparer på mælkeprodukter, så kører det bare?:gruble:

Det har jeg ikke skrevet. Jeg skrev tværtimod, at "det er et stort debat emne, som jeg ikke kan svare kort på i en kommentar" - hvis du ellers havde lagt mærke til det ;)

Japansk kost er sundt, japanerne bliver gamle og der er færre overvægtige end i andre rige lande.

- så det er et godt udgangspunkt, men jeg er da godt klar over, at vi ikke er japanere.

- men vi kan lade os inspirere. Jeg er selv begyndt at spise tang. Der er mange muligheder, og er man åben over for dem, så er man på rette spor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Arend så er tang jo også dejligt gratis endda ;)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 32 minutter siden, snoozz skrev:

Ikke nødvendigvis. Men man kan begrænse sit kødindtag, og holde sig til magre typer, som kylling, hamburgeryg og fisk (ja jeg anser fisk for kød, siden der kommer fra et dyr som er slået ihjel).

Det er faktisk ret sjælendt at jeg indtager over 50 gram kød på et døgn, og jeg har da ikke fået skørbug endnu ;)

Hvad har kød og skørbug med hinanden at gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 28 minutter siden, Arend skrev:

Det har jeg ikke skrevet. Jeg skrev tværtimod, at "det er et stort debat emne, som jeg ikke kan svare kort på i en kommentar" - hvis du ellers havde lagt mærke til det ;)

Japansk kost er sundt, japanerne bliver gamle og der er færre overvægtige end i andre rige lande.

- så det er et godt udgangspunkt, men jeg er da godt klar over, at vi ikke er japanere.

- men vi kan lade os inspirere. Jeg er selv begyndt at spise tang. Der er mange muligheder, og er man åben over for dem, så er man på rette spor.

Nej, det har du ikke skrevet, derfor spurgte jeg.;)

Selvom vi spiser som japanerne, så er det ingen garanti for, at vi vil få de samme næringsstoffer som japanerne. F.eks. er der stor forskel på selen-indholdet i afgrøderne i forskellige dele af verden. Her i Norden er mange mennesker i underskud med selen fordi vores jord er selen-fattig, i særdeleshed rygere. Selen er vigtig for bl.a. centralnervesystemet, immunforsvaret og stofskiftet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 29 minutter siden, snoozz skrev:

Arend så er tang jo også dejligt gratis endda ;)

Ja - man kan godt spise blæretang.

tangskud-1.jpg

Her er blæretang, som er blanceret (til højre)

- og her er en opskrift på avocadosalat med blæretang.

http://www.tangbog.dk/?page_id=338

Så bager jeg også honning/salt hævet fuldkornbrød med surdej af hvedemel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)
For 36 minutter siden, Entrelac skrev:

Nej, det har du ikke skrevet, derfor spurgte jeg.;)

Selvom vi spiser som japanerne, så er det ingen garanti for, at vi vil få de samme næringsstoffer som japanerne. F.eks. er der stor forskel på selen-indholdet i afgrøderne i forskellige dele af verden. Her i Norden er mange mennesker i underskud med selen fordi vores jord er selen-fattig, i særdeleshed rygere. Selen er vigtig for bl.a. centralnervesystemet, immunforsvaret og stofskiftet.

Er det det herunder, jeg ikke har skrevet :D

For 3 timer siden, Arend skrev:

Det er et stort debat emne, som jeg ikke kan svare kort på i en kommentar, men mange ved udmærket, hvad det dækker over :)

Fisk, æg og muslinger er gode kilder til selen - og det spiser jeg.

Jeg tror, jeg spiser 5oo g fisk om ugen, og det er ofte laks, ørred, havkat eller helleflynder, Jeg spiser også muslinger. 

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Der skal sgu rugbrød med kød pålæg til , de der helse , veganer , og hvad de ellers kalder sig , de kan godt gå hjem og lægge sig , når ja de så masser af italiensk salat masser af mayonnaise remoulade tomat ketchup , jeg glemte syltede agurker , hvidløg i chili olie , chili , så køre det bare

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, Arend skrev:

Er det det herunder, jeg ikke har skrevet :D

Fisk, æg og muslinger er gode kilder til selen - og det spiser jeg.

Jeg tror, jeg spiser 5oo g fisk om ugen, og det er ofte laks, ørred, havkat eller helleflynder, Jeg spiser også muslinger. 

Har du ikke styr på hvad du selv har skrevet?

500 gr. fisk/muslinger om ugen er slet ikke nok til, at dække behovet for selen. Og hvis du ryger er dit behov endnu større.

Derudover skal man være obs på, at de forskellige vitaminer og mineraler arbejder sammen på kryds og tværs, nogle er nødvendige for at optage nogle andre, så hvis man mangler én af dem, så kan andre være spildt.

Hvis man har for lidt mavesyre, så går det helt galt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...