Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Vitamin piller ?

Recommended Posts

Arend
For 1 minut siden, snoozz skrev:

Evalu de er nu ikke receptpigtige, kan fås på ethvert apotek.

Og man risikerer bare at lægen begynder at ævle om antabus, levertal, og overvægt i samme omgang ;)

- men Evalu har ret i, at der er tale om større doser.

For at forebygge, kan en alkoholiker spise tre stærke b-vitaminpiller om dagen, men er der tale om delirium, skal der meget mere til (en stor sprøjte i røven).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Ja jeg skrev jo også netop det skulle være de stærke af slagsen ;)

Stor spøjte i røven? Det lyder ikke fedt. Dog har jeg engang prøvet en lumbalpunktur (rygemarvs-væske-prøve) Det kan umuligt være værre end det ;)

Og ja det med D-vitamin er også en god idé. Især hvis man ikke kommer ret meget ud i solen, fx hvis man arbejder på fabrik, så man stort set i vinterhalvåret slet ikke se solen (fordi den ikke er stået op når man skal møde, og går ned samtidig med at man har fri igen.

Ja og faktisk også til unge som primært jo lever af chips og burgere og cola, og sidder al sine vågne tid i en kælder og spiller computer.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Hvis du ellers spiser nogenlunde normalt, sundt og varieret (ikke fx lever af pizza og burgere, og opbagt sovs), så har du ikke brug for dem.

For 2 timer siden, Arend skrev:

snoozz har ret i, at man ikke har gavn af vitaminer, hvis man spiser sundt og varieret, men det gør alle ikke.

Og hvad vil det så sige, at spise sundt og varieret (så man får de vitaminer og mineraler man har behov for)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 4 minutter siden, Entrelac skrev:

Og hvad vil det så sige, at spise sundt og varieret (så man får de vitaminer og mineraler man har behov for)?

Det er et stort debat emne, som jeg ikke kan svare kort på i en kommentar, men mange ved udmærket, hvad det dækker over :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, Arend skrev:

Det er et stort debat emne, som jeg ikke kan svare kort på i en kommentar, men mange ved udmærket, hvad det dækker over :)

Jeg venter gerne.:)

Vores læger ved ikke ret meget om vitaminer og mineraler, så deres påstand om, at man får hvad man har behov for hvis man spiser sundt og varieret, giver jeg ikke meget for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 3 timer siden, snoozz skrev:

fedt. Dog har jeg enga

Entrelac, det er der nok ikke noget endegyldigt facist på. Men jeg mener ikke at Kostpyramiden som hang på min skole på plakater i 80erne har ændret sig meget grundlæggende.

Men fisk og grønt, og de 5 gram salat i en bruger tæller altså ikke med. Ikke for meget og ikke for lidt.

Fx er der ekstremt mange danskere som ikke "orker" at lave sig en madpakker om morgenen inden de tar på job, så de ender med McD eller et par franske hotdogs. Det er ikke kun usundt, det er også alt for dyrt ;)

Seføli må man få en pizza engang imellem, men ikke som man ser i luksusfælden nogle der spiser pizza og burgere på McD 20 ud af 30 dage på en måned - og til bageren om morgenen.

Man kan hente et franskbrød hos bageren søndag morgen med tandsmør og en skiveost. Men det blir hurtigt problematisk hvis man gør det alle dage. Ikke kun økonomisk.

Hvis man synes det er surt at "tygge sig i gennem" gulerødder, æble, og andet frugt og grønt, kan man med fordel købe sig en blender/stavblener, og lave "smoothies". Den kan man smide alt i. Om man lig har en stump agurk, 1 enkelt hulerød, 1 øble, og lidt fra en pose frosne blåbær.

Hvis det skal være lidt sjovere, og man ikke skal køre vil på sit job, kan man evt mixe ikke kun med juice, men også et skvæt vodka. Og så have i sådan en stor termokop, som fint holder det køligt frem til frokost.

Så bliver man heller ikke så forfalden til at købe en pose vingummier eller lakridser og cola, undervejs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 23 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg venter gerne.:)

Vores læger ved ikke ret meget om vitaminer og mineraler, så deres påstand om, at man får hvad man har behov for hvis man spiser sundt og varieret, giver jeg ikke meget for.

Problemet ved alternativ kosttilskud er, at helsekostbranchen gerne vil spinde guld - og gør det.

Ikke at helsekost er dårligt.

Generelt bør man spise mange forskellige slags planter, og fisk. Magert kød og æg i moderate mængder er også godt nok.

Det er dårligt at blive fanatisk, hvis det medfører at der er meget, som man ikke må spise - eller at der skal være en kæmpestor klods kød til ethvert måltid.

Mange spiser også for mange mælkeprodukter. Det er jo ikke vores egen arts mælk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 minutter siden, snoozz skrev:

Entrelac, det er der nok ikke noget endegyldigt facist på. Men jeg mener ikke at Kostpyramiden som hang på min skole på plakater i 80erne har ændret sig meget grundlæggende.

Men fisk og grønt, og de 5 gram salat i en bruger tæller altså ikke med. Ikke for meget og ikke for lidt.

Fx er der ekstremt mange danskere som ikke "orker" at lave sig en madpakker om morgenen inden de tar på job, så de ender med McD eller et par franske hotdogs. Det er ikke kun usundt, det er også alt for dyrt ;)

Seføli må man få en pizza engang imellem, men ikke som man ser i luksusfælden nogle der spiser pizza og burgere på McD 20 ud af 30 dage på en måned - og til bageren om morgenen.

Man kan hente et franskbrød hos bageren søndag morgen med tandsmør og en skiveost. Men det blir hurtigt problematisk hvis man gør det alle dage. Ikke kun økonomisk.

Hvis man synes det er surt at "tygge sig i gennem" gulerødder, æble, og andet frugt og grønt, kan man med fordel købe sig en blender/stavblener, og lave "smoothies". Den kan man smide alt i. Om man lig har en stump agurk, 1 enkelt hulerød, 1 øble, og lidt fra en pose frosne blåbær.

Hvis det skal være lidt sjovere, og man ikke skal køre vil på sit job, kan man evt mixe ikke kun med juice, men også et skvæt vodka. Og så have i sådan en stor termokop, som fint holder det køligt frem til frokost.

Så bliver man heller ikke så forfalden til at købe en pose vingummier eller lakridser og cola, undervejs.

Vil det sige, at hvis man undgår junkfood og lyst brød, og spiser noget frugt og grønt, så kører det bare?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 minut siden, Arend skrev:

Problemet ved alternativ kosttilskud er, at helsekostbranchen gerne vil spinde guld - og gør det.

Hvad mener du så om medicinalindustrien?:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 minutter siden, Arend skrev:

Generelt bør man spise mange forskellige slags planter, og fisk. Magert kød og æg i moderate mængder er også godt nok.

Det er dårligt at blive fanatisk, hvis det medfører at der er meget, som man ikke må spise - eller at der skal være en kæmpestor klods kød til ethvert måltid.

Mange spiser også for mange mælkeprodukter. Det er jo ikke vores egen arts mælk

Vil det sige, at hvis man spiser meget plantebaseret og en del fisk, kun magert kød og få æg, og sparer på mælkeprodukter, så kører det bare?:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...