Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Vitamin piller ?

Recommended Posts

stig6499
Skrevet (redigeret)

I de her Corona tider er jeg jo begyndt at tage vitamin piller Livol multi vital 50+ , og jeg aner ikke en dyt om , om vitamin piller overhovedet har nogen effekt , jeg har hørt  rygter om at det er svindel og humbug , og vitamin piller ikke har en bevislig effekt  , jeg er jo en tosse så jeg bliver ved med at tage dem , hvad mener I om vitamin piller ?

Redigeret af stig6499

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hvis du ellers spiser nogenlunde normalt, sundt og varieret (ikke fx lever af pizza og burgere, og opbagt sovs), så har du ikke brug for dem.

De giver kun mening til fx ældre, som ofte spiser for lidt, eller forkert.

Eller hvis du fx pga en eller anden sygdom er i vitamin-mangel (dette kan du få lægen til at tjekke), det er næsten umuligt at finde ud af selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 19 minutter siden, snoozz skrev:

Hvis du ellers spiser nogenlunde normalt, sundt og varieret (ikke fx lever af pizza og burgere, og opbagt sovs), så har du ikke brug for dem.

De giver kun mening til fx ældre, som ofte spiser for lidt, eller forkert.

Eller hvis du fx pga en eller anden sygdom er i vitamin-mangel (dette kan du få lægen til at tjekke), det er næsten umuligt at finde ud af selv.

Det giver også mening til alkoholikere og andre.

Alkoholikere bør spise B1 vitamin (thiamin)  - ellers risikerer de at dø for tidligt. 

Der er en tydelig sammenhæng mellem B1 mangel og alkoholisme.

I forsøg kan man gøre rotter til alkoholikere, uden at de har rørt en dråbe, bare ved at fjerne B1 vitaminer fra deres kost.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Ok i to

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Arend, det var jo også det jeg sagde, med har man visse sygdomme, kan man få mangel på visse vitaminer. Og så kan det være en god idé med tilskud.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 3 minutter siden, stig6499 skrev:

Ok i to

snoozz har ret i, at man ikke har gavn af vitaminer, hvis man spiser sundt og varieret, men det gør alle ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)
For 26 minutter siden, Arend skrev:

Det giver også mening til alkoholikere og andre.

Alkoholikere bør spise B1 vitamin (thiamin)  - ellers risikerer de at dø for tidligt. 

Der er en tydelig sammenhæng mellem B1 mangel og alkoholisme.

I forsøg kan man gøre rotter til alkoholikere, uden at de har rørt en dråbe, bare ved at fjerne B1 vitaminer fra deres kost.

Iøvrigt hvis det er lige netop alkoholiker man er, så er en alm mulitvitamin ikke nok. Man skal Både have Thiamin B1 + B2, og det i de stærke udgaver, der kun er det i. De stinker fælt, man skal jo heller ikke smage på dem, men regn med dårlig ånde i noget tid ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evalu
For 29 minutter siden, Arend skrev:

Det er korrekt; men det skal ske i samarbejde med en læge, fordi doseringen er anderledes end den mængde, som findes i almindelige vitaminpiller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Evalu de er nu ikke receptpigtige, kan fås på ethvert apotek.

Og man risikerer bare at lægen begynder at ævle om antabus, levertal, og overvægt i samme omgang ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evalu
For 2 timer siden, stig6499 skrev:

I de her Corona tider er jeg jo begyndt at tage vitamin piller Livol multi vital 50+ , og jeg aner ikke en dyt om , om vitamin piller overhovedet har nogen effekt , jeg har hørt  rygter om at det er svindel og humbug , og vitamin piller ikke har en bevislig effekt  , jeg er jo en tosse så jeg bliver ved med at tage dem , hvad mener I om vitamin piller ?

Det er fint at tage en vitaminpille dagligt.

Eftersom du tager en 50+, så går jeg ud fra, at du ikke er helt ung; men en del unge kunne faktisk have stor gavn af en daglig vitaminpille. Her tænker jeg på dem, der spiser for meget junkfood og tilbringer meget tid foran computeren, så de kommer i D-vitaminunderskud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...