Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Seeckt

Penge til uddannelse = gaveafgift?

Recommended Posts

Seeckt

Jeg har for nylig undret mig over en ting, og det er at en af min brors tætte venner (vel en 31-32 år gammel?) er i gang med en helikopteruddannelse, og udover de penge han selv har sparet til det, er der åbenbart noget familie som betaler cirka en virkelig stor del af fornøjelsen. Det er jo en fin gestus, men bør man ikke advare ham omkring gaveafgift? Det er immervæk et sekscifret beløb og det er ikke mor/far som betaler. Eller er uddannelse i en kategori for sig, fordi det er lidt et andet formål end ren dollars til forbrug? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 1 minut siden, Seeckt skrev:

Jeg har for nylig undret mig over en ting, og det er at en af min brors tætte venner (vel en 31-32 år gammel?) er i gang med en helikopteruddannelse, og udover de penge han selv har sparet til det, er der åbenbart noget familie som betaler cirka en virkelig stor del af fornøjelsen. Det er jo en fin gestus, men bør man ikke advare ham omkring gaveafgift? Det er immervæk et sekscifret beløb og det er ikke mor/far som betaler. Eller er uddannelse i en kategori for sig, fordi det er lidt et andet formål end ren dollars til forbrug? 

Jeg aner ikke om man bliver beskattet af at få betalt en uddannelse. Det er ikke noget jeg har hørt om. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seeckt

Hvis nogen giver deres familie en bil, er der i hvert fald gaveafgift på. Selvom det ikke er kontanter som skifter ejermand. Så er en dyr uddannelse vel også en slags gave, omend den er immateriel. Men det kan være de har taget højde for det. Jeg faldt bare over det fordi jeg tænkte, hvad hvis man selv betaler sine børns udlandsstudie eller lignende, godt nok er der større fribeløb mellem forældre og børn men jeg kender da et par stykker hvor poderne var på uddannelser som oversteg den slags penge. Og det er endda til den velbegrundede side, en pilotuddannelse i en alder af over 30 kan næppe sælges til skat som en nødvendig uddannelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Min holdning er, at man mange gange bør passe sin egen butik og gå ud fra, at andre mennesker har styr på deres ting.;)

Hvis det er mennesker du snakker med kan du jo nævne det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

Jeg har søgt på, om det kan betale sig at tage uddannelsen - og jeg har fundet et sted, der ser troværdig ud, som siger at de fleste indenfor ca 10 år, været i stand til at betale deres lån tilbage.

Derfor vil en helikopterpilot sandsynligvis let kunne betale evt. gaveafgifter tilbage - for det er da lettere end at betale lån.

Man kan læse om det her, hvor piloten forklarer, at uddannelsen koster ca. en million. Det afhænger så af, hvor en pilot er villig til at arbejde, fordi lønningerne svinger meget.

De højeste lønninger i branchen findes typisk i Asien og Mellemøsten. Her kan der være skattemæssige fordele og en række andre goder, der gør at styrmand med et par års erfaring, kan have mere end 60.000 DKK udbetalt per måned. En kaptajn kan måske være over 100.000 DKK udbetalt per måned. Med en sådan løn er det klart at afdrag på et pilot lån kan ske forholdsvis hurtigt. 

De fleste tjener væsentlig mindre, men nogen vil nok gerne flytte efter pengene nogen år for at blive gældfri.

https://spoerg-piloten.dk/vil-det-kunne-svarer-sig-at-blive-pilot-naar-uddannelsen-koster-600-000-800-000-altsaa-naar-man-at-tjene-pengene-ind-igen-og-hvor-lang-tid-tager-det-ca/

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 22 timer siden, Seeckt skrev:

Jo, det kan være en god ide at advare ham. Han kan virkelig ende i et ordentligt skattesmæk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Det kommer formentligt lidt an på hvordan det bliver gjort helt konkret. 

I princippet burde der formentligt være tale om at personen modtager en pengegave, som, afhængigt af størrelsen, formentligt vil være belagt med en gaveafgift.  Spørgsmålet bliver så om der vil være nogen, der reelt kommer til at opdage det...

Hvis betalingen ordnes ved at han får en regning, som den donerende person bare betaler på hans vegne, så kunne jeg forestille mig at det ikke nødvendigvis ender med at være noget, som uddannelsesstedet spekulerer over.  Og hvis hverken fyren eller "gavegiver" indberettiger det noget sted, så er det et spg. om skatteuhyret opdager det.

Desuden er der jo også den teoretiske mulighed, at pengene er udstedt som et lån til fyren, hvor giver så på sigt kan "reducere" gælden med det man lovligt må give en anden person i form af pengegaver pr. år.  Det er en ganske legal måde at gøre den slags på.

Men by all means, nævn for ham at han bør tjekke reglerne omkring gaveafgifter i den her kontekst, så han ikke pludselig får en uventet regning på flere hundrede tusind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...