Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

mundbind i bussen i Århus

Recommended Posts

stig6499

nu skal man jo have mundbind i bussen i Århus , så jeg købte 50 stk mundbind type IIR , jeg var ude at køre med bus i går , det er total syret , alle sidder med mundbind , det er ligesom at være med i en katastrofe film 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Jeg synes kravet om mundbund er en krænkelse af den personlige frihed. Jeg mener, at det bør være HELT frivilligt, om folk vil gå med mundbind eller ej!

Hvorfor kræver vi ikke også mundbind, når folk har influenza? Der var mange flere, der døde af influenza i Danmark i 2018, end der er døde af Corona i år!!

Der er også stor usikkerhed om, hvor vidt mundbind overhovedet hjælper imod Coronavirus og andre vira. Nogle siger ja, andre nej. Andre igen er i tvivl. Så længe der ikke er større videnskabeligt belæg for at tvinge folk til at gå med mundbind, bør det være frivilligt. 

De lande, som har haft tvungen mundbind i det offentlige rum, oplevede ikke noget nævneværdigt fald i antallet af smittede efter, at de tvang folk til a gå med mundbind.....så det er meget diskutabelt, om det overhovedet virker.

Som lægmand tænker jeg, at når man går med mundbind, går man jo netop hele tiden med en masse bakterier ved munden (som kommer fra netop mundbindet!). Og du får ikke skiftet luften ud, da du hele tiden ånder gennem den bakteriefyldte luft i mundbindet!

Som jeg opfatter det, handler kravet om mundbind kun om én ting. Kontrol og magt. Myndighederne vil gerne teste os alle i, hvor autoritetstro vi er. Og om vi tør brokke os og gøre modstand, hvis staten tvinger os til at gå med dumme mundbind....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 28 minutter siden, Lucianone skrev:

Jeg synes kravet om mundbund er en krænkelse af den personlige frihed. Jeg mener, at det bør være HELT frivilligt, om folk vil gå med mundbind eller ej!

Hvorfor kræver vi ikke også mundbind, når folk har influenza? Der var mange flere, der døde af influenza i Danmark i 2018, end der er døde af Corona i år!!

Der er også stor usikkerhed om, hvor vidt mundbind overhovedet hjælper imod Coronavirus og andre vira. Nogle siger ja, andre nej. Andre igen er i tvivl. Så længe der ikke er større videnskabeligt belæg for at tvinge folk til at gå med mundbind, bør det være frivilligt. 

De lande, som har haft tvungen mundbind i det offentlige rum, oplevede ikke noget nævneværdigt fald i antallet af smittede efter, at de tvang folk til a gå med mundbind.....så det er meget diskutabelt, om det overhovedet virker.

Som lægmand tænker jeg, at når man går med mundbind, går man jo netop hele tiden med en masse bakterier ved munden (som kommer fra netop mundbindet!). Og du får ikke skiftet luften ud, da du hele tiden ånder gennem den bakteriefyldte luft i mundbindet!

Som jeg opfatter det, handler kravet om mundbind kun om én ting. Kontrol og magt. Myndighederne vil gerne teste os alle i, hvor autoritetstro vi er. Og om vi tør brokke os og gøre modstand, hvis staten tvinger os til at gå med dumme mundbind....

Covid-19 kan ikke sammenlignes med alm. influenza. Det står klart for langt de fleste nu. At tabstallet ikke er større, er alene fordi vi netop tager forbehold. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

For 1 time siden, Lucianone skrev:

Mindelunden i Ryvangen skal huske os alle sammen på, at Danmarks frihed ikke er givet af Gud eller gratis. Den er dyrekøbt. Og den vil kun bestå, hvis også vi danskere passer på den.

I Mindelunden ligger alle dem dræbt, der kæmpede for vores frihedsrettigheder, og deres kamp skal vel ikke være forgæves?

I gamle dage var der ikke noget, der hed rødt lys, men i dag skal vi stå og vente på, at den lille røde mand på lyskurven skifter farve til en lille grøn mand, og nogen skal gå med mundbind.

- og det knæfald for friheden er bare noget der sker, fordi staten har bestemt det.

Om de gamle dør eller børn bliver kørt ned i trafikken, har ingen betydning for statens beslutning - for HALLOOO bremserne er opfundet, og hvem vil smadre små børn under en lastbil - rødt lys - eller ikke rødt lys?

- og hvis der er nogen som mener, at det her lyder syret, så skyldes det at debatten er normstyret - og ikke styret af logikken.

Det kan jeg jo ikke gøre for :)

Eller kan jeg?

Der er ihvertfald ikke principiel forskel på, om man skal holde tilbage for rødt lys - eller gå med mundbind. Så meget er sikkert.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
1 time siden, ThomasSneum skrev:

Covid-19 kan ikke sammenlignes med alm. influenza. Det står klart for langt de fleste nu. At tabstallet ikke er større, er alene fordi vi netop tager forbehold. 

Samme logik kunne jeg have brugt i 2017-18, hvor ca. 2000 danskere døde af/med influenza. Hvorfor ville I ikke redde de danskere, der døde dengang, ved at tage samme forholdsregler som nu?

Hvorfor er det vigtigere at redde folk fra at dø med Corona end fra at dø med influenza?

Jeg er med på, at det er fint at holde afstand og tage hensyn. Men jeg har to pointer: 

1) Hvorfor skal vi ikke holde afstand under andre tider, hvor vi ikke har Corona - men hvor f.eks. influenza tager livet af svagelige og ældre?

2) Jeg er imod tvang. Jeg er for sund fornuft og at tage hensyn. Tvungen brug af mundbind mener jeg er forkert, i hvert fald så længe eksperterne er uenige om, hvor vidt de overhovedet virker efter hensigten. 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 17 minutter siden, Lucianone skrev:

Samme logik kunne jeg have brugt i 2017-18, hvor ca. 2000 danskere døde af/med influenza. Hvorfor ville I ikke redde de danskere, der døde dengang, ved at tage samme forholdsregler som nu?

Hvorfor er det vigtigere at redde folk fra at dø med Corona end fra at dø med influenza?

Jeg er med på, at det er fint at holde afstand og tage hensyn. Men jeg har to pointer: 

1) Hvorfor skal vi ikke holde afstand under andre tider, hvor vi ikke har Corona - men hvor f.eks. influenza tager livet af svagelige og ældre?

2) Jeg er imod tvang. Jeg er for sund fornuft og at tage hensyn. Tvungen brug af mundbind mener jeg er forkert, i hvert fald så længe eksperterne er uenige om, hvor vidt de overhovedet virker efter hensigten. 

Alle sundhedseksperter er enige i, at covid-19 er en farligere sygdom end influenza.

- men sådan forholder det sig jo med konspirationsteorier: Man går ud fra at eksperterne lyver.

Bliver man et ondt menneske, hvis man tager en uddannelse?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 18 minutter siden, Arend skrev:

Alle sundhedseksperter er enige i, at covid-19 er en farligere sygdom end influenza.

- men sådan forholder det sig jo med konspirationsteorier: Man går ud fra at eksperterne lyver.

Bliver man et ondt menneske, hvis man tager en uddannelse?

Uanset hvilken sygdom der er farligst, er mit spørgsmål til dig og Thomas Sneum:

Hvor mener I at grænsen går for, hvornår vi bør foretage en masse foranstaltninger for at redde liv? Taler vi om 500, 1000, 2000 eller 5000 liv, der kan reddes gennem disse foranstaltninger?

Jeg konstaterer blot, at i 2017-2018 var det åbenbart ikke nok for jer, at ca. 2000 danskere døde med influenza.

Indtil nu er færre end 700 danskere døde med Corona. Altså ca. en tredjdel af det antal, der døde med influenza for et par år siden....

I siger så, at det er på grund af foranstaltningerne. Men var de 2000 døde i 2017-2018´s influenzasæson så ikke nok til, at vi også burde have foretaget de samme skridt dengang?

Hvor mener I, at grænsen går?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 58 minutter siden, Lucianone skrev:

Tag dig dog sammen og stop endelig med at sammenligne Corona-virussen med en influenza.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 20 timer siden, stig6499 skrev:

jeg var ude at køre med bus i går , det er total syret , alle sidder med mundbind , det er ligesom at være med i en katastrofe film 

Corona-virussen COVID-19 ER en katastrofe og det på globalt plan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 7 minutter siden, dewey skrev:

Tag dig dog sammen og stop endelig med at sammenligne Corona-virussen med en influenza.

Sammenligningen er relevant. De fleste, der dør med Corona, tilhører samme alders- og risikogrupper som dem, der dør med influenza. 

At der så er flere, der dør af Corona, skyldes sikkert at virus er ny og at folk mangler immunitet. Men det er meget sandsynligt, at Coronaen vil ende med at blive som en almindelig influenza eller slem forkølelse.

Bare se på de seneste tal. Selvom vi har en klar stigning i antal smittede de sidste par uger, har vi (endnu?) ikke set nogen stigning i antallet af indlæggelser og døde. Der er to muligheder her. Enten er stigningen forsinket og sker først om 1-2 uger. ELLER kan det tænkes, at virus er muteret og er blevet mindre farlig?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...