Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Amazons indtog på det danske markedet

Recommended Posts

BenniM

Vil denne international version af de mange loppemarkeder slå danske virksomheder af banen fordi de danske portaler ikke kan udnytte kundedata optimalt på grund af GDPR?

Når du opretter dig i en dansk butik, så må denne butik opbevare persondata i det omfang at det er nødvendig for dem at kunne servicere dig som kunde og så slette dem igen, når det ikke længere er nødvendigt. Det bidrager en del til det hurtige smid-væk samfund fordi en sag mod et dansk møbelhus dikterer at de ikke må opbevare dig i deres kartotek så de kan finde de rette reservedele, hvis møblet efter 5-10 år skulle gå i stykker. Morale: Køb nogle møbler som holder kortere tid og smid dem på genbrugspladsen, når de går i stykker.

Når du opretter dig på en portal med mange butikker som Amazon så er der begrundelse for at opbevare dig i kartoteket i længere tid i det land med den lempeligste fortolkning af GDPR (Reglerne fortolkes ikke ens i Europa. Domstolene skal nok få det justeret over de næste 25 år. Indtil da kan virksomhederne flytte deres data efter gældende lovgivning) af den årsag at du jo når du laver oprettelse, opretter dig hos portalen og ikke hos den enkelte butik i portalen. Det kan ikke være anderledes i det du når du går ind i Bilka så skulle spørges i døren om dit formål med besøget hvorefter de afdelinger du ikke har brug for skulle skærmes af for dig.

Vi har aldrig fået en dansk portal, som kunne have blokeret for Amazons indtog, så de danske forretninger er enkeltstående virksomheder som ikke kan drage nytte af samlet markedsføring af andre butikker indenfor portalen.

Hvad mener I? Bliver E-handels markedet ændret med gigantens indtog?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
1 time siden, BenniM skrev:

Absolut - jeg er selv en stor forbruger hos Amazon (i Tyskland) - super service, hurtig levering, og man kan få alt uden undtagelse hos Amazon, så for mig er Amazon optimal, da jeg i forvejn hader at gå i forretninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
1 time siden, BenniM skrev:

Det bidrager en del til det hurtige smid-væk samfund fordi en sag mod et dansk møbelhus dikterer at de ikke må opbevare dig i deres kartotek så de kan finde de rette reservedele, hvis møblet efter 5-10 år skulle gå i stykker. Morale: Køb nogle møbler som holder kortere tid og smid dem på genbrugspladsen, når de går i stykker.

Hvilken planet lever du på?

I Danmark kan man ikke få reservedele til møbler, hvis møblet efter 5-10 år skulle gå i stykker.

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 7 timer siden, BenniM skrev:

Vil denne international version af de mange loppemarkeder slå danske virksomheder af banen fordi de danske portaler ikke kan udnytte kundedata optimalt på grund af GDPR?

Når du opretter dig i en dansk butik, så må denne butik opbevare persondata i det omfang at det er nødvendig for dem at kunne servicere dig som kunde og så slette dem igen, når det ikke længere er nødvendigt. Det bidrager en del til det hurtige smid-væk samfund fordi en sag mod et dansk møbelhus dikterer at de ikke må opbevare dig i deres kartotek så de kan finde de rette reservedele, hvis møblet efter 5-10 år skulle gå i stykker. Morale: Køb nogle møbler som holder kortere tid og smid dem på genbrugspladsen, når de går i stykker.

Når du opretter dig på en portal med mange butikker som Amazon så er der begrundelse for at opbevare dig i kartoteket i længere tid i det land med den lempeligste fortolkning af GDPR (Reglerne fortolkes ikke ens i Europa. Domstolene skal nok få det justeret over de næste 25 år. Indtil da kan virksomhederne flytte deres data efter gældende lovgivning) af den årsag at du jo når du laver oprettelse, opretter dig hos portalen og ikke hos den enkelte butik i portalen. Det kan ikke være anderledes i det du når du går ind i Bilka så skulle spørges i døren om dit formål med besøget hvorefter de afdelinger du ikke har brug for skulle skærmes af for dig.

Vi har aldrig fået en dansk portal, som kunne have blokeret for Amazons indtog, så de danske forretninger er enkeltstående virksomheder som ikke kan drage nytte af samlet markedsføring af andre butikker indenfor portalen.

Vi er selv skyldt i at internationale mastodonter overtager vores liv, Vi er jo altid og hele tiden på udkig efter den billigste vare og tilbud på nettet, samt at de fleste nu vælger streaming.

Nu hvor Unilever, DuPont, P&G, Amazon, Google og en par andre mastodonter har fået lov til at overvåge vores samfund pga. vores trang til internet forbrug må vi bare lære at leve med det og håber på det bedste. Nu skal vi sikre os at vores regeringer beskytter vores liv og interesser.

Om de er dygtigt nok må tiden vise, men de har trods alt redskaber til at beskytte os 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Man kan jo blot undlade at benytte steder som Amazon, Youtube, Google, Cdon.com, Alibaba og hvad de ellers hedder alle de store udenlandske sider.

Langt det meste kan man sagtens købe i danske butikker, bare til en højere pris, og importeret selv samme sted fra, uanset om det er et par sko, eller en ny bil man er på udkik efter ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
On 8.8.2020 at 13:37, Arend skrev:

Hvilken planet lever du på?

I Danmark kan man ikke få reservedele til møbler, hvis møblet efter 5-10 år skulle gå i stykker.

Nu vil jeg ikke tiltrække negativ opmærksomhed fra de forkerte, men jeg ejer en Svane-stol som har været i familiens eje siden 1970. Da der gik en del der hvor benene er fastgjort til stolen var det rart at kunne ringe til fabrikken og få den rigtige del istedet for at prøve sig frem. Jeg er klar over at mange foretrækker at gå i Ikea, men da betrækket på mine Henrik stole som jeg havde købt i Ikea for omkring 10 år siden var færdigt, så kunne jeg købe nyt betræk fremfor at købe nye stole. Vi er forskellige. Jeg kører måske en bæredygtig kurs, når vi taler om møbler som andre ikke fører.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...