Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

WHO til verdens unge: Er det virkelig nødvendigt at feste?

Recommended Posts

dewey

https://jyllands-posten.dk/international/ECE12323894/who-til-verdens-unge-er-det-virkelig-noedvendigt-at-feste/

Verdenssundhedsorganisationen WHO har en stor anmodning til verdens unge mennesker:

Hvis vi skal undgå store udbrud af covid-19, så skal I styre jeres trang til at feste.

Sådan lyder det fra WHO's chef for sundhedskatastrofer, Mike Ryan.

Det skriver Reuters.

Ifølge WHO har mange unge brugt sommeren som anledning til at mødes og feste, hvilket har bidraget til, at smittetallet er stigende mange steder.

I sidste uge lukkede natklubberne i Geneve, efter at man havde fundet, at halvdelen af de nysmittede kom derfra.

»Unge mennesker er også nødt til at acceptere, at de har et ansvar,« sagde Mike Ryan under en onlinedebat.

»Spørg dig selv: behøver jeg virkelig at tage til den fest?«

Ifølge data fra WHO er antallet af smittede i aldersgruppen 15-24 tredoblet i løbet af fem måneder.

Hvad mener du, er de unge mennesker, der under Corona-krisen fester for ansvarsløse?

Det virker ihvertfald som om de er ansvarsløse, men jeg formoder mere, at de slet ikke erkender alvoren af Corona-smitten, men jeg forstår da udmærket, at unge mennesker gerne vil feste, det ville jeg da også, da jeg var ung.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 12 minutter siden, dewey skrev:

https://jyllands-posten.dk/international/ECE12323894/who-til-verdens-unge-er-det-virkelig-noedvendigt-at-feste/

Verdenssundhedsorganisationen WHO har en stor anmodning til verdens unge mennesker:

Hvis vi skal undgå store udbrud af covid-19, så skal I styre jeres trang til at feste.

Sådan lyder det fra WHO's chef for sundhedskatastrofer, Mike Ryan.

Det skriver Reuters.

Ifølge WHO har mange unge brugt sommeren som anledning til at mødes og feste, hvilket har bidraget til, at smittetallet er stigende mange steder.

I sidste uge lukkede natklubberne i Geneve, efter at man havde fundet, at halvdelen af de nysmittede kom derfra.

»Unge mennesker er også nødt til at acceptere, at de har et ansvar,« sagde Mike Ryan under en onlinedebat.

»Spørg dig selv: behøver jeg virkelig at tage til den fest?«

Ifølge data fra WHO er antallet af smittede i aldersgruppen 15-24 tredoblet i løbet af fem måneder.

Hvad mener du, er de unge mennesker, der under Corona-krisen fester for ansvarsløse?

Det virker ihvertfald som om de er ansvarsløse, men jeg formoder mere, at de slet ikke erkender alvoren af Corona-smitten, men jeg forstår da udmærket, at unge mennesker gerne vil feste, det ville jeg da også, da jeg var ung.

Ja.. det er ansvarsløst. Men jeg forstår dem godt. Det er svært at "ansvarlig" altid.

Det viser også bare at staten må være med til at stramme op. Det nytter ikke at lade folk regulerer det selv.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OleS
For 19 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Ja.. det er ansvarsløst. Men jeg forstår dem godt. Det er svært at "ansvarlig" altid.

Det viser også bare at staten må være med til at stramme op. Det nytter ikke at lade folk regulerer det selv.

Når jeg ser hvordan unge støttede op om barnet fra Sverige  

Greta Thunberg er en sand heltinde. 

Så det lader til, at rigtig mange mener unge selv kan.

Og se hvor mange voksne der hoppede på den

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
Skrevet (redigeret)

selvfølgelig er det vigtigt at feste  og blive smittet af corona og tage hjem og besøge sine forældre og smitte dem med corona og forældrene stiller træskoene på grund af corona selvfølgelig er at feste vigtigere end selve døden  jeg glemte at tilføje det er sarkasme , hvis der er nogen der ikke har fattet det 

Redigeret af stig6499
  • Vred 1
  • Wow 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg synes de ældre har alt for travlt med at  moralisere over de unge. 

Når 20-30 unge fester, har de ældre ondt i røven.

Men for to uger siden var jeg til fiskebord oppe i Sæby. Jeg var blevet inviteret, så følte ikke jeg kunne sige nej, når nu jeg havde fået sådan et pænt tilbud. Men der var tæt ved 100 mennesker derinde og folk holdt overhovedet ikke afstand. De ældre var ikke bedre end de unge. Der var en kvinde i 60´erne, som gik og hostede højlydt. Nu er der så gået et par uger og jeg er ikke blevet syg. Så hun havde måske ikke Corona. Men alligevel. Hun burde ikke gå og hoste midt i det hele, når der er Corona i omløb.

Også i supermarked har jeg observeret, at de ældre ikke er bedre end de unge til at holde afstand. Så skulle vi ikke stoppe med så ensidigt at disse de unge? 

Jeg kender en dame på ca. 70 år. Hun er egentlig meget sød, men også noget af en sladderkælling. Hver dag tager hun rundt i byen og sladrer med byens øvrige sladrertanter. Og hun holder overhovedet ingen afstand. Gnubber sig op ad folk. Og skal hun hoste, så hoster hun bare. Og hun er 70 år og overhovedet ikke ung. ;)

Så jeg tror ikke, at de unge er så meget værre end de ældre. Det er i hvert fald ikke min oplevelse. 

Når dette er sagt, så tyder meget på, at virus er meget smitsom, men ikke så farlig, som den er blevet gjort til. Det er jo kommet frem, at antallet af smittede i Italien er måske 5-6 gange højere end de tilfælde, der er blevet opdaget. Hvilket så gør, at dødeligheden ryger under de 1%. Farligt nok til, at vi bør passe på og tage hensyn. Bestemt. Men ikke farligt nok til at lukke hele samfund ned, mener jeg. 

Bemærk i øvrigt, at selvom vi de seneste par uger har set en stigning i antallet af smittede her i landet, har vi stadig kun ganske få indlagte på hospitalerne. Det tyder på, at virus måske nok er smitsom, men muligvis er muteret til en mindre farlig udgave. Jeg har hørt om nogle stykker, der havde Corona. Men ingen af dem, jeg har hørt om, har været i livsfare. Én var indlagt. Men hun var også ca. 90 år. Og hun overlevede.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
Skrevet (redigeret)

i har glemt flere ting , corona er en fis i en hornlygte , corona er et trut i snablen , corona er bare noget vi alle sammen går og bilder os ind , corona eksistere slet ikke  igen det er sarkasme  hvis der ikke er nogen som har fattet det

Redigeret af stig6499
  • Synes godt om 1
  • Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 2 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg synes de ældre har alt for travlt med at  moralisere over de unge. 

Når 20-30 unge fester, har de ældre ondt i røven.

Men for to uger siden var jeg til fiskebord oppe i Sæby. Jeg var blevet inviteret, så følte ikke jeg kunne sige nej, når nu jeg havde fået sådan et pænt tilbud. Men der var tæt ved 100 mennesker derinde og folk holdt overhovedet ikke afstand. De ældre var ikke bedre end de unge. Der var en kvinde i 60´erne, som gik og hostede højlydt. Nu er der så gået et par uger og jeg er ikke blevet syg. Så hun havde måske ikke Corona. Men alligevel. Hun burde ikke gå og hoste midt i det hele, når der er Corona i omløb.

Også i supermarked har jeg observeret, at de ældre ikke er bedre end de unge til at holde afstand. Så skulle vi ikke stoppe med så ensidigt at disse de unge? 

Jeg kender en dame på ca. 70 år. Hun er egentlig meget sød, men også noget af en sladderkælling. Hver dag tager hun rundt i byen og sladrer med byens øvrige sladrertanter. Og hun holder overhovedet ingen afstand. Gnubber sig op ad folk. Og skal hun hoste, så hoster hun bare. Og hun er 70 år og overhovedet ikke ung. ;)

Så jeg tror ikke, at de unge er så meget værre end de ældre. Det er i hvert fald ikke min oplevelse. 

Når dette er sagt, så tyder meget på, at virus er meget smitsom, men ikke så farlig, som den er blevet gjort til. Det er jo kommet frem, at antallet af smittede i Italien er måske 5-6 gange højere end de tilfælde, der er blevet opdaget. Hvilket så gør, at dødeligheden ryger under de 1%. Farligt nok til, at vi bør passe på og tage hensyn. Bestemt. Men ikke farligt nok til at lukke hele samfund ned, mener jeg. 

Bemærk i øvrigt, at selvom vi de seneste par uger har set en stigning i antallet af smittede her i landet, har vi stadig kun ganske få indlagte på hospitalerne. Det tyder på, at virus måske nok er smitsom, men muligvis er muteret til en mindre farlig udgave. Jeg har hørt om nogle stykker, der havde Corona. Men ingen af dem, jeg har hørt om, har været i livsfare. Én var indlagt. Men hun var også ca. 90 år. Og hun overlevede.

Der er absolut intet som indikerer at COVID-19 er ufarlig på nogen måde. Den er en hurtig og effektiv dræber - og eneste årsag til at dødstallet ikke er eksploderet over hele jorden, er alene grundet den massive indsats imod denne virus. Den skal på ingen måde sammelignes med en alm. forkølelse. - Så meget har vi lært nu. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 34 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Der er absolut intet som indikerer at COVID-19 er ufarlig på nogen måde. Den er en hurtig og effektiv dræber - og eneste årsag til at dødstallet ikke er eksploderet over hele jorden, er alene grundet den massive indsats imod denne virus. Den skal på ingen måde sammelignes med en alm. forkølelse. - Så meget har vi lært nu. 

Der er en mellemting mellem at være en almindelig forkølelse og så til at være en dræbervirus, som du og andre skriger den op til at være...

Det er primært ældre og kronisk svækkede personer, der er døde MED Coronavirus. Folk under 60-70, som ikke ellers fejler noget, dør meget sjældent MED Coronavirus. Enkelte er blevet meget syge. Men man kan også blive meget syg med influenza eller med kyssesyge. Jeg havde engang kyssesyge og kunne dårligt gå i 14 dage af svaghed og udmattelse. Og der gik mere end et halvt år, før jeg var mig selv igen. Så det er ingen nyhed, at visse vira kan svække kroppen og give udmattelse. Jeg har talt om det med mine forældre. Og de fortalte mig, at de også har haft influenza, hvor de dårligt kunne stå ud af sengen i 8-10 dage. Så naturligvis vil der også være folk, der føler sig meget syge MED Coronavirus og dårligt kan lave noget, men de har virussen. Men det vil i langt de fleste tilfælde gå over af sig selv igen. Ligesom med influenza, kyssesyge o.s.v.

Lige nu tales der om en genopblussing af virus i Danmark. Men vi ser, at samtidigt stiger antallet af indlagte kun meget beskedent. Og kun meget få er døde her i sommer (for en måned siden var antallet 606, i dag er det 616 - det er 10 personer på en måned. Ikke mange, når man tænker på at det stort set kun er meget gamle mennesker). Jo, meget tyder på, at virus er ved at blive mere smitsom - men til gengæld svagere og dermed mindre farlig. Dog har du ret i, at vi ikke kan sige dette med skråsikkerhed endnu. Og så er det måske fint nok at være forsigtig. Men flere eksperter har udtalt, at i takt med, at virus muterer, vil der ske det, at den næppe bliver farligere, men tværtimod mindre farlig. Det er noget med, at virus ikke er interesseret i at slå sin vært ihjel. Og derfor finder den "kloge" virus ud af at gøre sig  mere smitsom, men mindre dræbende, for at kunne holde sin vært i live og derme sprede sig....

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

jeg er ikke overrasket over at de unge vil feste selvom vi har corona , det siger da sig selv den danske druk kultur , det handler om drikke sig hjernedød 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 15 minutter siden, stig6499 skrev:

jeg er ikke overrasket over at de unge vil feste selvom vi har corona , det siger da sig selv den danske druk kultur , det handler om drikke sig hjernedød 

jeg ved godt at jeg ikke kan vinde den kamp , vi har over 500.000 danskere der drikker så meget at det er skadeligt for deres helbred vi har 140.000 drankere i DK  , det er skræmmende den druk kultur vi har i DK 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...