Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gammel Dansk

Livstid

Recommended Posts

Gammel Dansk

Skal livstid være bogstaveligt talt - resten af livet?

Med mellemrum dukker spørgsmål op i debatten om de højeste straffe, det danske retssystem idømmer - eller kunne have idømt - personer, som har begået meget uhyggelige forbrydelser. F.eks. mord (eventuelt flere) eller voldtægter, herunder af børn.

Peter Skaarup, retsordfører for Dansk Folkeparti, siger:

"Mennesker som idømmes livstid, har ofte begået drab eller voldtægt med fuldt overlæg. De skal aldrig mærke friheden igen, fordi der uden for murene er nogle mennesker, som måske aldrig kommer over sorgen."

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12319545/df-vil-holde-mordere-bag-tremmer-til-de-doer/

25. august begynder forhandlingerne om det kommende politiforlig, og Skaarup vil tage kravet om, at livstid er livstid med. I mange år har det været sådan i Danmark, at en livstidsdømt i fængsel kan søge om at blive prøveløsladt efter 12 års fængsel.

Er vi for blødsødne over for mordere, voldtægtsforbrydere og lignende? Skal de have en chance til? Hvad synes du?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er længe siden jeg har dykket ned i undersøgelserne. 

Et entydigt billede dengang, var at vi i forvejen dømte hårdere end hvad testpersoner med sagsindsigt ville have gjort. 
Jeg er umiddelbart ikke tilhænger at hårdere straffe. De lov vi har i dag giver mulighed for forvaring af farlige kriminelle, som skønnes til fortsat at udgøre en fare for samfundet. 

Alle erfaringer omkring lange/hårde straffe har vist ikke at være en gevinst for samfundet på nogen måde. Man kan argumenterer for offerets retsfølelse, men også her mener jeg at vi bevæger os i et område, hvor samfundet ikke altid ville kunne leverer på dette område.. uanset. Når en skade er sket, kan intet rette op på det. Men vi kan sanktionerer for hændelsen. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ubeskriveligt
For 3 minutter siden, Gammel Dansk skrev:

Med mellemrum dukker spørgsmål op i debatten om de højeste straffe, det danske retssystem idømmer - eller kunne have idømt - personer, som har begået meget uhyggelige forbrydelser. F.eks. mord (eventuelt flere) eller voldtægter, herunder af børn.

"Mennesker som idømmes livstid, har ofte begået drab eller voldtægt med fuldt overlæg. De skal aldrig mærke friheden igen, fordi der uden for murene er nogle mennesker, som måske aldrig kommer over sorgen."

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12319545/df-vil-holde-mordere-bag-tremmer-til-de-doer/

25. august begynder forhandlingerne om det kommende politiforlig, og Skaarup vil tage kravet om, at livstid er livstid med. I mange år har det været sådan i Danmark, at en livstidsdømt i fængsel kan søge om at blive prøveløsladt efter 12 års fængsel.

Er vi for blødsødne over for mordere, voldtægtsforbrydere og lignende? Skal de have en chance til? Hvad synes du?

Ja, I Danmark er vi generelt alt for blødsødne overfor disse kriminelle, der begår forfærdelige forbrydelser som mord, voldtægt, grov vold etc.

Mordere skal sidde livet ud i et fængsel til den dag, de ikke trækker vejret længere, og for min skyld må flergangs-voldtægtsforbrydere og flergangs-voldsmænd gerne lide samme skæbne. De vil ikke blive savnet herfra.

Og kan man lave en økonomisk fordelagtig aftale med f.eks et østeuropæisk land, om at udlicitere denne service til dem, så er det også helt fjong med mig.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det kan jo også nævnes at lande som Usa og Canada, nu skæver til Skandinavien når vi taler om straf og fængselforhold osv. - Folk er begyndt at vågne op til at det ikek "bare" er gjort med hårdere straffe. Det har ikke nyttet nogen noget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gammel Dansk
For 23 minutter siden, Ubeskriveligt skrev:

Ja, I Danmark er vi generelt alt for blødsødne overfor disse kriminelle, der begår forfærdelige forbrydelser som mord, voldtægt, grov vold etc.

Mordere skal sidde livet ud i et fængsel til den dag, de ikke trækker vejret længere, og for min skyld må flergangs-voldtægtsforbrydere og flergangs-voldsmænd gerne lide samme skæbne. De vil ikke blive savnet herfra.

Og kan man lave en økonomisk fordelagtig aftale med f.eks et østeuropæisk land, om at udlicitere denne service til dem, så er det også helt fjong med mig.

Vi ser det vist på nogenlunde samme måde. Særligt må jeg nævne, at angående flergangs-voldtægtsforbrydere er livstid det efter min mening næstbedste, man kan idømme dem. Den straf jeg ville gå ind for i særlige ondartede tilfælde, har vi ikke som mulighed længere - altså dødsstraf. (Sidst vi havde det, blev den af en eller anden grund kaldt 'livsstraf'.) Nu skal jeg imidlertid passe på ikke at afspore min egen tråd, så tilbage til "det mulige."

Enig i, at vi er alt for blødsødne over for visse meget grove og uhyggelige forbrydelser. Og i de tilfælde, hvor loven faktisk giver mulighed for det, skulle udvisninger af de udenlandske forbrydere naturligvis tages i brug. Prøv engang at se på disse domme:

https://www.bt.dk/krimi/7-voldtaegtsmaend-der-fik-lov-til-at-blive-i-danmark

Her skulle have stået et afsnit om, hvor de pågældende gerningsmænd stammer fra, men da jeg er bekendt med, at indlægget så ville blive slettet, må jeg nøjes med at slå fast:

Min retsfølelse bliver generet, når man idømmer visse grove voldtægtsmænd "betinget udvisning" (hold op, hvor må de grine hele vejen tilbage i cellen!) og slipper mordere eller voldtægtsmænd ud efter 5-6 års fængsel - og det sker.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

For 55 minutter siden, Gammel Dansk skrev:

Jeg synes, at spørgsmålet er forkert formuleret.

Peter Skaarup argumenterer for, at samfundet skal hævne alvorlige forbrydelser på de berørtes vegne.

Jeg synes da også, at det er legitimt at ønske hævn - men forstår ikke, at du nævner medlidenhed med forbryderen som alternativet.

Det forebyggende ved straf betyder da meget mere for de fleste - for det er da ikke almindeligt at føle medlidenhed med mordere.

Altså: Hvilken straf virker mest forebyggende?

I stedet for: Skal vi straffe for at hævne - eller af medlidenhed med ofret?

Jeg går ud fra, at en straf både kan være for blød og for hård. Vi har været vidne til at USA har skærpet straffene meget markant de sidste cirka 60 år med uheldige konsekvenser - for det har ikke medført mindre kriminalitet, at de skærpede straffene. Det halter især vedrørende vold.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 54 minutter siden, Gammel Dansk skrev:

Der findes forbrydere, som pga. deres forbrydelsers særligt hæslige karakter, ikke skulle have en chance til. Ikke hos mig.

Men det kan være svært, det med at ramme den retfærdige dom, som jeg opfatter som en slags 'middelvej' mellem de domme, man somme tider hører om fra udlandet på 40, 50 eller endnu flere års fængsel og så de rystende domme på få års fængsel til, lad os sige en ung flergangs-voldtægtsmand. Du spørger om de skal have en chance til? Ikke dem, jeg lige tænkte på. Der er jeg enig med dig og Ubeskriveligt.

Der er i Skandinavien blevet en tendens til at tænke for meget på gerningsmandens velbefindende og for lidt på ofrenes. Det har jeg læst flere slemme eksempler på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 34 minutter siden, The Last Rocky skrev:

Der er i Skandinavien blevet en tendens til at tænke for meget på gerningsmandens velbefindende og for lidt på ofrenes. Det har jeg læst flere slemme eksempler på.

Det tænker vi slet ikke på. når vi diskuterer, om straf er for hård.

Vi tænker kun på, om straf virker forebyggende. så det er ikke fordi vi har medlidenhed med nogen.

I USA har de meget hårde straffe, men de amerikanske straffe virker alligevel mindre forebyggende end de danske straffe.

Sådan noget tænker vi på - men det er Peter Skaarup ligeglad med, hvis bare han kan blive valgt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gammel Dansk
For 7 minutter siden, Arend skrev:

Det tænker vi slet ikke på. når vi diskuterer, om straf er for hård.

Vi tænker kun på, om straf virker forebyggende. så det er ikke fordi vi har medlidenhed med nogen.

I USA har de meget hårde straffe, men de amerikanske straffe virker alligevel mindre forebyggende end de danske straffe.

Sådan noget tænker vi på - men det er Peter Skaarup ligeglad med, hvis bare han kan blive valgt.

Og hvem er "vi" så denne gang? 😆

Jeg tror, at rigtigt mange almindelige danskere ikke kan se retfærdigheden, når f.eks. en flergangs-voldtægtsforbryder idømmes 6 års fængsel. Det vil i et sådant tilfælde betyde, at ofrene kan møde ham på gaden cirka 4-5 år efter.

Er en dom af den beskaffenhed - for at tage et eksempel - forebyggende? I så fald hvordan?

Jeg synes, den slags nærmere er at træde på et offer, der i forvejen er mærket for livet. Og den sender et signal til lignende psykopater som gerningsmanden om, at det straffes ikke så hårdt.

(Bemærkningen om, at Peter Skaarup har en mening ud fra, hvad der giver stemmer - det er jo sådan set det, du skriver - er flad ud over alle grænser. Det er en lav debatform.)

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gammel Dansk
Lige nu, Arend skrev:

Jeg har godt lagt mærke til, at det ikke bekymrer den yderste højrefløj, om antallet af forbrydelser gå i vejret, fordi straffenes længde ikke er passende ud fra et forebyggelses synspunkt.

Hvis man kan få hævn - så pyt med om der kommer flere forbrydelser.

Jeg tror slet ikke, du forstår mit synspunkt (jeg taler stadig på egne vegne, ikke for en af de fløje, der rumsterer i dit hoved).

Jeg har netop redegjort for, at jeg synes straffene skal være hårdere for visse forbrydelser, især flergangs-voldtægter og -mord. Skulle sådanne straffe få antallet af forbrydelser til at gå i vejret? Hvorfor tror du det?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...