Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Godhavnsdrenge kræver erstatning efter statens undskyldning

Recommended Posts

dewey

https://politiken.dk/indland/art7876557/Godhavnsdrenge-kræver-erstatning-efter-statens-undskyldning

Staten må rette op på det, den har gjort forkert, siger Godhavnsdrenges advokat. De vil nu stævne staten.

»Jeg har været bagud hele mit liv, fordi jeg fik en dårlig start«, siger den 63-årige Asger Melbye.

Han og 14 andre Godhavnsdrenge vil nu stævne staten for mindst 4,5 millioner kroner og kræve erstatning for de svigt og overgreb, de oplevede, da de som børn for 50-70 år siden var anbragt på drengehjemmet Godhavn i Nordsjælland.

Burde de 15 Godhavnsdrenge få erstatning af staten, hvad mener du?

Jeg mener nej, det der er sket for 50-70år siden, kan man ikke gøre staten ansvarlig for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg kender en af drengene som fik en undskyldning. Og som ikke vil lægge sag an.

Det runger lidt hult, når en af de juridiske aspekter for ikke at ville undskylde, netop var at en erkendelse af skyld ville kunne føre til en erstatningspligt. 

"Drengene" udtalte før undskyldningen, at de kun var interesseret i at staten tog ansvar, men ikke havde interesse i pengene. Det skulle så vise sig ikke at holde for en del af dem.

Jeg kan frygte at det vil reflekterer dårligt på den samlede gruppe.

Vi må se...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 3 timer siden, ThomasSneum skrev:

Jeg kender en af drengene som fik en undskyldning. Og som ikke vil lægge sag an.

Det runger lidt hult, når en af de juridiske aspekter for ikke at ville undskylde, netop var at en erkendelse af skyld ville kunne føre til en erstatningspligt. 

"Drengene" udtalte før undskyldningen, at de kun var interesseret i at staten tog ansvar, men ikke havde interesse i pengene. Det skulle så vise sig ikke at holde for en del af dem.

Jeg kan frygte at det vil reflekterer dårligt på den samlede gruppe.

Vi må se...

Jeg har det lidt sådan, at hvad kan de bruge en undskyldning til, når den kommer fra Mette F., som INTET havde med sagerne at gøre dengang? En erstatning er håndgribelig og dén kan man da bruge til noget. 

Jeg synes ikke, at en erstatning ville være urimelig. På den anden side åbner det op for, at mange andre også ville kræve erstatning. Og det har staten næppe råd til.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 4 timer siden, dewey skrev:

Jeg mener nej, det der er sket for 50-70år siden, kan man ikke gøre staten ansvarlig for.

Hej,

Øh - så hvis en person har begået et od for 50 år siden skal han heller ikke være ansvarlig nu?

Hvad med et firma som ulovligt dumpede giftige kemikalier for 50 år siden - skal de så heller ikke være erstatningspligtige nu?

Hvis nu at Novo nordisk for 50 år siden kidnappede børn for at udføre eksperimenter på dem for at teste medicin?

Nu er "firmaet" bare "Danmark".

Nej. Giv de børn en passende erstatning, erkend det var noget lort og lad os få rettet op på det bedst muligt. Herefter kan vi komme videre.

Med venlig hilsen

Ieet

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 10 minutter siden, Ieet skrev:

Hvad med et firma som ulovligt dumpede giftige kemikalier for 50 år siden - skal de så heller ikke være erstatningspligtige nu?

Hvis nu at Novo nordisk for 50 år siden kidnappede børn for at udføre eksperimenter på dem for at teste medicin?

Til dit første spørgsmål, så tror jeg næppe et firma i dag bliver taget i regres for, hvad deres forgængere foretog sig for 50 år siden.

Til dit andet spørgsmål, så må de kidnappede børn lægge sag an mod Novo Nordisk og ikke mod staten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 5 minutter siden, dewey skrev:

Til dit første spørgsmål, så tror jeg næppe et firma i dag bliver taget i regres for, hvad deres forgængere foretog sig for 50 år siden.

Til dit andet spørgsmål, så må de kidnappede børn lægge sag an mod Novo Nordisk og ikke mod staten.

Det var jo staten, der fjernede børnene. Så virker det sært at lægge sag an imod andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 minutter siden, Arend skrev:

Det var jo staten, der fjernede børnene. Så virker det sært at lægge sag an imod andre.

Hvad har det med min kommentar at gøre?, jeg svarede på to helt andre spørgsmål og ikke på hvem, der fjernede børnene-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 3 minutter siden, dewey skrev:

Hvad har det med min kommentar at gøre?, jeg svarede på to helt andre spørgsmål og ikke på hvem, der fjernede børnene-

Så må du gerne forklare, hvorfor du skrev: "så må de kidnappede børn lægge sag an mod Novo Nordisk og ikke mod staten."

(Jeg går selvfølgelig ud fra, at Ieets spørgsmål havde noget med Godhavnsdrengene at gøre.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Forældelsesfristen for de her sager er for nyligt blevet fjernet. Så sagen kan jo fint afprøves ved domstolen. 
Hvis man reelt kan placerer et ansvar hos staten, så kan det da fint være at en erstatning kan komme på tale. Var det her statens værk, eller var det svigt af enkeltpersoner? 

Jeg håber de finder et svar som de alle kan leve med. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...