Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Hemmelig aflytning, lovligt/ulovligt ?

Recommended Posts

basle72
1 time siden, modpol skrev:

Ja og det gælder også konen elskerer.

Men hertil er det altså ulovligt at optager folk som har sex uden deres særskilte godkendelse og det er hvad vi taler om her når man filmer kone som har sex med elskeren.

Ja det er rigtigt, men er hele huset nu normalt dækket af kameraer, og de så har sex, og konen ved at huset er dækket af kameraer, så er det jo faktisk hende der gør noget ulovligt hvis ikke hun fortæller elskeren at de er der, konen er jo en del af husstanden og er lige så meget ejer af kameraerne som manden er. Men at sætte et kamera op i soveværelset uden at fortælle nogen det er klart ulovligt

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
1 time siden, modpol skrev:

Og i dette tilfælde ville både koen og partneren formentlig være uvidne, om at deres agt blev filmet.

er det det er det klart ulovligt

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, Arend skrev:

Persondataloven skelner mellem situationsbilleder og portrætbilleder

Datatilsynet skelner mellem ”situationsbilleder” og ”portrætbilleder”. Situationsbilleder er billeder, hvor situationen er formålet med billedet, hvorimod formålet med portrætbilledet er at afbilde en eller flere personer. Situationsbilleder kan som regel deles, uden at dem på billedet har givet lov til det, hvorimod man med portrætbilleder normalt skal have samtykke til at dele billedet til en større kreds.

https://samvirke.dk/artikler/maa-jeg-tage-billeder-af-folk-i-offentligheden

For 9 timer siden, modpol skrev:

Ja alle som overvåges skal vide det på forhånd, så du kan sige fra og undlade at besøge vedkommende.

For 8 timer siden, modpol skrev:

Kun såfremt det ikke forgår noget som ville være kærnende, eks. sex.

Hvis man optage sex, og vedkommende man har sex med ikke ved det, så er det strafbart ( straffeloven § 232 )

Jeg har haft udgangspunkt i trådens titel, som handler om aflytning, altså hverken billeder eller video.

Iflg. straffelovens § 263 er det tilladt, at optage fra møder o.l. hvori man selv deltager.

Når jeg vil finde straffeloven, for at linke eller citere, så fortæller min browser mig, at der er en mulig sikkerhedsrisiko. Derfor ikke noget citat fra mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
Skrevet (redigeret)
For 10 timer siden, Entrelac skrev:

Når jeg vil finde straffeloven, for at linke eller citere, så fortæller min browser mig, at der er en mulig sikkerhedsrisiko. Derfor ikke noget citat fra mig.

Her er den, i fuldstændig ufarlig version: 🙂 (Læs fra side 21 og frem) 

https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2017/bet1563.pdf

Redigeret af Ethanol-Erik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, Ethanol-Erik skrev:

Her er den, i fuldstændig ufarlig version: 🙂 (Læs fra side 21 og frem) 

https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2017/bet1563.pdf

Rigtig mange tak.:gogo:

"2.2. Hemmelig aflytningStraffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, kriminaliserer den, der uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som den pågældende ikke selv deltager i, eller hvortil den pågældende uberettiget har skaffet sig adgang"

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
For 21 timer siden, Entrelac skrev:

Rigtig mange tak.:gogo:

"2.2. Hemmelig aflytningStraffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, kriminaliserer den, der uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som den pågældende ikke selv deltager i, eller hvortil den pågældende uberettiget har skaffet sig adgang"

Ja men selv hvis du deltager, hvis der så sker ting på optagelserne som kan anses som værende krænkende - det gælder eks ved sex - så er det også ulovligt at optage, selv ved egen deltagelse.

Så det er altså ulovligt at optage at man har sex med en anden, uden vedkommendes viden og accept. Det gælder naturligvis også at optage konens utroskab, her er der tale om to krænkede.

Redigeret af modpol
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...