Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Hemmelig aflytning, lovligt/ulovligt ?

Recommended Posts

modpol
For 23 timer siden, snoozz skrev:

Okay hvad så hvis ens telefon optager lyd, og man er fx i et tog. Eller i Bilka. Skal man så gå rundt og sige til samtlige andre personer i nærheden "Bare lige så du ved det, min tlf optager?".

Det gælder heller ikke "Semi-offentlige steder". Som fx en samtale på ens jobcenter. Der er INTET ulovligt i at optage samtalen med medarbejderen, heller ikke selvom du hverken siger eller ligger telefonen frem på bordet, men blot har den i lommen.

Så har sgu svært ved at se hvorfor man så ikke skulle måtte overvåge det som sker i ens eget hjem, uden at skilte med at det gør man ;)

Vi har talt om det og du kender svaret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 time siden, Entrelac skrev:

D.v.s. at din x gerne måtte dyrke sex med andre, men kun hvis de "andre" var kvinder?

Beboerne i hjemmet skal vel også vide det.:gruble:

Ja alle som overvåges skal vide det på forhånd, så du kan sige fra og undlade at besøge vedkommende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 time siden, Entrelac skrev:

Han må gerne optage nabokonen hvis han selv er tilstede.

Men han må ikke efterlade en optager hos nabokonen, og så hente den senere.

Kun såfremt det ikke forgår noget som ville være kærnende, eks. sex.

Hvis man optage sex, og vedkommende man har sex med ikke ved det, så er det strafbart ( straffeloven § 232 )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 15 minutter siden, Arend skrev:

Persondataloven skelner mellem situationsbilleder og portrætbilleder

Datatilsynet skelner mellem ”situationsbilleder” og ”portrætbilleder”. Situationsbilleder er billeder, hvor situationen er formålet med billedet, hvorimod formålet med portrætbilledet er at afbilde en eller flere personer. Situationsbilleder kan som regel deles, uden at dem på billedet har givet lov til det, hvorimod man med portrætbilleder normalt skal have samtykke til at dele billedet til en større kreds.

https://samvirke.dk/artikler/maa-jeg-tage-billeder-af-folk-i-offentligheden

Korrekt det samme gælder billeder af en gade kontra et bestemt hus. Biller på standen af folk som er halvnøgne i kontras til at have fokus på få identificerbare personer.

Det er altid en konkret vudering om noget er ulovligt eller ej, baseret på en vurdering om motivet og formålet.

Men det skal også skelnes imellem hvilken slags overvågning er det lyd, biller, video, gps, ketlogger osv.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 4 minutter siden, modpol skrev:

Korrekt det samme gælder billeder af en gade kontra et bestemt hus. Biller på standen af folk som er halvnøgne i kontras til at have fokus på få identificerbare personer.

Det er altid en konkret vudering om noget er ulovligt eller ej, baseret på en vurdering om motivet og formålet.

Men det skal også skelnes imellem hvilken slags overvågning er det lyd, biller, video, gps, ketlogger osv.

Jeg har for nylig opdaget, at det er blevet almindeligt at have DASHCAM i bilen.

I det tilfælde er det aktuelt. 

Her er FDM's fortolkning af reglerne: https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdselsregler/dashcam-hvad-er-lovligt

Der står bl.a.: blot du sikrer at enkeltpersoner ikke optræder på en måde, så de er det primære objekt i billedet, hvis du offentliggør filmen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 55 minutter siden, modpol skrev:

Nej nabomanden skal også informeres om at der filmes på forhånd ellers er det strafbart (straffeloven § 232).

Det står også i et af mine tidligere svar, at dem der inviteres indenfor skal informeres om at der filmes 😉

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Nej, jeg er da lidt ligeglad med om det er andre kvinder eller mænd hun har sex med, udover at det ikke er MIG. Siger kun at jeg blev overrasket over at hun pludselig var til pigesex, det havde der sket ikke været antydningen af før.

Basle. En sådan optagelse kan jo bruges til mange forskellige ting. Ikke nødvendigvis kriminelle forhold, men fx afsløre utroskab.

og så er vi tilbage ved at det kun er dig og konen der ser filmen, men kræver så at konen ved der er kameraer i huset på forhånd, og ved hun det er hun næppe utro i eget hus 😉

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 35 minutter siden, Arend skrev:

Jeg har for nylig opdaget, at det er blevet almindeligt at have DASHCAM i bilen.

I det tilfælde er det aktuelt. 

Her er FDM's fortolkning af reglerne: https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdselsregler/dashcam-hvad-er-lovligt

Der står bl.a.: blot du sikrer at enkeltpersoner ikke optræder på en måde, så de er det primære objekt i billedet, hvis du offentliggør filmen.

"Hvis du ønsker at bruge dine optagelser fra dit dashcam i forbindelse med en forsikringssag, kan du ikke nødvendigvis forvente, at forsikringsselskabet vil godtage dine dashcam-optagelser."

Det skal her tilføjes at man ikke behøver at accepter et forsikringsselskabs afvisning eks om selvrisiko, man kan tage den i retten og bruge sit dashcam optagelser der og beviser sin sag. Så kan forsikringsselskabet dømmer til ikke at opkræve selvrisiko eller har en skade stående.

Der er nemlig en række sager som giver delt skade, selvom det er en som er skyldig. Den praksis er opståede grundet manglende beviser, men nu har forsikringsselskabet ikke lyst til at se beviser fordi de er hurtigere og billiger at afgøre en forsikringssag ved en fælles aftale forsikringsselskaberne imellem. På den måde opkræver begge forsikringsselskaber også selvrisiko og skal dermed i gennemsnit have færre penge op af lommen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 3 minutter siden, basle72 skrev:

Det står også i et af mine tidligere svar, at dem der inviteres indenfor skal informeres om at der filmes 😉

Ja og det gælder også konen elskerer.

Men hertil er det altså ulovligt at optager folk som har sex uden deres særskilte godkendelse og det er hvad vi taler om her når man filmer kone som har sex med elskeren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 4 minutter siden, basle72 skrev:

og så er vi tilbage ved at det kun er dig og konen der ser filmen, men kræver så at konen ved der er kameraer i huset på forhånd, og ved hun det er hun næppe utro i eget hus 😉

Og i dette tilfælde ville både koen og partneren formentlig være uvidne, om at deres agt blev filmet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...